Meny

Ford Fiesta:

Bilen som setter grenser

Foto: Morten Larsen
Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utstyrt med programmert nøkkel kan din håpefulle sendes ut i trafikken, og bilen passer på.

Siden lanseringen i 1976 er 15 millioner Fiestaer produsert, et imponerende tall. Populariteten fortsetter, for den ble Europas mest kjøpte småbil i 1976.

Den nye Fiesta hadde produksjonsstart helt på tampen av fjoråret, og bilen har akkurat kommet til landet. Den tilbys med åtte forskellige motorer, hvor alle unntatt versjonen med PowerShift automatkasse slipper ut under 100 g/km CO2.

Ford Fiesta er lett å like, lett å bli glad i. Den er smidig i trafikken, snill på forbruket og du kan overlate nøklene til den yngre garde forvisset om at elementære sikkerhetsfaktorer blir ivaretatt.

Les mer så får du vite hvordan.

Karosseridesign

I hovedtrekk er bilen den samme, men har nå fått en ansiktsløftning som gir en forbløffende likhet i fronten med en Aston Martin. Kanskje det er noen i Ford-systemet som angrer på at Ford overlot aksjemajoriteten til andre. Eller kanskje Ford kapret en designer fra den berømte bilfabrikken?

Fiesta har en velformet bakstuss. Foto: Morten LarsenFiesta har en velformet bakstuss. Foto: Morten Larsen

Ford Fiesta er uansett en lekker liten bil som skaper positiv oppmerksomhet der den dukker opp. Folk flest vil nok ikke se likheten med Aston Martin, og tilsiktet fra Ford eller ikke, gjør den nye grillen seg unektelig godt på denne bilen.

En tydelige kileform på karosseriet som avsluttes med en frekk bakstuss med en kraftig spoiler gjør bilen lett å like.

Interiør

Designet på interiøret gir et godt inntrykk når du sitter bak rattet. En gjennomført familietilhørighet gjør at du kjenner deg igjen om du sitter i denne eller en Kuga; layouten er den samme.

Vår bil var Titanium-utstyrt med midtkonsoll og armlene. Som med så mange andre biler er armlenet for høyt, og kommer i veien når man girer. Løsningen blir som vanlig å kjøre med lokket på armlenet åpent. Ellers er knapper og brytere stort sett greit og oversiktlig plassert.

Les også: Futuristisk og særegen

Plass

Dette er jo en liten bil, så baksetepassasjerene har ikke allverdens benplass, men hvis forsetene kjøres litt frem er det greit også for voksne å sitte bak.

Foran er plassen fin. Bagasjeplassen med 290 liter ganske imponerende, størrelsenn på bilen tatt i betraktning. Bakseteryggen kan slås ned 40/60, men dessverre blir det ikke et flatt gulv ut av det.

Sikkerhet

Seteryggene foldes ned, men det blir dessverre ikke et flatt gulv. Foto: Morten LarsenSeteryggene foldes ned, men det blir dessverre ikke et flatt gulv. Foto: Morten Larsen

Fiesta har Ford IPS (Intelligent Protection System), som innbefatter sjenerøst med kollisjonsputer, stivt sikkerhetsbur, nødbremsassistanse med forhåndsstramming av setebelter og belastningsbegrensere.

Men den interessante nyheten er at du med Ford MyKey enkelt kan programmere en eller flere av nøklene, for eksempel slik at bilen ikke kjøres over en viss hastighet.

Bilførere under 25 år har statistisk sett dobbelt så stor sjanse for å bli involvert i en alvorlig bilulykke. En undersøkelse Ford har foretatt av foreldre til sjåfører i alderen 18 til 20 år avdekker at 46 % av foreldrene sier at deres største bekymring er at barna deres råkjører med familiens bil.

MyKey er derfor standard utstyr på Fiesta, og kan programmeres slik at lyden på radioen ikke kommer på før setebeltet er festet. Man kan også stille systemet slik at lydvolumet på lydanlegg/radio ikke kan stilles for høyt – dels for at konsentrasjonen skal være på kjøringen, og dels for å skåne hørselen.

En tydelig varsellyd kan legges inn, som trer i kraft dersom bilen kjøres over en viss valgt hastighet.

Ford SYNC er derimot tilleggsutstyr. Det har nødhjelpsassistanse, og med det kan man med stemmekommandoer styre Bluetooth-enheter, USB-enheter og de fleste MP3-spillere.

Les også: En bil du har fortjent?

Komfort

Ford viser med sin Fiesta at det er mulig å lage småbiler med komfortabel fjæring og samtidig beholde gode kjøreegenskaper. Alt for mange biler settes opp med for stiv fjæring, men Fiestaen fant vi oss vel tilrette i.

Gode seter, god oversikt, kanskje med unntak ved rygging, men med ryggesensorer funger det helt fint.

Motor

Fiesta har nå fått to helt nye motorer, enlitere på 65 hk og 80 hk. Disse er kun tilgjengelig i Fiesta. Vår testbil var enliter EcoBoost med 100 hk, som snerret ivrig under panseret og fikk bilen til å bli sprek og morsom. Motoren finnes også i en og 125 hk variant.

Syv av totalt åtte motorer har Co2-utslipp under 100 g med unntak av Powershift-varianten.

Girkasse

Alle modellene leveres med en smidig og fin 5-trinns girkasse unntatt 1,6 Duratec Ti-VCT, som har Fords PowerShift girkasse. Denne er utviklet i et samarbeid med Getrag, og virker etter et to-clutch system hvor girkassen skifter fra det ene giret til det andre svært raskt og smidig.

Både Volvo og Ford bruker slike girkasser, men da med clutchene i oljebad. Fiesta her derimot tørre clutchplater som styres av solenoider.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Kjøreegenskaper

Lille Fiesta er en morsom og kjøreglad bil som snirkler seg gjennom svinger som en lek. Den elektriske servostyringen fungerer fint, men bilen likte dårlig slitasjesporene i veibanen. Hvorvidt det er dekkene den er følsom på er vanskelig å si, men den sporet og trakk til høyre og venstre på sporete vei.

Vi var derimot positivt overrasket over bilens evne til å karre seg opp glatte vinterbakker. Hvor mye av æren for dét vi skal tillegge dekkene er vi usikre på, bilen var utstyrt med Continental ContiViking Contact 5. Det pussige er at vi for ikke lenge siden testet en bil med samme dekk uten å oppleve på langt nær så god fremkommelighet.

Forbruk og miljø

Ved blandet kjøring er de fleste bilene oppgitt til å ha et forbruk på 0,43 liter på mila, da høres det mye ut med 0,59 liter på mila for 105 hk 1,6 Duratec med PowerShift automatkasse. Men også dét er et ganske lavt forbruk. Drivstoffutgiftene er nøkterne.

Utstyr

Rimeligste modell har blant annet høydejustering av førersetet, bakkestartassistent, girskiftindikator, elektriske vindusheiser, varme i forsetene og utvendige speil, MyKey med sentrallås og fjernkontroll, og radio/CD som standard.

Med Titanium utstyrspakke leveres den med blant annet LED kjørelys, midtkonsoll med armlene, manuelt klimaanlegg, miljøbelysning og kjørecomputer.

Titanium X har blant annet sportsseter i delskinn, 16" alufelger, automatisk klimaanlegg og startknapp. Både Titanium og Titanium X kan bestilles med nøkkelfritt system.

Ford SYNC er tilleggsutstyr og et stemmeaktivert kommunikasjonssystem. Det har nødhjelpsassistanse, og med det kan man med stemmekommandoer styre Bluetooth-enheter, USB-enheter og de fleste MP3-spillere.

Les også: Interessant, ekstrautstyrt kompaktbil

Pris

Ford har helt klart tatt mål av seg til å komme tilbake på toppen og har priset Fiesta aggressivt. Vår testbil koster i Titanium litt over 200.000, men på grunn av Citypakke med oppvarmet frontrute, ryggesenor og innfellbare speil, Komfortpakke med Sony DAB radio, Ford SYNC, nøkkelfri og regnsensor for å nevne noe, havner prisen på 232.000.

Det må sies å gi mye bil for pengene.

Les også: På tre hjul i svingene


Les også: Bærekraftig 7-seter


Les også: Blir dette urbanistenes favoritt?

Tekniske data

Ford Fiesta 

1,0 65 hk

1,0 80 hk

1,0 EcoBoost

1,6 TDCi ECOnetic

Modellnivå

Trend

Titanium

Titanium

Titanium

Pris, kr

171.200

194.600

205.500

216.800

Pris testbil, kr

  

232.300

 

Motorkonfigurasjon

3 på linje

3 på linje

3 på linje

3 på linje

Slagvolum, cm3

1.

2.

  

Effekt, hk/kW

65/48

80/59

100/74

95/70

Dreiemoment, Nm/turtall

105

105

170

200

Co2-utslipp (g/km)

99

99

99

87

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

N/A

N/A

N/A

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,43

0,43

0,43

0,33

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

16,8

14,9

11,2

12,9

Toppfart, km/t

155

165

180

178

Svingdiameter, meter

10,1

10,1

10,1

10,1

Lengde (mm)

3.969

3.969

3.969

3.969

Bredde (mm, exkl speil)

1.764

1.764

1.764

1.764

Bredde (mm)

1.978

1.978

1.978

1.978

Høyde (mm)

1.495

1.495

1.495

1.495

Akselavstand (mm)

N/A

N/A

N/A

N/A

Sporvidde for/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Bakkeklaring, cm

N/A

N/A

N/A

N/A

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.055

1.055

1.101

1.117

Nyttelast

475

475

454

448

Tilhengervekt m/brems kg

650

650

900

Bagasjerom min/maks liter

290/974

290/974

290/974

276/960

Drivstofftank, liter

42

42

42

40

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Diesel

Drivhjul

For

For

For

For

Girkasse

5 trinns man

5 trinns man

5 trinns man

5 trinns man

EuroNCAP % voksne/barn

91/86

91/86

91/86

91/86

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus