Meny

GENÈVE MOTOR SHOW:

Men Spyker var ikke død

Victor Müller viste villig frem Spyker C8 Spyder GT2R i 2004. Denne bilen tok en viktig andreplass på Nürburgring året etter at dette bildet ble tatt. Foto: Morten Larsen
Victor Müller viste villig frem Spyker C8 Spyder GT2R i 2004. Denne bilen tok en viktig andreplass på Nürburgring året etter at dette bildet ble tatt. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Saabs endelikt rev lille Spyker med seg i fallet, men nå har Spyker gjenoppstått.
Historien om Spyker

Firmaet ble etabler i 1880 av brødrene Hendrik Jan og Jocobus Spijker, som begge var smeder. I 1898 bygget de sin første bil med en Bez motor. Samme år ble de berømte forde de bygget den kongelige vognen «Golden State Coach» til  Dronning Wilhelmina av Nederland. Vognen brukes den dag i dag av kongefamilien.

I 1903 introduserte Spyker en 60/80 hk automobil. Dette var den aller første bilen med seksylinderet motor, bremser på alle fire hjul og firehjulsdrift! Fabrikken ble ytterligere berømte etter at de i 1907 bygget en 14/18 hk tourer som vant det berømte Peking/Paris-løpet.

I 1910 introduserte de en ny type motor, som besto av en firesylindret motorblokk og en midtmontert kamaksel. I 1914 fusjonerte Spyker med «Dutch Aircraft Factory A.N». I løpet av Første Verdenskrig laget fabrikken 100 jagerfly og 200 flymotorer. Etter krigen, i 1919, kom C1 «Aerocoque», som var en showbil produsert i et svært lite antall.

Etter hvert ble det tyngre å drive bilfabrikk, og firmaet opphørte å eksistere i 1925, 45 år etter at det ble etablert.

Så i 2000 ble firmaet reetablert, og den første Spyker C8 Spyder ble vist frem på Birmingham Motor Show. I mai 2004 ble så firmaet børsnotert. I 2005 tok Spyker en viktig andreplass i et løp på Nürburgring med en Spyker C8 Spyder GT2R.

I februar 2010 ble produksjonen flyttet til Coventry i England, og etter noen år som det var helt stille, dukket en ny Spyker B6 Venator Concept opp på Genéve Motor Show.

GENÈVE (ABC NYHETER): Som kjent krummet Victor Müller nakken og gikk hardt inn for å redde Saab, men møtte alt for mye motstand. I ruinene lå et bankerott Spyker, bilfabrikken han hadde bygget opp.

Alle synes det var svært trist, og de fleste ventet ikke å se denne bilprodusenten med den spennende historien på bena igjen.

Men Victor Müller er ikke så lett å vippe av pinnen. Før den 83. utstillingen i Genève antydet han hemmelighetsfult at han skulle overraske. Og overraskelsen var stor da Spyker dukket opp med en sentralt plassert stand og en hemmelighetsfullt godt tildekket bil.

Det ingen hadde drømt om, var at det under presenningen befant seg en svært elegant og attraktiv ny Spyker; B6 Venator Concept. Bilen er designet og utviklet av Victor Müller selv, og bilen går rett i strupen på Porsche 911.

Les også: NSX-drømmen nærmer seg

Spyker har sterke bånd til historien, og bruker blant annet slagordet fra 1914; «Nulla tenaci invia est via», som fritt oversatt betyr noe slikt som «For de seiglivede er ingen vei umulig». Logoen over grillen daterer seg tilbake til 1903, og navnet Venator har også historiske røtter; Et Spyker jagerfly fra begynnelse på det nittende århundre fikk navnet «Hunter», som på latin blir Venator.

Les også: Fra Aventador til lansering av jubileumsmodell

Bilen har en midtstilt V6 på minst 375 hk, koblet til en sekstrinns girkasse. Chassiset er i helaluminium, og karosseriet er i carbonfiber. Interiøret er i fineste skinn fra Royal Hulshof i Lichtenvoorde. Startknappen er rød som startknappen på et fly og dashborder er polert som Spykerne på 20-tallet.

Dette er en bil for personer med en helt spesiell smak.

Saken fortsetter under bildetSpyker overrasket publikum med B6 Venator Concept. Foto: Morten LarsenSpyker overrasket publikum med B6 Venator Concept. Foto: Morten Larsen

Les også:

Ligtning GT- Lynet fra London

Brødrene Huets bil

Aston Martin i hundre

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus