Lekker og unyttig

DESIGNOBJEKT: Kia har gått fra å være et langt gjesp til biler folk snur seg etter. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Takk for at noen tar bryet med å lage en komplett unyttig bil. Møt Kia Pro_Cee'd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Misforstå meg rett: Det er ikke noe i veien med Kia Cee'd med tre dører, som altså har fått et underlig navn med en pussig skrivemåte: Pro_Cee'd. Problemet er bare at bilen allerede finnes i langt mer praktiske varianter med fem dører eller som stasjonsvogn.

Ok, jeg skal innrømme at bilen er tøff, en av de tøffeste fra Kia og kanskje klassens stiligste. Sånn sett er det en kjøpsgrunn alene, bilen dekker mennesket umettelige forfengelighet.

Dårlig sikt

Men når jeg forsøker å få et gløtt av landskapet utenfor, der jeg farer i vei på god asfalt, slår det meg at dette er omtrent som å titte ut gjennom skyteskåret på en kanonstilling. Så små er vinduene, og så lav er sittestillingen. Akkurat som i en Audi TT.

Likevel: Takk for at noen tenker på entusiastene. For om alle bare leverte tvers gjennom funksjonelle biler ville verden blitt fattigere på opplevelser. Ikke alt kan og skal dyttes inn i A4-bokser. Derfor er det fint at Kia tar Pro_Cee'd til Norge, og ikke gjør som Opel som dropper lekre Cascada fordi markedet angivelig er så lite.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En av de gjerrigste bilene vi har testet

Så til de harde fakta: Pro_Cee'd er litt større enn forgjengeren, selv om den fortsatt hører hjemme i den såkalte Golf-klassen. Direktør Jan Pettersen, mannen bak Kias eventyrlige suksess i Norge de siste årene, tror det skal være mulig å selge 150 til 200 Pro_Cee'd i året. Da utgjør modellen rundt ti prosent av Cee'd-salget. Stasjonsvogna tar 50 prosent og kombimodellen 40 prosent.

For de unge

– Dette er bilen for de unge kjøperne, formulerte Pettersen og tenkte da på dem på rundt 35. Både kvinner og menn.

Ja, du leste riktig. 35 år er en ung nybilkjøper, fordi gjennomsnittsalderen på dem som handler ny bil faktisk ligger over 50 år.

Prisen starter på 199.900 kroner, og motorprogrammet vil være som i de andre Cee'd-variantene. Kanskje verd å vente på GT-varianten med 203 hk som kommer litt senere i år? Den er enda kulere.