Meny

Salon Internationale de l'Automobile:

Bilnyheter med god plass i Genève

Ford Tourneo Courier kommer i 2014. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stasjonsvogner er viktig for norske bilister, her er noen nyheter fra utstillingen

GENÈVE (ABC NYHETER): Bilutstillingen i Genève varer ut denne uken, så det er fortsatt mulig å ta en tur ned og se selv. Genéve flyplass ligger ti minutters gange fra utstillingen, det er bare å følge skiltene.

I Paris så jeg et glimt av Toyota Auris Hybrid Touring Sports som konseptbil, her i Genève stiller den fiks ferdig. Med et utslipp på bare 85 g/km CO2, superlavt NOx-utslipp og 136 DIN-hester fra en 1,8 liters VVT-i motor og en elmotor sammen, tilfredsstiller bilen både en dynamisk kjørestil og miljøkrav. Null til hundre går ifølge oppgitte spesifikasjoner på 11,2 sekunder.

Les også: Stasjonsvogner til begjær

Batteripakken ligger under baksetet uten at det ser ut for å ha gått ut over bagasjekapasiteten. Tvert imot blir det hevdet at plassen er utnyttet bedre enn i konkurrerende biler i samme klasse. Her gir ettrykks nedleggbare bakseterygger et helt flatt gulv.

Tom Skoglund hos Hondaimportøren ser frem til å få Civic stasjonsvogn. Foto: Morten LarsenTom Skoglund hos Hondaimportøren ser frem til å få Civic stasjonsvogn. Foto: Morten Larsen

Det er ekstra plass under bagasjeromsgulvet, og et sinnrikt toveis bagasjetrekk pluss et bagasjenett som kan festet i taket bak forsetene. Her er det kroker til å henge handleposene i - og nå kan man utstyre hybriden med hengerfeste. Dette har man ikke kunnet gjøre på tidligere hybridmodeller fra Toyota på grunn av belastningen på elmotoren dette medfører. Opp til 345 kilo kan Toyota Auris Hybrid Sports Wagon trekke. Dét tilsvarer en fullastet varehenger, det!

Årets bil med mer plass

VW Golf ble på utstillingens første pressedag velfortjent kåret til årets bil. Her på utstillingen ble stasjonsvognutgaven presentert for første gang. En svært velformet bakstuss gjør bilen mer «hel» og ikke minst; mulighet for å få med seg mer bagasje.

Tidligere var VW Jetta stasjonsvogn og VW Golf stasjonsvogn i praksis like biler.

– Slik er det ikke lenger, forteller Jan Erik Haugen. Han forteller at prisene ikke er klare ennå, men antyder at påslaget for stasjonsvognutgaven kan ligge på 10-12.000 kroner.

– Golf stasjonsvogn har nå fått 100 liter større bagasjerom, det er øket fra 505 til 605 liter, forteller Haugen. Han viser oss rommet under bagasjeromsgulvet, som antagelig teller med nå. Her lå det tidligere reservehjul.

Les også: A6 Allroad innfrir drømmen

Trinnløst fra Subaru

Subaru Outback vises for første gang med BOXER diesel og Lineartronic. Det er Subarus CVT automat og betyr at Subaru kundene for første gang kan velge mellom sekstrinns manuell girkasse og en trinnløs automatgirkasse i kombinasjon med dieselmotor.

– Vi vet at mange kunder har ventet på kombinasjonen diesel og automat, forteller informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

Outback har også fått en ansiktsløftning som innebærer nytt navigasjonssystem med stemmestyring, oppdatert dashbord, ny grill, nye støtfangere og nye felger.

Se video fra utstillingen:

[video id="YkmSD0uLX0kQPweE46ROsw " width="680" height="382"]

Aktivt år

Det er ikke lenge siden vi testet Skoda Octavia og forsto veldig godt hvorfor dette er en bestselger. Denne måneden lanseres en splitter ny Octavia, og i juni kommer stasjonsvognutgaven. Den fikk vi se i Genève, og du kan se bildene av den her. Skoda Octavia femdørs kombi kan du få fra 228.000, hvilket er mye bil for pengene. Prisene på stasjonsvognen blir klare i april.

Les også: En folkekjær stasjonsvogn

Volummodellen forventes å være Octavia 1,6 TDI i Elegance utstyrsversjon. Da ligger prisen på 269.500. Den nye bilen er større og har et imponerende bagasjerom. Den har bedre benplass og mer avansert sikkerhetsutstyr. Nye, drivstoffeffektive motorer skal sammen med en vektreduksjon på over 100 kilo skal spare 17 prosent mer drivstoff. Importøren har store forventninger; 3.500 Octavia skal selges i år.

Se video fra utstillingen:

I juni kommer Skoda Octavia også i 4x4 versjon, samt som RS. Som om dette ikke er nok, fortalte informasjonssjef Anita Svanes at både Superb og Yeti kommer med en facelift senere i år. 2013 blir et aktivt år for Skoda.

Jubileumsmodell

Bertone trår til her i Genéve og feirer Aston Martins hundre år og samtidig deres eget samarbeid med den berømte, engelske bilfabrikken i 60 år. Markeringen av disse to jubileene blir markert ved å presentere en Aston Martin Rapide Bertone.

Les også: Derfor er tyske biler best

Italienere er ledende på design, og Bertone er en slags heute couture i bilverdenen. De leverer spesialdesignede biler til kunder som vil ha noe spesielt å smykke seg med. Bertone påpeker at de kan bidra til å utvide en bilprodusents modellutvalg med noe helt spesielt.

Bilen de har utstilt her i Genève er en videreutvikling av en Aston Martin stasjonsvogn - eller shooting brake som de kaller det - som ble laget tidligere. Det eksisterer bare dette ene eksemplaret, men selvfølgelig, hvis det er noen som kunne tenke seg å sitte i det mest eksklusive skinn som kan fremskaffes...

Motoren er en V12 på seks liter og 476 hk. Pris snakkes det ikke om.

Familiebil

La oss komme raskest mulig ned på landjorda igjen. Se på Ford Tourneo Courier. Opprinnelig en varebil kundene ønsket seter i fordi den var så praktisk. Her i Genéve vises hvor langt Ford er kommet i å gjøre denne bilen komfortabel og med avansert sikkerhetsutstyr.

Tidligere var denne typen biler enkle saker, den utstilte modellen var svært tiltalende, komfortabel og med smarte teknologiske hjelpemidler, blant annet Ford SYNC med nødhjelpsassistanse. Bilen er under utvikling, og vi må vente til ut i 2014 før vi kan se den på norske veier.

Les også: Dyrisk stasjonsvogn fra Jaguar

Jeg merker meg også at Volvo har tatt med seg en Volvo V60 Plug-in Hybrid til Genéve. Bilen er resultatet av et samarbeid mellom Volvo Car Group og den svenske kraftprodusenten Vattenfall.

V60 Plug-in Hybrid kan by på tre kjøremoduser: Pure, Hybrid og Power. Drivstofforbruket er 1,8 l/100 km (48 g/km CO2) i Hybrid-modus, målt etter NEDC-kjøresyklus.

Føreren kan ifølge Volvo velge å kjøre opp til 50 kilometer på elektrisitet med null utslipp - eller kjøre på kombinasjonen av dieselmotoren og den elektriske motoren for å få en bil med 215+70 hestekrefter, 440+200 Nm dreiemoment og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder.

Comeback for eksosrør

Tourer ser for meg ut som den er fiks ferdig for produksjon. Legg merke til at en ny versjon av futurisktiske eksosrør er tilbake. Noen reagerer på frontlysene, jeg synes de har et flott design. Det som kanskje kan forhindre at lyktene blir slik på produksjonsmodellen er kostnadene.

Les også: Passaten for dårlige hytteveier

Tom Skoglund i Honda Motor Europe forteller også at Civic type R vil reintroduseres på det europeiske markedet igjen tildlig i 2015. Det gledelige er at bilen «minst» får 265 hester, mot 201 som den foregående modellen hadde. Jeg gleder meg til å prøvekjøre!

Se video fra utstillingen:

Jeg velger å omtale en liten stasjonsvogn til slutt, en finsk elektrisk bil. Denne vil du neppe se på norske veier. Den er tatt med til Genève for å promotere Valmet Automotive og deres kompetanse på elektriske biler med rekkeviddeforlenger. Bilen er en elbil med en motor som starter og lader batteriene når de når et visst nivå.

Les også: En familiebil litt utenom det vanlige

Intet revolusjonerende i seg selv, men Valmet er «outsourcet» for å produsere Fisker EV, Porsche Boxter, samt kabrioleter til forskjellige biler, opplyste Mickael Mäki til ABC Nyheter.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus