Meny

Stasjonsvogner til begjær

SKODA: Nesten så mye plass at du kan bo bak i nye Octavia stasjonsvogn, her med Skodas informasjonssjef Anita Svanes i bagasjerommet.
SKODA: Nesten så mye plass at du kan bo bak i nye Octavia stasjonsvogn, her med Skodas informasjonssjef Anita Svanes i bagasjerommet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sett med norske øyne handler vårens bilnyheter i stor grad om å få med seg all bagasjen.

Dette er stasjonsvognenes vår. Bilprodusentene monterer ryggsekk på sine mest populære modeller, for så å sende dem til Norge med pristillegg så små at det blir vanskelig å velge dem bort.

Dette er noen av de mest interessante nyhetene:

* VW Golf stasjonsvogn

* Toyota Auris stasjonsvogn

* Skoda Octavia stasjonsvogn

* Renault Clio stasjonsvogn

* Honda Civic stasjonsvogn (konsept)

Alternativer

I tillegg kommer SUV-er med og uten firehjulstrekk, flerbruksbiler (MPV) i ulike varianter og andre stasjonsvognlignende kjøretøy med omtrent samme funksjonalitet:

* Mercedes CLA

* Citroën C4 Picasso

* Nissan Note

* Hyundai ix35

Bestselgere

Viktigst for norske bilkjøpere er uten tvil stasjonsvognversjonene av Golf, Auris og Octavia. Alle tre er derivater av bilmodeller som hører med blant de ti mest kjøpte. De er alle så store, og laster så mye bagasje, at de for ti år siden ville havnet i familiebilklassen – ikke blant de kompakte.

Octavia stasjonsvogn sluker 610 liter bagasje med seteryggene oppslått, og hele 1740 liter som toseter.

Rett bak følger Golf stasjonsvogn med 605 liter bagasjeplass. Det er 100 liter mer enn forgjengeren rommet. Kanskje ikke så rart at de to bilene er omtrent identiske i størrelse – de bygges over samme tekniske lest.

Lite tillegg

Hva pristillegget blir er ennå ikke klart, men regn med mellom 10.000 og 15.000 kroner. For utgående Octavia kostet stasjonsvognen akkurat 10.000 kroner mer. Tillegget er verd hver krone, og du får det glatt tilbake når bilen selges.

Alle som har savnet Corolla stasjonsvogn kan glede seg til Auris med ryggsekk. Den laster mye, og er nesten like stor som Golf.

Auris' styrke ligger i å være første stasjonsvogn i denne klassen med hybrid motorteknologi. Det gir ikke bare lavt forbruk, men knapt utslipp av NOx. Auris hybrid stasjonsvogn blir en av få hybrider som kan trekke tilhenger. Riktignok ikke med faktisk vekt på mer enn 345 kilo, men det er langt bedre enn ikke noen tilhenger som på kombivarianten.

Fransk alternativ

For dem som ikke skal ha med seg halve innboet på ferieturen, kan nykommeren Renault Clio Sport Tourer være verd å se nærmere på. Priset fra 165.000 kroner er stasjonsvogna 20 cm lenger enn kombimodellen, og du får med 430 liter bagasje.

Clio er faktisk en av få stasjonsvogntilbud i småbilklassen, biler som slett ikke er så små lenger.

Honda planlegger også en stasjonsvogn basert på Civic. Den ble vist som konsept i Genève. Men bilen er neppe klar før til høsten.

Forrige Nissan Note hørte med blant de små flerbruksbilene. Lavere takhøyde gjør at oppfølgeren med samme navn mer er å betrakte som en stasjonsvogn. Nissan lover spesielt høyt sikkerhetsnivå på bilen.

En viktig stasjonsvogn, helt ferdig utviklet og klar for å settes i produksjon, var ikke i Genève: Ford Mondeo. Bilen skulle vært lansert denne våren, men er utsatt i halvannet år fordi Ford flytter produksjonen av bilen fra Belgia til Spania. Trist for de mange som har gått og ventet på ny Mondeo.

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus