Meny

De mest verdifulle bilmerkene

MYE VERDT: Toyota mest verdifulle bilmerkevare. (Foto: Øivind Skar)
MYE VERDT: Toyota mest verdifulle bilmerkevare. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Japanerne beholder tronen, mens tyskerne kniver seg imellom.

Ikke overraskende er merkevaren Toyota fortsatt mest verdifull i bilverdenen.

26 milliarder dollar (148 milliarder kroner) er verdien, melder London-baserte Brand Finance.

Mer overraskende er det at Volkswagen siden i fjor har lagt både Mercedes-Benz og BMW bak seg.

Merkevaren har siden forrige analyse økt i verdi med 33 prosent til 23,7 milliarder dollar (135 milliarder kroner).

Etter BMW og Mercedes-Benz følger Ford.

Chevrolet inntar 12.-plassen og er verd mindre enn en firedel av Toyota.

Elektrisk forsprang

Over til noe ganske annet.

Norske politikere skryter av hvor vellykket den norske elbilsatsingen har vært, og de gjør det med god grunn.

Bare i februar ble det registrert 334 helelektriske biler her i landet, mot bare 26 i Sverige og 24 i Danmark.

I alle de tre landene er det Nissan Leaf som totalt dominer elbilsalget.

Les også: Tabben veldig mange gjør

Fra ille til verre

Salget av nye personbiler i Vest-Europa gikk fra ille til verre i februar, melder Automotive News. I januar var salget ned 8,5 prosent mens det i februar falt med 10,6 prosent.

Salgsnedgangen forsterker behovet for å reorganisere bilproduksjonen i Europa.

Sånn apropos salgsnedgang. Honda produserer biler i Storbritannia, men taper likevel penger i Europa.

Nå sier Honda, ifølge Automotive News, at selskapet trenger ytterligere tre år på å gjøre virksomheten i Europa profitabel.

Motor
Populært