Salon Internationale de l'Automobile:Mange nyheter i Genéve
Pressedagene på den 83. internasjonale bilutstillingen i Genéve er krevende.
Den ene pressekonferansen avløser den andre. Det er nesten ikke et rolig øyeblikk, med motorbrøl, dundrende musikk og høylytt omtale av egne produkter fra scenene rundt om på det store utstillingsområdet.
Under de mest populære bilfabrikkenes pressekonferanser er det så mye folk at det nesten ikke er mulig å få øye på bilene – og som egentlig er senter for oppmerksomheten. Der har pressefolkene sikret seg de fineste plassene i timevis. Da blir det å ta til takke med en plass langt bak og strekke seg for å få et glimt. Å få gode bilder for å sende hjem er ikke enkelt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFørsteinntrykket er at dette i stor grad er SUV-crossovernes utstilling. Bilprodusentene har funnet ut at kundene liker å sitte noe høyere i enn i en vanlig personbil. De vil ha brukbart med plass, og et SUV-preg på bilen uten at den ser ut som den sluker drivstoff. Og da skal de få det. At de fleste crossoverne kun har forhjulsdrift betyr ikke allverden. Vil man ha firehjulsdrift, må man enten bestille det som tilleggsutstyr eller kjøpe en ekte SUV.
Det finnes ett unntak; Suzuki lanserer her i Genéve sin SX4, eller "S-Cross-4". Dette er en bil som plasserer seg størrelsesmessig mellom dagens SX4 og Grand Vitara. Den har et romslig bagasjerom og et firehjulsdriftsystem som er nytt for Susuki. Nå kan det nemlig stilles inn på ren forhjulsdrift, dersom dét er ønskelig. Det tidligere systemet var basert på en viskosekobling, fortalte Lars Havre i RSA/Suzuki Bilimport til ABC Nyheter. Nå er drivverket mer avansert.
Artikkelen fortsetter under annonsenCrossover
Nissan lanserer to versjoner av Juke, hvor den ene er en Nismo-versjon med racing-inspirerte detaljer og en 1,6 liters DIG-T turbomatet motor på 200 hester. Den andre er Juke n-tec, som bortsett fra en designpakke også omfatter et oppgradert Nissan Connect system. Det betyr at Google kommer for fullt inn i bildet og leverer navigasjonskart med "Point of interest" og mulighet for å laste over reiserute du har komponert hjemme direkte til bilen.
Systemet utnyttes også til å evaluere førerens evne til å kjøre økonomisk og gir premiering på skjermen basert på Googles kart over terrenget. Nissan Juke n-tec har en 5,8 tommers fargeskjerm med ryggekamera, med mulighet for å justere klimaanlegget og innstillinger av bilens kjøremodus.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Futuristisk og særegen
Dype hjulspor?
Renault Captur har hele 20 cm bakkeklaring, slik at om den ikke har firehjulsdrift, kan det i hvert fall være ganske dype hjulspor frem til hytta før det blir problemer.
Man har lagt seg i selen for at Captur skal bli en praktisk bil. Ett fortrinn som kanskje spesielt barnefamilier vil sette pris på, er avtagbare setetrekk slik at de kan vaskes. Sjenerøs justering av baksetet gjør at man kan velge mellom bagasjeplass som er helt opp i 455 liter eller benplass for baksetepassasjerene.
Artikkelen fortsetter under annonsenPeugeot 2008 er merkets første bil som er designet samtidig i Peugeots anlegg i Sao Paulo, Shanghai og Paris. Vi så 2008 som konseptbil i Paris i fjor, her i Genéve står den i produksjonsferdig utgave og kommer til Norge i juni med blant annet nye tresylindrede bensinmotorer.
Artikkelen fortsetter under annonsenSå vrimler det av biler med småjusteringer og ansiktsløftninger. Det som er spennende, er at det på tross av økonomiske problemer stadig dukker opp produsenter av spennende, men ofte merkelige biler. Noen av dem er rariteter som jeg tviler på har livets rett.
Les også: Bil verdig en oljenasjon
Vilt utstillingsprosjekt
Fornasari er et slik bil. Smaken er selvsagt ofte forskjellig, men det skulle forundre meg stort om denne blir noen stor suksess. Firmaet ble etablert i 1999 av Guiseppe Fornasari. Han har sin bakgrunn fra blant annet ørkenrally. Av de tre bilene som sto utstilt, så Fornasari 99 relativt ferdig ut.
Jeg kårer Lamborghini Veneno til utstillingens villeste prosjekt. Den er laget for å feire at Lamborghini i år fyller 50 år. Denne bilen skal kun lages i tre eksemplarer og er en racing prototype samtidig som den kan brukes på veien.
Artikkelen fortsetter under annonsenMotoren er en 6,5 liters V12 på 750 hk, matet med en 7-trinns ISR girkasse med fem kjøremoduser og permanent firehjultrekk. 0 til 100 går unna på 2,8 sekunder, og toppfarten er 355 km/t. Det meste er ekstremt på denne bilen, og prisen er på tre millioner Euro, noe som betyr rundt 20 millioner kroner.
Les også: NSX-drømmen nærmer seg
Alle tre bilene er solgt til kunder. I god Lamborghini-tradisjon er bilen oppkalt etter en berømt okse. Veneno var den sterkeste og mest aggressive oksen noensinne. Den ble også kjent for sin hurtighet, og for at den skadet den berømte tyrefekteren José Sánchez Rodríguez fatalt på en tyrefekterarena i Andalusia i Spania.
Vi kommer med flere rapporter fra Genéve Motor Show.
Les også: Nybillanseringer i kø
Les også: Snart kan du kjøre på trykkluft