Håp om bedring?

SKRÅBLIKK: Er Fiat på vei opp etter å ha kjørt berg-og-dalbane i flere tiår i Norge? Foto: Øivind Skar
SKRÅBLIKK: Er Fiat på vei opp etter å ha kjørt berg-og-dalbane i flere tiår i Norge? Foto: Øivind Skar

Fiats historie i Norge er brolagt med nedturer. Skal 2013 bli en opptur?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er all grunn til å se med skeptisk blikk på Fiats historie i Norge. Noen husker glansårene med karismatiske Lasse Finstad bak Fiat-rattet tidlig på 1980-tallet. Den gang var det ventelister på den lille og kvikke Fiat Uno, og det var ingen skam å kjøre Fiat.

Så kom Finstad-konkursen mot slutten av tiåret, og Fiat gikk fra nedtur til nedtur. Importørene kom og gikk.

Les også: Se til Norge for elbil-inspirasjon

Liten opptur

Da Motor Gruppen med suksessrike Mitsubishi i porteføljen overtok trodde alle Fiat skulle få fart på hjulene. Men pengene fortsatte å renne ut i strie strømmer.

Nå er det Frank Dunvolds mannskap i RSA som kjemper italienernes sak i Norge med Fiat og Alfa Romeo i porteføljen. Dunvold er først og fremst mest kjent for enkle og folkelige markedsføringsbudskaper, og for å ha gjort Suzuki til et viktig bilmerke i Norge.

Så da RSA overtok Fiat i 2009 gikk det virkelig oppover. Dunvold doblet for Fiat på to år og solgte 1267 nye Fiat i 2010, hvorav 833 av dem var den lille og morsomme Fiat 500. Det betyr at en av ett hundre nybilkjøpere valgte Fiat. Ikke svimlende tall, men tross alt bedre enn på flere tiår.

Les også: Bilen som sier sommer

Satser smått

Siden har det igjen gått nedover for Fiat i Norge. Men som alltid ser Fiat med optimisme på fremtiden.

– Dette er starten på det nye for Fiat i Norge. Panda 4x4 er den første nye Fiat-modellen tilpasset det norske avgiftssystemet. Dernest følger Fiat 500 L, sier salgssjef Espen Kristoffersen hos importøren. Hans mål er å selge 1680 nye Fiat personbiler i Norge i 2013 – opp fra 631 i fjor.

Les også: Bildeling kan gi billig bilbruk for byfolk

På personbilsiden satser Fiat primært på små/kompakte biler i Norge: Fiat 500, 500 L og Panda 4x4.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden