Garanti koster

SAMME BIL: Likevel koster det 50 prosent mer å opprettholde garantien på en Hyundai i30 enn en for Kia Cee'd. Foto: Hyundai
SAMME BIL: Likevel koster det 50 prosent mer å opprettholde garantien på en Hyundai i30 enn en for Kia Cee'd. Foto: Hyundai
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor skal det ene merket koste 50 prosent mer å vedlikeholde enn det andre?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske bilkunder har definitivt verdens beste garantivilkår å slå i bordet med. Dette er ikke først og fremst takket være forbrukermyndighetene, men bilbransjen selv. De gir langt lengre garanti enn andre markeder, og mer enn de behøver.

Nå er denne strikken strukket enda lenger, ettersom Hyundai går ut med det som fremstår som Norges aller beste bilgaranti, syv år eller 200.000 km (det som inntreffer først).

Men er den egentlig så god?

Starten på det hele

DinSide tok i desember 2010 et oppgjør med de Norske garantivilkårene, noe som resulterte i en lang runde hvor de norske importørene en etter en utvidet garantivilkårene til fem år, med varierende antall kilometergrense.

Den eneste som overgikk fem år var Kia med sine syv år og 150.000 km. Nå har altså Hyundai overgått Kia, og yter fra 1. januar syv år og 200.000 km. Men er den egentlig bedre?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Service: Du FÅR ikke garanti

Hvem betaler?

Sakens kjerne har vi skrevet om før, og det er viktig at man ikke overser den. For hvem betaler egentlig for den ekstra garantien? Eller sagt på en annen måte, hvordan kan importørene ta seg råd til å gi så lang garanti? Er det fordi bilene er så gode, eller henter de inn kostnadene på andre måter.

Spleiselag

Garanti koster. Du velger prisen. Foto: Per ErvlandGaranti koster. Du velger prisen. Foto: Per Ervland

Svaret er komplisert, og ikke nødvendigvis bare ett. For det første la flere av importørene på bilprisene en tusenlapp og to da garantien økte til fem år i 2011. Kanskje ikke akkurat der og da, men ved neste naturlige prisjustering. I tillegg fikk flere av importørene med seg forhandlerapparatet til å dele på en kalkulert regning gjennom fortjenesten, selv om dette kanskje ikke var strengt tatt nødvendig. Det meste legges likevel over på deg som kunde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Velg riktig bruktbil: Stor forskjell på 2010 og 2011-modeller

Ikke frivillig

Som nevnt har de fleste biler fått et lite prispåslag som følge av den utvidede garantien. I tillegg krever bilimportørene at du skal følge serviceprogrammet etter deres pipe. Det betyr at bilen skal inn til service til de fastsatte antall kilometer som importøren har satt.

Å gjøre dette gjennom syv år blir noen besøk hos bilverkstedet, og det renner ut noen tusenlapper hver gang, uansett om noe er galt eller ei.

Som vi skrev i en tidligere artikkel om temaet, så er det mange som etter at bilen er blitt noen år velger å skifte oljer, bremseskiver og andre småting selv. Nå er ikke dette lenger mulig dersom du ønsker å opprettholde garantien, for bilen må gjennom serviceintervallene for å opprettholde garantien.

Sakens kjerne

Nettopp de faste serviceintervallene er noe av sakens kjerne. Kia har frem til nå hatt lengst garanti, med sju år, eller 150.000 km. Hyundai ønsker nå å fremstå som best på garanti ved å yte like mange år, men opp til 200.000 km. Det betyr flere verkstedbesøk, med påfølgende kroner inn i kassa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der har du noe av hemmeligheten bak hvordan lang garanti finansieres, nemlig gjennom din egen lommebok.

Må du velge merkeverksted?

Uoversiktlig prisbilde

Dersom du skal ta med servicekostnadene i valget av ny bil, så bør du også sammenligne hvor hyppig bilen må inn til service. En bil som må inn hver 30.000 kjørte km blir så mye som 50 % billigere å serve enn en bil med 20.000 km som serviceinterval.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over en periode på 100.000 km skal den ene inn tre ganger, mens den andre skal inn hele fem ganger. De to siste gangene utgjør en god slump penger i differanse til fordel for bilen med serviceinterval på 30.000 km. Det kan raskt dreie seg om summer mellom 7.000 - 10.000 kroner.

Store forskjeller

Vi har selv hatt skremmende opplevelser med merkeforhandlere når vi har sjekket servicepriser, og fra det ene merkeverkstedet til det andre varierte eksempelvis prisen for en 60.000 service på en Kia Cee'd fra 4.500 kroner som laveste pris, til 6.500 kroner som dyreste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gjelder med andre ord å sjekke prisbildet før du bestiller time, og dette er ikke spesielt kun for Kia.

Faste priser

Møllergruppen har nå satt servicepriser på kartet, og introduserer faste priser for faste gjøremål. En prisliste gjør at du kan sjekke hva bilen vil koste deg i faste utgifter nær sagt gjennom hele bilens levetid.

Etter hvert tipper jeg at flere merker kommer med motsvar på denne ordningen, og innfører tilsvarende. Det er rett og slett ganske bra å være forbruker i Norge.

DinSide skal i tiden som kommer ta for seg flere aspekter rundt bilhold og servicekostnader. Følg med.