Billigst med 4x4

FJELLGEIT: Som forgjengeren imponerer Panda 4x4 med å ta seg frem.

Landets aller rimeligste firehjulstrekker heter nå Fiat Panda. En bil for deg som er mer opptatt av å komme deg frem enn å vise deg frem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fiat Panda 4x4:
  • Pris fra: Kr 199.900
  • Lengde: 3,69 m
  • Bagasjerom (VDA): 225 l
  • Motor: 85 hk
  • Forbruk (EU): 0,49 liter
  • CO2-utslipp (EU): fra 114 g/km
  • 4x4: Ja
  • Kollisjonsputer: Fire stk.
  • Garanti: Fem år
  • EuroNCAP*: Fire stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com

Det vrimler ikke akkurat av små og rimelige firehjulstrekkere i Norge. Men endelig er Fiat tilbake med Panda 4x4.

199.900 kroner koster bilen med enkel utstyrspakke. 15.000 kroner mer når det meste som kan leveres av utstyr inkluderes. Det gjør Panda med 85 hk bensinmotor (to sylindere og turbo) til den rimeligste firehjulstrekkeren i Norge. Nærmest i størrelse og pris følger Suzuki-modellene Swift og Jimny, den ene en ren personbil, den andre maskulin SUV.

Les også: Den beste vinterbilen har ikke 4x4

Litt høybygd

Panda 4x4 befinner seg et sted mellom de to. Den er ganske liten (3,69 meter lang), tar seg fabelaktig fram og er lett å parkere. Samtidig er italieneren så høy at man setter seg inn og ikke ned i bilen.

Importøren tror kommunale hjemmetjenester kan bli en stor bruker av Panda 4x4, nettopp på grunn av dens gunstige pris, lave forbruk (0,49 liter/mil og 114 gram CO2-utslipp per kilometer) samt gode framkommelighet. Norge er tross alt ikke asfaltert fra A til Å. For ikke å snakke om alle de dårlig brøytede vinterveiene.

Les også: En familiebil litt utenom det vanlige

Historie fra 1980

Pandas historie går tilbake til 1980, og var opprinnelig ment som Fiats moderne svar på Citroën 2 CV. Altså et rimelig og fornuftig kjøretøy for folk flest. Snart kom den også med firehjulsdrift for å dekke framkommelighetsbehov i alperegionen.

For ti år siden erstattet Fiat daværende Panda med ny modell. Også den kom med 4x4-teknikk etter få år, og ble i en periode solgt i Norge som bilindustriens minste fjellgeit.

Les også: Fem SUV-er som gir mye for pengene

Ny og gjenkjennelig

Dagens Panda er litt større enn forgjengeren. Den er ny tvers igjennom, selv om designet og kjøreopplevelsen har det meste til felles med forgjengeren. Klokelig velger importøren å droppe Panda med bare forhjulstrekk. Til det er konkurransen for sterk og markedet for lite for biltypen.

Med 4x4 under bilen ser plutselig markedet i Norge annerledes ut. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken valgte 36,0 prosent av nybilkjøperne i januar en firehjulstrekker, og stadig flere beveger seg ned i størrelse.

Les også: Ti supre biler for vinterføret

Personvernpolicy