Jevn koreansk duell

DUELL: Kia Cee'd (t.h.) slo Chevrolet Cruze på målstreken.

Nye Chevrolet Cruze har mye felles med Kia Cee'd. Men nykomlingen klarer ikke helt å hamle opp med sin populære konkurrent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Chevrolet er i ferd med å reetablere seg i Norge. Med ny importør satses det friskt på en helt ny modellrekke, hvor de tre minste modellene Spark (minibil), Aveo (småbil) og Cruze (kompaktbil) allerede er på plass.

Chevrolet har gjort stor suksess med Cruze i USA, og det forventes mye av bilen også i Norge. Derfor falt det helt naturlig å la Cruze stasjonsvogn måle krefter mot Kias viktige Cee'd. Selv om Cee'd er designet, utviklet og produseres i Europa, har den helt klare fellestrekk med Cruze, som heller ikke er noen koreaner tvers gjennom.

Etter noen dager med de to bilene, er det bare å slå fast at menneskene som har designet og utviklet de to bilene nok alle er kokt i samme gryte. De tenker likt, derfor blir også resultatet – bilene altså – ganske like hverandre.

Begge har navigasjon, ryggekamera, stopp/start-funksjon og varmeapparat som tåler minus 20 grader uten problemer.

Les også: Futuristisk og særegen

Når Kia Cee'd vinner er det ikke fordi vi nødvendigvis mener Kia er en mye bedre bil, men den garanteres bedre. Sju års nybilgaranti betyr sju år med bekymringsfritt bileierskap.

Kia Cee'd

Cee'd er Kias nest mest kjøpte bilmodell, og et svært viktig element i Kias eventyrlige vekst i Norge de siste årene.

Som stasjonsvogn dekker Cee'd de aller flestes behov. Den er stor nok for en liten familie, og i sum en moderne bil helt på linje med konkurrentene.

Testbilen skjemmes av en automatgirkasse som drar opp forbruket til EU-godkjente 0,63 liter/mil (i testen brukte vi 0,70 l/mil), som er minst en desiliter over hva den burde brukt. Med manuelt gir blir den sannsynligvis raskere, mindre tørst og framfor alt 25.000 kroner billigere.

Bak rattet byr Cee'd på et vell av instrumenter, knapper og informasjonsmuligheter det kan være lett å gå seg vill i.

Les også: Nye noter fra Nissan

Stort pluss for varme i rattet, store og lettleste instrumenter, tre valgmuligheter for styrerespons (sport, normal og komfort), eldrevne seter med minne, girskift på rattet (gjelder automat), kjørefeltvarsling, xenonlys som svinger med bilen, samt parkeringshjelp.

Cee'd kjører mindre sportslig og litt mer komfortabelt enn Cruze, men finish i interiøret samt opplevd kvalitet ligger litt over Cruze. 135 bensinhester tatt ut av 1,6 liters motorvolum passer greit til bilens størrelse og vekt.

Chevrolet Cruze

Med lengde på nesten 4,7 meter er dette en stor stasjonsvogn med plass til det meste en familie måtte finne på å dra med seg. Komforten i skinnsetene er god selv med færre innstillingsmuligheter enn i Cee'd.

Les også: Storselger endrer form

Cruze har mye Opel Astra i seg. Bilene bygges over samme tekniske lest, og i vår testbil satt en 1,4 liters turbo bensinmotor (Opel) med 140 hk effekt.

Umiddelbart virket Cruze kvikkere, men det har også betydelig sammenheng med den tettstegede, manuelle girkassen. Pluss for at Cruze godt kan kjøres i 50 km/t i sjettegir. Derfra arbeider den seg greit opp til normal landeveisfart.

Et testforbruk på 0,74 liter/mil gir 29 prosent høyere utslipp av klimagassen CO2 enn oppgitt fra fabrikk. Dette er altfor høyt og ikke på noen måte bra, selv om hele testen foregikk i minus ti grader.

Cruze kjører bra og under enkelte situasjoner bedre enn Cee'd på grunn av mer sportslig oppsett og litt spissere styring.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden