Honda Civic 1,6 i-DTEC:Futuristisk og særegen

Honda Civic har beholdt basiformen, men er mer maskulin nå. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Honda Civic har endelig fått motoren den fortjener.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var mange som ble en smule overrasket da Honda avduket sin nye Civic i 2006. Inntil da hadde Honda laget svært pene og tiltalende biler, men aldri med noen sprelske designøvelser.

Så kom altså denne futuristiske skapningen fra "soloppgangens land" og skapte stor oppmerksomhet. Riktig nok var dette en modell som kun var for det europeiske marked. Med nøyaktig samme mekanikk blir det laget en atskillig mer kjedelig versjon for verden forøvrig.

Heldigvis fikk vi noe atskillig mer spennende til vår verdensdel. Dette er bilen for de som liker noe utenom det vanlige.

Karosseridesign

Ved første øyekast ser ikke den nye Civic ut for å ha gjennomgått noen forandringer, men det er faktisk ganske store forskjeller. Den niende generasjonen Civic har fått mer kileform, lyktene går ikke lenger i ett med frontdekoren, og det er en atskillig tøffere front på bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det en sexy swung over bakhjulene, og baklysene er ikke lenger en stripe på bakstussen, men de stikker ut, omtrent som øynene på en tegneseriefigur. Borte er de trekantede eksosutslippene. Den spesielle formen på bilen, med de skulte dørhåndtakene på bakdørene er fortsatt der, men bilen har fått et nytt og mer dynamisk preg.

Interiør

Bakdørene åpner 90 grader, det fungerer fint. Foto: Morten LarsenBakdørene åpner 90 grader, det fungerer fint. Foto: Morten Larsen

Interiøret minner om foregående modell, for den todelte instrumenteringer er beholdt. Men det stopper det. Øverst er det en smal og bred spalte med digital informasjon, rett foran føreren er det nå tre instrumenter mot bare ett tidligere. Tidligere var dashbordet et stort gjesp, nå har det et mye mer sportslig og spennende oppsett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Knapper og brytere sitter greit til, kanskje med unntak av bryterne til setevarme, som kan være litt klønete å nå bak girspaken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass

Plassen i forsetene er utmerket, litt dårlig benplass i baksetet. Så når voksne skal sitte bak, bør de foran skyve setet litt frem. Femtemann i bilen - som må sitte i midten bak - bør ikke utsettes for lange etapper. Den plassen er en ren nødløsning. Bakdørene åpner i rett vinkel på bilen, det er veldig bra.

Les også: Prisgunstig og praktisk Skoda

Setet vippes opp for å gi plass til gjenstander som må transporteres stående. Foto: Morten LarsenSetet vippes opp for å gi plass til gjenstander som må transporteres stående. Foto: Morten Larsen

Det Civic ikke har av benplass i baksetet, tar den i fullt monn igjen på plass i bagasjerommet. 467 liter er bent frem imponerende i en så kompakt bil. Skal du ha med deg yukkapalmen på hytta, slår du opp sitteputen i baksetet. Da får man med seg gjenstander over en meter høye.

Sikkerhet

Men det er mer: Du kan bestille bilen med adaptiv cruisekontroll og det kollisjonsbegrensende bremsesystemet CMBS. Et funn for sløve sjåfører i tett rushtrafikk. Oppstår akutt fare for å kjøre inn i bilen foran får du tretrinns varsling, før nødbrems aktiveres og sikkerhetsbelter strammes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Civic har fått fem stjerner og høy score på sikkerhet hos EuroNCAP.

Komfort

Førersetet kan nå juseres i høyden som standard, og gripekulene på rattet er heldigvis av moderat størrelse. Setene gir brukbar sidestøtte, og midtarmlenet er akkurat så lavt at det nesten ikke kommer i veien for albuen ved giring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er stillegående og lydanlegget i vår bil imponerte, selv om vi må tilstå at dette er utenfor vårt kompetanseområde.

Les også: NSX-drømmen nærmer seg

Motor

Den nye 1,6 liters dieselmotoren. Foto: ProdusentDen nye 1,6 liters dieselmotoren. Foto: Produsent

Motoren i vår bil er den nye 1,6 liters dieselmotoren. Av mange betegnet som helt nødvendig og redningen for denne modellen. Du hører det er en diesel under panseret, men det er ikke plagsomt. Dreiemomentet er formidabelt 300 Nm, og våkner til live litt over 1.500 omreininger. Så er det bare å øse på. En fleksibel og fin motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre bruker motoren lang tid på å bli varm. Det tar noe i nærheten av evigheter, og vi synes det er litt rart at det ikke er montert forvarmer. Da er det en trøst at setevarmen kommer så å si øyeblikkelig, og det er veldig bra. Hva med å ta etter Hyundai og ha varme i rattet også? Men alt er et kostnadsspørsmål, selvsagt.

Girkasse

Manuell girkasse er eneste alternativ, antagelig foreløpig. Den fungerte glimrende, det eneste vi bet merke i var at de to øverste girene var i overkant høye for norske forhold. På den annen side er det ingen ulempe å ha en høyt giret motor for å spare drivstoff.

Denne bilen, i likhet med mange andre, trives godt på lave turtall - og skal kjøres slik.

Kjøreegenskaper

Dette er en bil med et ganske sportslig preg, så hvordan er kjøreegenskapene? Der overrasket bilen mest. Den har et fast oppsett, men er langt mer komfortabel enn mange andre biler vi har kjørt i denne klassen. Selv om den har komfortabel fjæring, tar den svinger med den rette gokart-følelsen. Vi kunne tenke oss å prøve bilen med sommerdekk en gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreegenskapene er lett å sammenligne med nye Golf 7, når vi snakker kombinasjonen veigrep og komfort. En ikke fullt så lav profil på dekkene ville gjort at asfaltskjøter og mindre ujevnheter ble mindre merkbare.

Forbruk og miljø

Drivstoff koster, og et forbruk på under 0,4 ved ideelle forhold med denne motoren er svært bra. Velger man en bensinmotor, er heller ikke forbruket noe å klage over. Se teknisk oversikt nederst.

Les også: Brødrene Huets bil

Utstyr

Tom Skoglund hos Hondaimportøren synes det er rart at bakseteløsningen til Honda ikke er kopiert. Foto: Morten LarsenTom Skoglund hos Hondaimportøren synes det er rart at bakseteløsningen til Honda ikke er kopiert. Foto: Morten Larsen

Av standard utstyr på innstegsmodellen kan nevnes tidsstyring av "komme hjem" lys, bakkestartassistanse, start/stopp og høydejustert førersete, men merkelig nok ikke varme i setene eller radio.

På første trinn opp i utstyrstrappen får man i Comfort-versjon automatisk klimaanlegg, cruisecontrol med hastighetsbegrenser, elektrisk oppvarmede utvendige speil, varme i forsetene, radio med CD-spiller og USB/AUX kompatibel med iPod som det viktigste. Da koster bilen 255.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er som nevnt ikke 1,6 i-DTEC tilgjengelig med automatkasse, men på øvrige modeller koster det 20.000,-. Navigasjon er også 20.000 ekstra.

Pris

Honda har tradisjonelt ikke vært de billigste bilene på markedet, men med den nye 1,6 liters dieselmotoren har Honda kommet i takt med det norske avgiftssystemet. Med en pris på innstegsmodellen på 237.500, og en start på 239.900 for den bilen vi kjørte, bør denne bilen være interessant for mange.

Konklusjon

Vi synes Honda Civic er et svært godt alternativ i denne klassen, og har mistanke om at den kanskje blir glemt litt. Nærmeste konkurrenter er VW Golf 1,6 TDI , Mini Cooper D Paceman , Audi A1 og Hyundai i30 1,6 CRDi. Her plasserer Honda Civic seg meget fordelaktig, med en pris som nærmer seg den billigste konkurrenten, og med en kjørekomfort som kan konkurrere med den dyreste.

Bilen passer fint hvis man ikke stadig må ha med seg voksne i baksetet, men istedet har behov for plenty bagasjeplass.

Les også: SUV'enes stamfar

Tekniske data

Honda Civic

1,4 i-VTEC

1,8 i-VTEC

1,6 i-DTEC

2,2 i-DTEC

Pris, fra kr

237.500

286.500

239.900

316.500

Pris testbil, kr

285.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.339

1.798

1.597

2.199

Motor effekt, hk/kW

100/73

142/104

120/88

150/110

Motor dreiemoment, Nm/turtall

127/4.800

174/4.300

300/2.000

350/2.000

Co2-utslipp (g/km)

131

150

98

110

Nox-utslipp (mg/km)

14,4

10,5

143,3

143,4

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,55

0,64

0,37

0,42

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

14

11,2

10,5

8,3

Toppfart, km/t

187

210

207

217

Svingdiameter, meter

11,82

11,82

11,82

11,24

Lengde (mm)

4.300

4.300

4.300

4.300

Bredde (mm)

1.770

1.770

1.770

1.770

Bredde (mm, inkl speil)

2.065

2.065

2.065

2.065

Høyde, inkl haifinne (mm)

1.470

1.470

1.470

1.470

Akselavstand (mm)

2.595

2.595

2.595

2.595

Sporvidde for/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Bakkeklaring, cm

14

14

14,5

14,5

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.190

1.239

1.310

1.370

Nyttelast

405

421

442

428

Tilhengervekt m/brems kg

1.200

1.000

1.500

1.500

Bagasjerom min/maks liter

477/1.378

477/1.378

467/1.368

477/1.378

Drivstofftank, liter

50

50

50

50

Drivstoff

Bensin

Bensin

Diesel

Diesel

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Foran

Girkasse

6 trinns man

6 trinns man

6 trinns man

6 trinns man

EuroNCAP % voksne/barn

94/83

94/83

94/83

94/83