Vinterdekk

Patentert veigrep

Vi la trøstig i vei på vei til en dårlig brøytet skogsbilvei i vinternatten. Foto: Morten Larsen

Michelin kaster seg inn i kampen om å ha de beste vinterdekkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅRE, SVERIGE, ABC NYHETER: Sveriges svar på Hafjell må være Åre. Mange nordmenn reiser til dette stedet, som ligger 17 mil fra Trondheim, for å stå på ski i de flotte alpinbakkene. Vi er ikke her for å stå på ski, vi er i Åre for å få informasjon om Michelins siste nyvinninger innen vinterdekk, og representantene for det velkjente dekkmerket er tydelig stolte av det nye dekket.

– Det nye MICHELIN X-ICE North 3 vil være tilgjengelig på markedet fra annet halvår i 2013 i 31 dimensjoner, hvorav ti dimensjoner er helt nye, forteller Michel Pfeiffer, markedssjef for Michelin i Norden og legger til:

– I løpet av 2014 lanseres 35 nye dimensjoner hvorav 14 dimensjoner er helt nye, slik at dekket totalt blir tilgjengelig i 66 dimensjoner fra 14 til 20 tommer.

Det nye dekket tar over etter X-ICE North 2 som kom i 2009. Første generasjon av piggdekket kom i 2005. Michelin hevder at det nye dekket har syv prosent kortere bremselengde enn forrige generasjon, og hele 17 prosent bedre trekkevne på is sammenlignet med sinforgjenger. Også på snø er egenskapene bedre; tre prosent kortere bremselengde og seks prosent bedre trekkevne.

Damien Hallez er sjef for teknisk informasjon i Michelin.Damien Hallez er sjef for teknisk informasjon i Michelin.

– En ny type z-formet lameller låser mønsterklossene for å gi stabile kjøreegenskaper ved høyere hastigheter, forteller Damien Hallez til ABC Nyheter. Han er sjef for teknisk kommunikasjon i Michelin.

– Sammenlignet med forgjengeren har dekket 15 prosent flere mønsterklosser, noe som gir flere mønsterkanter på det nye dekket. Vi har videreutviklet gummiblandingen slik at fleksibiliteten i dekket skal holde seg ved ekstreme temperaturer, og mikropumper i slitebanen suger opp vann fra veibanen slik at dekket får grep, påpeker Hallez.

Les også: Test: BMW X1 trives på vinterføre

Patenter

Pigger som løsner i vinterdekk er et velkjent faktum. Vi får fortalt at tre patenterte innovasjoner byr på en rekke fordeler. Ett patent går på piggen, som nå har en utforming som gjør at den blir sittende 25% lenger sammenlignet med forrige generasjon dekk.

Det er den koniske formen på den smale delen av piggen som er genistreken verdig et patent.

Rundt hver pigg er det en fordypning som skal samle opp ispulveret. Foto: Morten LarsenRundt hver pigg er det en fordypning som skal samle opp ispulveret. Foto: Morten Larsen

Så har Michelin funnet en løsning på ispudderet piggen genererer når den sklir på is. Pudderet har en tendens til å legge seg rundt piggen og reduserer piggens gripeevne. Det har de løst ved å ha en fordypning i dekket rundt piggen som ispulveret kan fanges opp i. Et nytt patent ble innkassert.Siste stikk som Michelins ingeniører tok, var da de pønsket ut hvordan piggen skulle gi lite veislitasje samtidig som de er effektive på is. De løste det ved å komponere en gummiblanding som ligger under slitebanen. Piggen festes ned i dette laget, som er mykt i varmt vær og stivt i kaldt vær. Det betyr at piggen på varme dager presses ned i denne gummien, mens piggen ikke så lett lar seg presse inn på kalde dager med is på veien. Nok et patent de kan smykke seg med.

Vi stiller oss litt undrende til effekten av dette siste. Bar asfalt forekommer ofte på de riktig kalde dagene, ishinne på veien kan man oppleve rundt null grader. Da setter vi et spørsmålstegn ved om denne gummiteknologien har så mye for seg rent praktisk.

Les også: Nye noter fra Nissan

Piggregler

Lennart Lomaeus. Foto: Morten LarsenLennart Lomaeus. Foto: Morten Larsen

Finland og Sverige innfører nye piggregler for dekk fra 1. juli i år. Som nevnt tidligere sitter Norge på gjerdet og har problemer med å bestemme seg.

– Vi ønsket ikke å benytte oss av den såkalte unntaksregelen med en "Over Run Test", forteller Lennart Lomaeus. Han er Norms and Regulations Manager i Michelin.

– Vi ønsket å være lojale overfor lovgivningen, men har jobbet hardt for å få frem et dekk som faktisk har bedre egenskaper med vesentlig færre pigger enn den forrige generasjonen. Det har vi klart.

Damien Hallez er opptatt av dekkets egenskaper på snødekt vei, i dyp snø og på løs slaps. På vanlig snødekt vei har antall knaster og seipingen på knastene stor betydning.

– For å gi god fremkommelighet i dyp snø har vi designet skuldrene på dekket slik at også disse skal bidra til å gi feste.

Snøslaps har lett for å legge seg under dekket slik at dekket "flyter" oppå. Derfor har vi designet rillene i dekket slik at slapset dreneres vekk fra banen på dekket, forteller Damien Hallez.

Damien Hallez forteller til ABC Nyheter at gummiblandingen i det nye dekket har mye tilfelles med piggfrie dekk. Foto: Morten LarsenDamien Hallez forteller til ABC Nyheter at gummiblandingen i det nye dekket har mye tilfelles med piggfrie dekk. Foto: Morten Larsen

– Dere hevder at dekket har 17% bedre trekkevne på is. Det kan umulig komme av bedre pigger alene?

– Det stemmer, vi har lagt mye arbeid i å komme frem til en gummiblanding som er optimal.

– Betyr det at gummiblandingen er den samme som den man benytter i piggfrie dekk?

– Vi har nærmet oss den teknologien, men vår gummiblanding har allikevel en ganske annen formulering, forteller Hallez hemmelighetsfullt.

Saken fortsetter under bildet

En lang rekke Volvo V40 står til vår disposisjon, og vi legger ut på skogsbilveier som er dårlig brøytet. Senere bytter vi til Audi A2 og får dessuten prøve BMW M 1-serie Coupé på 340 hk utstyrt med Michelin X-ICE North 3. En underholdende øvelse, men det var også mulighet for å prøve Volvo V40 påmontert Hakkapeliitta 8 og Goodyear Ultragrip ICE Arctic for ren sammenligning.

Sammenligninger bør alltid gjøres med nitidige målinger under like forhold, men på ren is hadde vi følelsen av litt bedre feste med de nye Michelin-dekkene.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden