Klager på bil til forbrukertvistutvalget:Kjøpte bilvrak til 16.000 - gikk til sak
Rekordmange saker i Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Se hvem som fikk medhold.
- Ikke kjøp bil usett, og prøvekjør den før du undertegner kontrakten.
- Bruk alltid skriftlig kontrakt. Det rydder opp i de fleste konflikter.
- Undersøk bilen nøye. Bruk tilstandsrapporten vår. Hvis du ikke er bilkyndig, eller kjenner noen som er det, anbefaler vi at du får et verksted til å ta en titt.
- Undersøk bilens km-stand og årsmodell. Få det med i kontrakten.
- Undersøk om bilens servicehefte er komplett og utfylt.
- Undersøk om bilen har hatt skade. En bil utsatt for skade kan ha skjulte feil som er vanskelig å få øye på. Selger du en bil, bør du opplyse om bilen er skadet.
- Sjekk at bilen er EU-godkjent. Husk likevel at EU-godkjennelsen er en minimumsstandard, og ingen garanti for en feilfri bil.
- Undersøk om det er heftelser på bilen. Heftelser følger bilen, ikke eieren.
- Sjekk hvem som er bilens rette eier, og om alle nøklene følger med.
- Sjekk om det følger garanti med bilen.
(Kilde: Forbrukerrådet)
Vi klager på bil som aldri før. Forbrukerrådet fikk i fjor 11.508 henvendelser fra misfornøyde nordmenn knyttet til kjøp og salg av bil. Det er nesten 32 henvendelser hver dag. Det utgjør en ørliten nedgang fra 2011 da Forbrukerråde mottok 11.594 henvendelser. Men vi klager også på bilutstyr og deler. Antall henvendelser økte med seks prosent.
Det er dermed bil som topper klagestatistikken til Forbrukerrådet. Direktøren for forbrukerservice i Forbrukerrådet er ikke overrasket.
Les også: Omstridt lovendring fra årsskiftet
– En bil er komplisert, og kan ha mange slags usynlige feil. Da er det viktig at bransjen tar sitt ansvar som profesjonell aktør. Så er det viktig at vi er på vakt når vi kjøper av en annen privatperson. Og det gjør vi i over 30 prosent av bilkjøpene.
Flønes ber oss holde hodet kaldt selv om drømmebilen dukker opp i en fristende annonse på nett.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Du må for all del ikke betale for bilen uten at du har fått den grundig undersøkt. Og bruk Forbrukerrådets kontrakt, oppfordrer hun.
Flere saker i Forbrukertvistutvalget
Bil topper også statistikken til Forbrukertvistutvalget, som er et offentlig organ med myndighet til å avgjøre visse typer forbrukersaker som først har vært behandlet ved Forbrukerrådet. Utvalget er et domstollignende organ ved at vedtakene er bindende og har samme virkning som en dom.
Utvalget behandlet rekordmange saker knyttet til bil i 2012. 414 saker ble behandlet mot 356 året før. I all hovedsak dreier klagesakene seg om kjøp av privat selger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Bil: 5 500, forsikring: 11 000
De 20 siste bilsakene i Forbrukertvistutvalget
Klagde på vrak
* Klage på kjøp av en 1997-modell Volvo S40 til 16.000 kroner fra privat selger. Klageren reklamerte som følge av dårlige bremser og at bilen var i dårlig stand. Utvalget kom til at bilen ikke var i dårligere stand enn klageren måtte forvente ved kjøp av en slik bil, særlig fordi den i kontrakten var omtalt som et vrak. Ikke medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsen* Kjøp av en Mitsubishi Lancer Evo 8 2004-modell til 340.000 kroner mellom private parter. Klage på at bilen ikke kunne EU-godkjennes. Krav om prisavslag. På bakgrunn av bilens alder og kjørelengde må feilene i all hovedsak kunne karakteriseres som alminnelig slitasje, og bilen er etter utvalgets oppfatning ikke i vesentlig dårligere stand enn hva klager kunne forvente. Ikke medhold.
Les også: Så gode er bruktbilene
IKKE LØP OG KJØP: - Holdt hodet kaldt selv om drømmebilen dukker opp på nett, oppfordrer Ingeborg Flønes, direktøren for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
* Klage på en 2004-modell Toyota Avensis til 131.885 kroner fra forhandler. Klageren reklamerte fordi registerkjedet ble ødelagt rundt fem måneder etter kjøpet. Utvalget kom til at det var reklamert innen rett tid. Når det gjaldt det ødelagte registerkjedet fant utvalget det ikke sannsynlig at den utgjorde en mangel. Ikke medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsen* Kjøp av en Kia Cee'd SW 1,6 CRDI 2008-modell til 150.000 kroner fra forhandler. Klage på utslitte bremser. Krav om erstatning. Utvalget har kommet fram til at det foreligger en mangel ved bilen, og at klager kan kreve erstatning for utgiftene til reparasjon. Men på bakgrunn av bilens alder og kjørelengde bør imidlertid erstatningsbeløpet reduseres betydelig grunnet den standardheving klager oppnår ved utbedringen av bilen. Etter en skjønnsmessig vurdering settes erstatningen til 3.500 kroner. Delvis medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik avdekker du juks med kilometerstanden
Risiko må påregnes
* Klage på kjøp av en 1996-modell Ford Scorpio til 14.000 kroner fra privat selger. Klageren reklamerte fordi avtalt radio/kassettspiller ikke var levert, og videre at det ble avdekket rust og diverse reparasjonsbehov kort tid etter kjøpet. Utvalget kom til at manglende levering av avtalt utstyr utgjorde en mangel, men at tilstanden til bilen ikke kunne vurderes som en mangel. Utvalget viste til at ved kjøp av en gammel bil med høy kilometerstand til en rimelig kjøpesum, må det påregnes mye vedlikehold og reparasjoner. Delvis medhold
Artikkelen fortsetter under annonsen* Kjøp av en Volkswagen Golf 1,6 1994-modell til 12.500 kroner mellom private parter. Klage på flere forhold, blant annet motorfusk. Krav om heving og erstatning. Utvalget mente reklamasjonen ble for sent fremsatt. Ikke medhold.
* Klage på en 2006-modell Volvo V70 5D automat for 227.000 kroner fra privat selger. Klageren reklamerte på grunn av girkassehavari, og fremsatte krav om at selgeren skulle dekke egenandelen til forsikringsselskapet. Innklagde mente egenandelen gikk opp i opp med standardforbedringen med ny girkasse. Utvalget kom til at ny girkasse helt klart medførte standardheving på den aktuelle bilen, og at dette uansett utgjorde mer enn egenandelen. Ikke medhold.
Les også: Tre ganger dyrere i Norge enn i Sverige
* Kjøp av en Volvo XC70 D5 2004-modell til 289.000 kroner fra forhandler. Tvist om mangler ved innbyttebilen, en Volvo V70 D5 2003-modell. Krav om refusjon av innbetalt beløp. Medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsen* Kjøp av en Volkswagen Sharan 1,9 TDI 4 Motion 2001-modell til 70.576 kroner mellom private parter. Klage på defekt turbo. Krav om erstatning. På bakgrunn av uttalelsen fra verksted må det legges til grunn at det ikke er unormalt med skifte av turbo på en 11 år gammel bil som har kjørt 250.000 kilometer, og klager må anses å ha tatt en viss risiko ved å kjøpe en så gammel bil uten verken å prøvekjøre eller få den undersøkt grundigere før kontraktssigneringen. Det foreligger etter dette ingen mangel, og klagen tas ikke til følge. Ikke medhold.
* Kjøp av en 2005-modell Toyota RAV4 fra privat selger, solgt «som den er». Klageren reklamerte som følge av defekt clutch og svinghjul kort tid etter kjøpet. Utvalget kom til at slik saken var opplyst, kunne det ikke legges til grunn som sannsynlig at bilen på kjøpstiden var i vesentlig dårligere stand enn klageren hadde grunn til å vente. Blant annet ble ikke årsaken til havariet klargjort. Ikke medhold
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Sparte 100.000 på to år gammel BMW 5-serie
MANGE KLAGER: Drømmebilen kan bli dyrere enn man hadde regnet med. Foto: Newspress
Kilometerjuks
* Klage på kjøp av en Opel Zafira 1999-modell til 30.500 kroner fra privat selger. Det er ikke fremlagt skriftlig kontrakt i saken. Klagen gjelder bilens kilometerstand. Det fremgikk av annonsen på Finn.no at bilens kilometerstand var 160.180. Klageren forteller at han dagen etter kjøpet oppdaget at bilens kilometerstand var 277.557. Klageren krevde på denne bakgrunn erstatning på 15.000 kroner. Selger avviste kravet og hevdet at klageren ble gjort kjent med bilens opprinnelig kilometerstand. Klageren bestred dette. Klager tilkjennes et skjønnsmessig prisavslag på 10.000 kroner sett i lys av bilens alder og kjøpesum. Delvis medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsen* Klage på uriktig kilometerstand knyttet til kjøp av en Subaru Forester 2.0, 2001-modell til 92.500 kroner fra forhandler. Klager krevde prisavslag på 18 000 kroner. Prisavslaget fastsettes skjønnsmessig til 15.000 kroner. Delvis medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Her er de beste bilene
* Kjøp av en Mercedes-Benz 220 CDI 2001-modell til 78.000 kroner av enkeltpersonforetak. Klage på flere forhold, blant annet defekte glødeplugger og feil med det elektriske anlegget. Krav om heving. Utvalget tilkjente klager et skjønnsmessig prisavslag på 9.000 kroner. Delvis medhold.
* Klage på kjøp av en 2006-modell Chevrolet Captura til 200.000 kroner fra forhandler. Klageren reklamerte som følge av flere feil, som defekt ryggesensor og håndbrekk, rustskader og feil informasjon om forestående bytte av registerreim. Krav om heving. Utvalget kom til at bare feil informasjon om bytte av registerreim utgjorde en mangel. Selger plikter å betale 1.500 kroner. Delvis medhold.
* Kjøp av en Mercedes Benz E200 2008-modell til 185.000 kroner fra forhandler. Klage på defekt oljekjøler og hjulspindel. Krav om erstatning. Uvalget finner det sannsynliggjort at årsaken til lekkasjen fra oljekjøleren og skaden på hjulspindelen var til stede allerede på kjøpstidspunktet. Derimot er det ikke tilstrekkelig holdepunkter for å legge til grunn at innklagde kjente til forholdene og således bevisst tilbakeholdt opplysninger om bilens tilstand. Det må videre vektlegges at bilen hadde gått over 350.000 kilometer, var benyttet som drosje og ble solgt som et reparasjonsobjekt. Ikke medhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: De 15 beste bruktbilkjøpene
* Klage på kjøp av Audi A4 2004-modell til 130.000 kroner fra enkeltpersonsforetak. Klage på blant annet defekte vindusheiser, ledningsnett for nivåsensor og hjullager. Innklagde plikter å betale 16.456 kroner. Delvis medhold.
Opplyste ikke om skolebil
* Klage på kjøp av en 2009-modell Opel Insigna til 230.000 kroner fra forhandler. Klageren reklamerte på grunn av flere feil, samt at han ikke hadde fått opplyst at bilen var benyttet som skolebil. Utvalget mente opplysningene om bilen var mangelfulle, men at det ikke var grunnlag for heving av kjøp. Klager ble tilkjent prisavslag på 20.000 kroner. Delvis medhold
* Klage på kjøp av 2005-modell VW Golf Sportline til 105.000 kroner fra privat selger. Klager på riper i lakken og avskallet lakk kort tid etter kjøpet. Klageren mente selgeren hadde dekket til skadene under befaringen, men utvalget fant ikke grunn til å tro at selgeren ga mangelfulle eller uriktige opplysninger. Heller ikke at lakkskadene oversteg det som kjøper måtte regne med. Ikke medhold
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nesten feilfri bruktbil
* Klage på kjøp av 2005-modell Opel Astra til 204.000 kroner av yrkesselger. Klage på defekt manifold cirka fire år etter kjøpet, og tre år etter at manifold var byttet sist. NAF uttalte at det var høyst unormalt at en manifold ryker etter tre år, da dette ikke er en slitedel. Videre uttalte NAF at forventet levetid var 10-12 år. På bakgrunn av dette anså utvalget det tilstrekkelig sannsynliggjort at bilen var mangelfull, og klageren fikk medhold i sitt krav om frifinnelse for betalingsplikt av 12.643 kroner. Medhold.
* Klage på kjøp av 2000-modell Mercedes Benz 220 CDI til 68.500 kroner fra privat selger. Klager reklamerte kort tid etter kjøpet fordi han oppdaget at et rør i forbindelse med AC-anlegget var kuttet over. Utvalget fant det sansynliggjort at det utgjorde en mangel ved kjøpet, og klageren ble etter skjønn tilkjent en erstatning på 6.000 kroner. Delvis medhold.
Les også:
Fersk rapport: Bilene med best kvalitet
Rangering: De beste og verste bilene