Formel 1 i taxifila

LIGG UNNA: Ser du denne grillen i speilet er det bare å vike.

Om du skulle ha det litt travelt en dag, kan du jo bare be taxisjåføren stille med AMG.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fakta om Mercedes E 63 AMG:

Pris fra: Ca 1,8 mill

Lengde: 4,86/4,90 m

Bagasjerom (VDA): 540 – 1950 l

Motor: 557/585 hk

Dragkraft: 720/800 Nm

0-100 km/t: 3,6 – 4,2 sek

Forbruk (EU): fra 0,98 liter

CO2-utslipp (EU): fra 230 g/km

Kollisjonsputer: 9 stk.

4x4: Mot tillegg

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

(*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com)

Drosjebiler er ikke det de engang var. For er du ikke fornøyd med farta til vedkommende som med stjerne i grillen kommer og henter deg, kan du be sjåføren stille med E 63 AMG S neste gang. Da følger i det minste V8 biturbo, firehjulsdrift, 585 hestekrefter og 800 Nm i dragkraft med i bilprisen.

Og plassen? Den er like god både i baksetet og til bagasjen som i en vanlig Mercedes E-klasse taxi.

Fort fotgjenger

Skal vi først utfordre førerkortet, foretrekker vi å gjøre det så langt unna UPs lange armer som mulig. Å bli av med førerkortet i denne taxi ekspressen går raskt. På norsk motorvei tar det anslagsvis seks sekunder fra stillestående. 100 km/t passeres etter 3,6 sekunder.

Etter ca. 11 sekunder farer nåla forbi 200 km/t merket. Deretter gjelder det å løfte blikket for å holde øye med annen trafikk inntil nåla flater ut rundt sperregrensen på 250 km/t. Tro meg – det er ganske fort på trafikkert landevei selv der det er lovlig!

Her snakker vi altså om ytelser på nivå med rendyrkede sportsbiler som Mercedes SLS, Porsche og Ferrari. Du merker det allerede når villdyrene under panseret vekkes til live med et vræl så høyt at garasjen rister og halve nabolaget løper til vinduene får å få med seg testosteronkrigen i gata.

Les også: Uslåelig på kvalitet

Forkledd villdyr

E 63 AMG handler om den tilsynelatende snille og ganske familiære personbilen (stasjonsvogn og sedan), som på litt avstand ikke skiller seg nevneverdig ut fra standardbilen.

Ikke ser den ut som et råskinn innvendig heller. Kun fire små ekstra knapper/ratt ved siden av girspaken sender koder om ulvehiet under panseret, som gjerne jakter i flokk på konkurrentene når muligheten byr seg.

For naturligvis handler dette om en helt unødvendig, og ganske så absurd, konkurranse om å tyne mest mulig effekt ut av standardbiler. Stort sett står krigen mellom Audi og BMW, men innimellom kliner Mercedes skikkelig til.

I forbindelse med oppgraderingen av E-klasse kommer både firehjulsdrift og effektøkning til 585 hk på plass.

Les også: Slik blir fremtidens bilhverdag

Grensebryting

Spørsmålet er bare om når 600 hk grensen brytes – og hvem som gjør det?

Hvem kjøper slike biler i Norge? Svaret er enkelt: Godt bemidlede som gladelig brenner av et par millioner på bil, men som samtidig har så store sosiale antenner at de lar familien både sitte på og ta med bagasjen.

Det siste er jo ikke like lett i fullblods vare.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden