Lexus på kvalitetstoppen
Det var Lexus som i 1989 lærte amerikanske bilprodusenter å omdefinere begrepet kvalitet. Siden har merket stort sett vært uslåelig.
- Lexus 71
- Porsche 94
- Lincoln (Ford) 112
- Toyota 112
- Mercedes-Benz 115
- Buick 118
- Honda 119
- Acura (Honda) 120
- Ram (Dodge) 122
- Suzuki 122
- Mazda 124
- Chevrolet 125
- Gjennomsnitt 126
- Ford 127
- Cadillac 128
- Subaru 132
- BMW 133
- GMC (GM) 134
- Scion (Toyota) 135
- Nissan 137
- Infiniti (Nissan) 138
- Kia 140
- Hyundai 141
- Audi 147
- Volvo 149
- Mini 150
- Chrysler 153
- Jaguar 164
- Volkswagen 174
- Jeep 178
- Mitsubishi 178
- Dodge 190
- Land Rover 220
Etter å ha vært ledende på kvalitet i snart 25 år, befinner Lexus seg fortsatt i tet. Men avstanden til konkurrentene krymper, melder analyse og ratingselskapet J.D. Power, etter å ha offentliggjort USA-tallene for 2010-modellene.
Definerte standard
For noen tiår siden handlet premium/oppnåelig luksus i bilverdenen om Cadillac, Lincoln, Mercedes-Benz og Jaguar. Så rullet Lexus – med Toyota i ryggen – inn på arenaen i 1989. Verden ble aldri den samme for premiumprodusentene.
Nærmest fra første dag definerte Lexus den nye kvalitetsstandarden, og amerikanske bilkjøpere kastet seg over merket. Lexus lagde fine biler, og de gikk jo aldri i stykker, var omkvedet. Akkurat som Toyota.
Les også: En Golf med fremkommelighet
Selv om det tok mange år før Toyota tok Lexus til Europa, satte merket en støkk også i de europeiske bilprodusentene. Uten å kunne matche Lexus på kvalitet ville både Audi, BMW, Jaguar, Land Rover og Mercedes være sjanseløse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSånn sett har Lexus bidratt til å løfte kvaliteten på alle biler over hele verden.
J.D. Power
Takket være analyseselskapet J.D. Power har det til enhver tid vært mulig å skille gode fra mindre gode biler. Selskapet, som regnes for det beste i verden på kvalitetsmålinger av bil, analyserer hvert år bileieres tilfredshet med tre år gamle biler, og rapporterer antall feil på de samme bilene.
Tallene er ikke særlig hyggelig lesning for mange av produsentene, men samtidig et viktig instrument for å få opp kvaliteten og redusere antall feil på nye biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor biler produsert i 2010 rapporterer J.D. Power et gjennomsnitt på 126 feil per bil. Dette er historisk lavt og fem prosent lavere enn for 2009-modellene, sier selskapets analytikere. Samtidig har avstanden mellom merkene krympet. Men fortsatt har kun to merker, Lexus og Porsche, færre enn én feil per bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik blir fremtidens bilhverdag
På bunnen
Hos merker som Audi, Volvo, Mini og Jaguar er det neppe lystelig lesning å måtte forholde seg til mer enn dobbelt så mange feil som Lexus. For kjente merker som Volkswagen, Mitsubishi, Dodge og Land Rover ser det enda verre ut.
Nærmest Lexus og Porsche kommer ikke overraskende Toyota, Mercedes og Honda. At Lincoln og Buick opererer med feilprosent langt under gjennomsnittet overrasker og gleder desto mer.