Historisk VW-satsing i Norge

VW Jetta hybrid. (Foto: Produsenten)

Peugeot lover comeback etter katastrofetall, Fisker kan bli solgt og VWs første hybridsatsing i Norge. Her er det ferskeste bilnyhetene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Også som stasjonsvogn

Renault har tradisjon for å bygge en stasjonsvognvariant av småbilen Clio under navnet Sport Tourer. Det skjer også med siste utgave, med presentasjon på den nær forestående bilmessen i Genève.

I Norge blir pristillegget for stasjonsvogna kun 10.000 kroner, hvilket betyr startpris på 165.000 kroner. Det gjør Clio Sport Tourer til en av de rimeligste stasjonsvognene i Norge.

Clio Sport Tourer måler 4,26 meter fra støtfanger til støtfanger, laster 443 liter bagasje med seteryggene oppe og kan frakte opptil 2,48 meter lange gjenstander fordi ryggen på passasjersetet foran kan legges ned. Seteryggen fungerer også som bord.

Laveste utslipp oppgis til 90 gram CO2/km med et forbruk på 0,34 liter per mil.

Jetta hybrid til 326.800 kroner

Jetta, på folkemunne kalt sedanutgaven av Golf, blir VWs første hybride bilsatsing i Norge. Nå er det klart at Jetta hybrid dukker opp rett etter påske, og at prisen kommer til å starte på 326.800 kroner. Dette er eksempelvis nesten 70.000 kroner høyere enn startprisen på konkurrenten Toyota Prius, men Jetta er en god del større enn Prius.

Les også: En av disse får terningkast seks

Der Toyota bygger all sin hybridteknologi rundt bensinmotorer, velger VW å satse på en av sine kjente dieselmotorer med 150 hk ytelse. Elmotoren på 28 hk kommer som et tillegg for å presse forbruket ned til 0,41 liter/mil i blandet kjøring. Det tilsvarer 95 gram CO2-utslipp. Bilen kan kjøres i rent elmodus så lenge det er strøm på batteriene.

Jetta hybrid bygges i Mexico og er primært tatt fram for å dekke amerikanske bilbehov.

På vei mot toppen

Volkswagen-gruppen økte salget av nye biler med 14,9 prosent i januar. Totalt rullet det 749.900 biler ut fra gruppens ulike fabrikker verden rundt. Særlig sterk var salgsveksten i Kina og USA, melder Automotive News.

Det høye salgstallet kan betyr at VW allerede i år inntar plassen som verdens største bilprodusent, foran Toyota og General Motors.

VW var nummer tre i fjor, men har som mål å bli størst senest innen 2018.

Les også: En dinosaur på veien

Oppskalerer Peugeot

PSA Peugeot Citroën har lagt bak seg et katastrofeår med 37 milliarder kroner i tap. Selskapets svar for å finne tilbake til de svarte regnskapstallene, er å løfte merket Peugeot til et høyere kvalitetsnivå – mer mot premium – uten at Citroën faller tilbake som et billigmerke.

Samtidig skal alliansen med GM/Opel hjelpe selskapet til mer rasjonell produksjon, og høyere volum for modeller bygd over samme tekniske lest, melder Automotive News.

Utfordringene står i kø for de tre bilprodusentene. Også Opel opererer fortsatt med blodrøde tall.

Salg av Fisker?

Det kan gå mot salg av hybridbilprodusenten Fisker. Det California-baserte selskapet sliter økonomisk, og bilsalget er langt unna målene.

Ifølge Bloomberg forhandler Fisker med blant annet kinesiske Dongfeng.

Fisker ble startet av dansk/amerikanske Henrik Fisker. Fisker hadde tidligere arbeidet som designer, blant annet hos BMW og Aston Martin.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden