Gjør det tryggere på veien

STOPPER: Først bremser bilen forsiktig, dernest bråstopper den om noe kommer i veien. Systemet virker i inntil 50 km/t. Foto: Øivind Skar

Historisk sett var Mercedes-Benz noe spesielt. Så kom et par tiår med ganske vanlige biler. Nå flytter E-klasse igjen grenser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-Benz E-klasse:
  • Pris fra: Kr 454.000
  • Lengde: 4,86/4,90 m
  • Bagasjerom (VDA): 540 – 1950 l
  • Motor: Fra 136 hk
  • Forbruk (EU): fra 0,42 liter
  • CO2-utslipp (EU): fra 110 g/km
  • Kollisjonsputer: ni stk.
  • 4x4: Mot tillegg
  • Garanti: fem år
  • EuroNCAP*: fem stjerner

Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Gjennom det meste av historien drev teknologien bilindustrien fram. Når én hadde funnet på noe smart, fant konkurrentene på noe enda smartere. Slik ble bilene både mer komfortable, mer økonomiske og sikrere å kjøre.

Lysende stjerne

Og fremst av dem alle var Mercedes-Benz. Hver gang dette selskapet introduserte en ny modell inneholdt den gjerne framskritt som flyttet grenser. Kollisjonsputen og de blokkeringsfrie bremsene er to viktige sikkerhetsinnretninger Mercedes var først ute med. Men med avløseren til 124-modellen overtok økonomene og markedsførerne. Plutselig var Mercedes ikke noe annet enn en påkostet bil som attpåtil rustet!

Les også: Utsetter hydrogenbilen

Mercedes hadde gått fra å være teknologidrevet til markedsdrevet. Nyvinninger kom gjerne først hos konkurrentene, og Mercedes var slett ikke ledende på sikkerhet.

Våknet

Nå ser det ut til at noen hos Mercedes har våknet og innsett hvor viktig det er å være først med det siste. Så når E-klasse nå kommer i oppgradert utgave inneholder den teknologi hvor bilens to kameraer analyserer både harde og myke trafikanter, og stopper uten å kjøre på dem hvis du ikke bremser selv. Systemer fungerer i inntil 50 km/t.

Skulle du duppe av bak rattet, drar bilen seg selv tilbake i rett kjørefelt. Avansert lysteknologi sørger for at møtende og innhentede trafikanter ikke blendes, og med adaptiv cruisekontroll er det bare å la bilen følge trafikken.

Les også: Superkomfortabel luksus-SUV

I sum: Teknologi som gjør det tryggere for alle å ferdes i trafikken, og som bringer bilen nok et skritt mot å bli ulykkesfri.

Billigere

De viktigste endringene på E-klasse synes knapt. Fortsatt prioriterer Mercedes komfort framfor sportslighet. Sånn sett deler BMW og Mercedes verden mellom seg. BMW er det sportslige alternativet, Mercedes det verditunge og litt mer tilbakelente. Dette lever begge godt med.

Lavere utslipp gjør at prisen på enkelte E-klassemodeller går litt ned. Oppgradert starter landets mest kjøpte taxibil på 454.000 kroner som sedan. Legg på 40.000 kroner, og stasjonsvogna er din.

Les også: Se til Norge for elbil-inspirasjon

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at fordelingen mellom stasjonsvogn og sedan har vært omrent lik de siste årene. Nesten alle som kjøper E-klasse velger dieselmotor, og i kombinasjon med dieselmotor tilbys også en hybridvariant.

Men på ett punkt gjør Mercedes endring: E-klasse har hatt stjerna på panseret som kjennetegn. Nå flyttes den på flere av variantene ned som et element i grillen. Mer framoverlent sies det hos Mercedes. Ikke alle vil applaudere endringen.

Personvernpolicy