Nokian:Nye Hakkapeliitta

Matti Morri forklarer på en fargerik måte hvor mange pigger det er i et Hakkapeliitta 8. Foto: Produsent
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Nokian skulle konstruere et nytt, miljøvennlig piggdekk, monterte de inn flere pigger!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

IVALO, FINLAND (ABC NYHETER): Vi befinner oss i «Det hvite helvete». Det er faktisk navnet på Nokian sitt testsenter helt nord i Finland. Vi er et par mil fra grensen til Russland, og dagen før var det minus 36 grader.

Denne dagen viser naturen en hyggeligere side, det er heldigvis bare rundt ti minus, for ulempen i minus 36 er at nesten alt av dekk biter seg til snø og is.

Det første Hakkapeliitta vinterdekket så dagens lys i 1936, to år etter at Nokian første gang laget et vinterdekk. Før det var vinterdekk ikke et begrep. Man brukte kjetting. Gjennombruddet for Hakkapeliitta kom i Monte Carlo rally på 1950- og 60-tallet.

Testing er svært viktig under utviklingen av dekk, og faktum er at halvparten av Nokians utviklingskostnader går med til produkttesting. Og det holder ikke å teste dekkene under laboratorieforhold, her i «Det hvite helvete» gjøres grundige tester av vinterdekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her i finsk Lappland og nord for Polarsirkelen har Nokian et 700 hektar stort testsenter hvor de tester mer enn 20.000 dekk i året. Våren er spesielt utfordrende, hvor det kan være svært kaldt om natten, og varmt om dagen.

De har mer enn 20 testbaner, og brøytemannskaper holder mer enn ti mil åpent kontinuerlig.

Saken fortsetter under bildetEn innendørs isbane på 0,6 kilometer (!) var noe av det vi fikk et glimt av. Foto: Morten LarsenEn innendørs isbane på 0,6 kilometer (!) var noe av det vi fikk et glimt av. Foto: Morten Larsen

Nokian gjør nå en omfattende lansering av nye dekk, som omfatter piggdekket Hakkapeliitta 8, samt de piggfrie Hakkapeliitta R2 og R2 SUV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flaggskipet for neste sesong heter Hakkapeliitta 8. Dette er et vinterdekk for mindre familiebiler og mer sportslige biler. Det finnes i 59 dimensjoner fra 13 til 20 tommer, og finnes også som Flat Run og med XL-merking. Dette dekket tar over etter Hakkapeliitta 7, som ble lansert i 2009.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjøreglad miljøbil

– Vi har brukt nesten fire år på utviklingsarbeidet, forteller produktutviklingssjef Juha Pirhonen.

– Som forgjengeren er dekket retningsbestemt. Det betyr at et symmetrisk mønster med en bestemt rulleretning er den ideelle løsning for piggdekk. Dekket skal selvsagt fungere optimalt både på is, snø og i slaps.

Nokian har utviklet en ny generasjon mer miljøvennlige ankerpigger. Piggflensens form demper anslaget mot veien, samtidig som en «pute» under piggen også bidrar til å dempe anslaget mot veien.

Matti Morri er teknisk sjef i Nokian. Foto: ProdusentMatti Morri er teknisk sjef i Nokian. Foto: Produsent

– Nokian Hakkapeliitta 8 har 12 prosent lavere slitasje enn grenseverdien i den nye piggdekklovgivningen som trer i kraft fra 1. juli 2013, sier Matti Morri, technical service manager.

Den nye loven innføres i Sverige og Finland, Norge sitter ennå på gjerdet og drøyer. Loven setter en grense på 50 pigger per løpemeter. Men det finnes en unntaksregel. Den sier at flere pigger kan anvendes hvis man kan bevise at slitasjen på veien ikke øker over en viss grense. Testprosedyren er at dekket skal kjøres over en betongplate 400 ganger, hvoretter man måler slitasjen på betongplaten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne testen har Nokian gjort, og dokumentert at med økt antall pigger i forhold til bestemmelsen i sine dekk, er effekten på veislitasje 15 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen.

Piggenes plassering på banen er dataoptimert slik at de ikke skal stå i rekker, men er jevnt plassert over hele slitebanen. En rekke forskjellige gummiblandinger er brukt i dekket, blant annet er en ekstra kraftig gummiblanding lagt under slitebanegummien slik at piggen låses fast.

Les også: Miljøfartsgrense uten effekt

Saken fortsetter under bildetPiggenes anslag mot asfalten gjør at puten klemmes sammen. På is vil derimot piggen beholde sin funksjon. Illustrasjon: ProdusentPiggenes anslag mot asfalten gjør at puten klemmes sammen. På is vil derimot piggen beholde sin funksjon. Illustrasjon: Produsent

Dekket har betydelig flere symmetriske mønsterblokker enn forgjengeren Hakkapeliitta 7. Dette skal forbedre vintergrepet og slitestyrken, samtidig som dekkstøyen reduseres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gripeklørne er merket med grønt. Klikk på bildet! Foto: ProdusentGripeklørne er merket med grønt. Klikk på bildet! Foto: Produsent

På bakkanten av mønsterblokkene er det en zikkzakk-formet kant som virker som en bremsekraftforsterker og gir bedre grep under bremsing, spesielt på snø.

Rullemotstanden er redusert, nesten fem prosent lavere enn forgjengeren. Dette fikk vi demonstrert ved at de to dekkene ble sammenlignet ved at en bil trillet ned fra en rampe med de to dekkene. Med det nye dekket rullet bilen cirka ti meter lenger.

Det piggfrie alternativet heter Nokian Hakkapeliitta R2, som tar over etter Hakkapeliitta R. Også her er produktfordelen lav rullemotstand kombinert med mer grep på isete, snødekte og våte veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skarpe krystaller i gummien skal gi feste på is. Foto: ProdusentSkarpe krystaller i gummien skal gi feste på is. Foto: Produsent

– R2 har en ny generasjon gummiblanding som inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter, forteller produktutviklingssjef Juha Pirhonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De kalles Cryo Crystal, og griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Gummien i slitebanen gir et meget godt grep, og dekket beholder sine gode egenskaper også når mønsterdybden nærmer seg minimum for sikker vinterkjøring – fire millimeter.

Les også: Petter Solberg satser på rallycross for 2013-sesongen

Dekket er også laget i en variant for SUV-biler, som heter Hakkapeliitta R2 SUV og er laget for å samvirke med disse bilenes noe røffere bruk.

Slitasjevarsleren er her merket grønt. Dette er R2 SUV, som har en sammenhengende midtribbe. Foto: ProdusentSlitasjevarsleren er her merket grønt. Dette er R2 SUV, som har en sammenhengende midtribbe. Foto: Produsent

For alle tre dekkene er det brukt rapsolje i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer får vi vite, og dette sørger for at silica og naturgummi sammen fungerer optimalt. Andelen naturgummi er øket betydelig i de tre nye Nokian-dekkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle dekkene har en ny form for slitasjevarsler. Det er også merker på siden av dekket hvor man kan merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket dekket skal ha.

Vi fikk prøve de forskjellige dekkene i en rekke forskjellige biler, med SUV-er i dyp snø på skogsvei og på is, sportslige, motorsterke biler med piggfrie R2 på isete landevei og forskjellige biler på ren is.

Det er selvsagt ikke mulig å vurdere dekkenes evne mot andre leverandører, men for oss virket dekkene svært stillegående og med godt og sikkert feste på de forskjellige underlagene.

Les også: Antagelig årets viktigste billansering