VW Golf 4Motion:

En Golf med fremkommelighet

ABC Nyheters utsendte konstaterer at Golf 7 med 4Motion er velbalansert og fin på isen. Foto: Kjetil Kvien Madsen

Storselgeren VW Golf kommer nå med 4MOTION, og firehjulsdriften er effektivisert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sør-Odal (ABC Nyheter) Syvende generasjon Golf er tatt imot med åpne armer og har fått gode karakterer av de som har testet den nye bilen. Vi har prøvekjørt Golf 7 med 4MOTION; trekk på alle fire hjul.

Nå er det Haldex 5 Volkswagen utstyrer bilene i sortimentet med, og vi benyttet anledningen til å prøve dem alle på en brøytet innsjø i Søndre Odal. Foruten Golf 4Motion prøvekjørte vi Tiguan, Passat, Touareg og Sharan.

4Motion-systemet bruker en Haldex-enhet til å fordele kraften til alle fire hjulene, og grunnprinsippet er en flerplateclutch i oljebad som ganske enkelt klemmes sammen når kraften skal overføres til bakhjulene. Når forhjulene begynner å miste feste, regulerer en ventil et opparbeidet oljetrykk inn til en stempelpumpe som presser på Haldex-koblingen og klemmer sammen flerplateclutchen, eller lamellclutchen, slik at moment tilpasset forholdene overføres til bakhjulene.

– Endringen på Haldex 5 er hvordan dette blir kontrollert, forteller Kjetil Kvien Madsen til ABC Nyheter. Han er serviceingeniør hos Harald A Møller.

– Utvendig ser Haldex 2, 4 og 5 like ut. Endringene på 5 består av en ny styreenhet, et nytt girhus, ny pumpe for firehjulskobling og en overtrykksventil. Borte er en trykkventil, oljefilteret og en trykkakkumulator.

Les også: Miljøfartsgrense uten effekt

Rask kraftfordeling

Haldex er integrert i bakre differensial. Kjetil Kvien Madsen viser. Foto: Morten LarsenHaldex er integrert i bakre differensial. Kjetil Kvien Madsen viser. Foto: Morten Larsen

Madsen forteller at den nye oljepumpen er laget slik at komponenten som opparbeider trykket også regulerer trykket. inne i pumpen er det nemlig seks stempler med hver sin sentrifugalreguleringsventil som justerer trykket i forhold til turtallet i pumpen.

Ved lavt turtall på den elektriske motoren holder sentrifugalvektene seg på plass. Når turtallet øker vil vektene slynges ut og kuleventilene slippe trykket ut. Det skjer meget raskt.

– I forhold til Haldex 2, som hadde en mekanisk pumpe hvor forhjulene måtte spinne før den begynte å pumpe, ligger nå trykket klart, og 4Motion overfører drift til bakhjulene øyeblikkelig, påpeker Madsen.

– Når vi kobler på diagnosesystemet vårt kan vi se at kraftfordelingen begynner å tre inn også når bilen kjører rett frem på bar asfalt. Det betyr at ca 10% hele tiden fordeles til bakhjulene. Vi kan i grunnen si at det er permanent firehjulsdrift. Det viktige er at det er litt drift på hjulene hele tiden, det gir en bil som er stabil og som føles trygg å kjøre. Er det glatt overføres kraften til bakhjulene opp til 50/50 fordeling for å motvirke spinning.

Slik er Haldex-enheten konstruert.Slik er Haldex-enheten konstruert.

Det er en rekke sensorer som registrerer bilens fart, gasspedalens stilling, bilens bevegelse og hjulenes rotasjon for å nevne noe. Utfra dette fordeles kraften til bakhjulene.

– Slik sett er Haldex 4 og 5 ganske like, forteller Madsen.

– Endringen består i at dette er et enklere system, det er også lettere. Det nye 4MOTION-systemet veier 1,7 kilo mindre, påpeker han.

Les også: Antagelig årets viktigste billansering

Dans på isen

Vi fikk teste Golf 4Motion på en islagt innsjø hvor det var lagt inn prøver med brems og unnamanøver, slalåm og fri kjøring på en brøytet bane. Alle som kjører bil skulle prøve dette, for det er da du ser hvor liten feilberegning det skal til før man har problemer med å gjenvinne kontrollen over bilen. Man kan lære seg endel knep for å gi bedre balanse i bilen også.

Vi prøvde oss også bak rattet i både Passat Alltrack, Touran, Sharan og Touareg, og opplevde to ting; hvor forskjellige bilmodeller fra samme produsent kan være i lynne og egenskaper, og hvor trygge de elektroniske stabiltetsystemene er. På Golf 4Motion kan de elektroniske krykkene slås helt av, og da kan man kjøre så bredt og tildels uforsvarlig man vil på en lukket bane. Det er som sagt både lærerikt og underholdende.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet For Veitrafikken selger VW flest biler med firehjulsdrift i Norge, og har en markedsandel på 13,1%. Volvo ligger på andreplass med 10,3%. Totalt ble det i 2012 solgt litt under 6.000 biler med firehjulsdrift i Norge. BMW følger på tredjeplass med 9,6%, Audi på fjerde med 9,4% og deretter Subaru med 8,4%.

Les også: Husk varme klær på bilturen

Priser og utstyr

Jan Erik Haugen, informasjonssjef Volkswagen. Foto: Morten LarsenJan Erik Haugen, informasjonssjef Volkswagen. Foto: Morten Larsen

– Golf 4MOTION blir levert i de tre utstyrsvariantene Trendline, Comfortline og Highline, forteller informasjonssjef Jan Erik Haugen.

– Den blir tilgjengelig med to TDI dieselmotorer som yter henholdsvis 105 og 150 hk. En R versjon med en 290 hk bensinmotor kommer til høsten. Standardutstyret omfatter elektronisk differensialbrems, EDS på begge akslene, XDS tverrdifferensialbrems, elektronisk stabilitetsprogram, ESP, multikollisjonsbrems, og sju kollisjonsputer. Elektronisk klimaanlegg, cruise-control og multimediasystemer med stor touch-screen fargeskjerm, DAB+ og Bluetooth integrasjon er også standard

Prisene på Golf 4MOTION starter på 301.500, og vil i Highline versjon koste 314.200 kroner med 105 hk TDI motor og 336.200 kroner med 150 hk TDI motor. Dette innebærer at tillegget for firehjulstrekk utgjør i overkant av 30.000 kroner.

Les også: Ligtning GT- Lynet fra London

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden