Fyll drivstoff på fjellet
Med kjøring i store temperaturforskjeller gjelder det å fylle på rett sted.
Det skal i praksis være ett fett hos hvilken kjede du kjøper drivstoff. Men det er ikke ett fett når du kjøper drivstoff. Heller ikke hvor.
Norsk drivstoff må nemlig ta hensyn til store temperaturforskjeller.
Når du fyller
– For å få tenning, altså fyr på det som er i sylinderen, må man ha en gassky rundt tennpluggen, har senior produktspesialist og sivilingeniør Knut Skårdalsmo i Statoil Fuel & Retail tidligere forklart overfor DinSide.
Denne gasskyen består av enkelte fordampede komponenter fra drivstoffet, og dampen må oppstå av seg selv. Derfor må komponentene i bensinen dampe ved en temperatur man kan finne i luften der og da.
I et land som Norge, hvor vinter- og sommer-temperatur varierer med 50 grader og vel så det, kan man dermed ikke ha likt drivstoff hele året.
Vinterbensinen må gi fra seg damp ved lave temperaturer, sommerbensin ved høye. Faktisk selges det i løpet av året hele tre forskjellige dieselvarianter, og to forskjellige bensintyper.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlik sprer de seg utover årstidene:
Bensin:
- 15. september til 1. mai: Vinterkvalitet
- 1. mai til 15. september: Sommerkvalitet
Diesel:
- 1. november til 1. mars: Vinterkvalitet
- 1. mars til 1. april: Mellomkvalitet
- 1. april til 15. september: Sommerkvalitet
- 15. september til 1. november: Mellomkvalitet
Datoene gjelder lagrene til Statoil, og det kan ta rundt to uker før bensinstasjonene får drivstoffet i pumpene sine.
Hvor du fyller
Men det er ikke bare årstidene som betyr temperaturforskjeller i Norge. Landet vårt har enkelte "kuldehull", som for eksempel Røros. Derfor må drivstoffet der dampe ved lavere temperaturer enn i for eksempel Kristiansand.
Dette gjelder dog kun diesel; bensinen er ifølge Skrådalsmo prikk lik i hele landet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Om man skal kjøre fra Oslo til Røros, er det et godt tips å fylle opp tanken i Røros før du lar bilen stå der over natten. Dieselen der vil ha bedre vinteregenskaper enn dieselen fra Oslo, forklarte drivstoffeksperten.
For deg som skal på vinterferie nå, kan det altså være smart å fylle tanken på fjellet, før du lar bilen hvile ved hotell eller hyttevegg.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere smarte knep som gir sikker bil på vintertur
Hovedformålet med de forskjellige drivstoff-utgavene er å få tenning så enkelt som mulig. Men når det gjelder diesel kan forskjellene føre til flere problemer.
Sommerdiesel på vinteren kan nemlig gi vokskrystaller som tetter dieselfiltrene. Dette er ikke et problem så lenge motoren er i gang, men står dieselen over lengre tid i bitre temperaturer før du starter bilen, kan du få store problemer med påfølgende behov for hjelp av verksted eller mekanikere.
– Om du har fylt sommerdiesel i Oslo og skal på fjellet med mange kuldegrader, er det bare å ringe Falken først som sist, ifølge Skårdalsmo.
Forskjellige typer til forskjellige tider
Med sommerbensin på vinteren er det først og fremst det å få start på bilen som er problemet. Eller kanskje like aktuelt: Få start på snøfreseren. Har du en kanne sommerbensin liggende, og fyller denne på snøfreseren, får du trøbbel.
Artikkelen fortsetter under annonsenEr dette det beste drivstoffet til snøfreseren?
Vinterdiesel på sommeren skal på sin side være problemfritt. Vinterbensin på sommeren er ikke like heldig, da det kan dannes dampbobler i systemet som blokkerer tilførselen. Gamle biler og redskaper med forgassere skal være mest utsatt for dette problemet.
Artikkelen fortsetter under annonsenSlik bør du oppbevare drivstoff - komplett guide
Dette bør du gjøre
Som du nå sikkert har fått med deg, bør du alltid bruke riktig drivstoff til riktig årstid. Dette er mest aktuelt for maskiner, da biler jo normalt brukes og fylles regelmessig.
Før du setter bort snøfreseren for sommeren bør den derfor fylles helt til randen med vinterdrivstoff. Gjennom additivene unngår du rust, og ved å ha vinterdrivstoff på plass når kuldegradene melder seg er du sikker på å få start.
Slik gjør du snøfreseren klar for sesongstart
Artikkelen fortsetter under annonsenGressklipperen bør også fylles helt opp før den skal ha ferie. Går gressklipperen på bensin bør den fylles med sommerbensin, men dette skal ikke være like farlig om den går på diesel, som nevnt tidligere.
Ved å fylle tankene helt, samt tette godt, unngår du eventuell fordamping.
Hva med kjedenes spesialdrivstoff?
– Bensin er i utgangspunktet bensin, har sivilingeniør Ann-Cathrin Vaage i Statoil forklart til DinSide tidligere.
Til Norges største oljeraffineri, Statoils anlegg på Mongstad, kommer det tankbiler fra alle bensinkjedene og tapper bensin fra samme depot. De ulike kjedene har sine egne additiver: Tilleggsstoffer som blir tilsatt all bensin og diesel for å gi den ulike egenskaper. Disse dråpene er hemmelige, men oppbevares side om side på depotene. Når en tankbil fra Shell kommer, vet kranen hva slags dråper den skal tilsette bensinen, og Shell kan dermed kjøre avgårde med sitt eget produkt.
Men råbensinen utgjør fortsatt omtrent 99,9 prosent av den ferdige bensinen.
Les saken her: Selv bransjen innrømmer forsvinnende liten bensin-forskjell