Renault Clio:

Tiltalende og kjøreglad nyhet

Fjerde generasjon Renault Clio var i senter for oppmerksomheten på Paris Motor Show i høst. Foto: Morten Larsen

Hils på fjerde generasjon Renault Clio; veltstyrt og overraskende rimelig, men med forbedringspotensial.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Laurens van den Acker

Laurens van den AckerLaurens van den Acker

Han er designsjef hos Renault og har endret Renault sitt designkonsept ganske dramatisk.

25 år gammel begynte Laurens van den Acker som designer i Torino i Italia. Han var da nyutdannet industridesigner fra University of Technology i Delft i Nederland.

Hans første jobb var å designe interiøret i Bugatti EB110. Dette var i 1990. I 1993 ble han ansatt i Audi sin designavdeling i Ingolstadt.

Bugatti EB110Bugatti EB110

Her traff han J Mays, og ble med ham til firmaet SHR Perceptual Management som senior designer i 1996. I 1998 begynte han i Ford, hvor han blant annet jobbet med strategisk design. I 2006 overtok han jobben som sjefsdesigner i Mazda, hvor han var ansvarlig for konseptbilene Nagare, Ryuga og Hakaze.

Renault CapturRenault Captur

I 2009 begynte han i Renault, hvor han har designet Renault Twizy, nå fjerde generasjon Renault Clio og Renault Captur.

Første gang vi stiftet bekjentskap med nye Renault Clio var på Paris Motor Show i høst. Da hadde den hovedrollen på Renault sin stand, og vi skjønner hvorfor.

For Renault og designsjef Laurens van den Acker har lagt mye arbeid ned i å utvikle nye Clio med et tiltalende design. Utgående modell hadde nemlig et ganske stusselig karosseri. Vi synes den nye bilen er fin. Clio har sterke designelementer fra konseptbilen Dezir, eller Renault Alpine A110-50. Vi synes den er tøff uten å virke vulgær, og har yppige former. Disse forsterkes av linjen under sidevinduene, som gjør en dreining opp retning spoileren over bakdøren.

En tydelig hoftelinje begynner ved frontlyktene, svinner hen på fordørene og dukker opp igjen over bakhjulene. Dette forsterker inntrykket av en bredere bil og gir bilen former som kunne gjort Marilyn Monroe misunnelig.

Interiør

Flott med rødt og sort, men vil blanke detaljer være like lekkert etter en tids bruk? Foto: Morten LarsenFlott med rødt og sort, men vil blanke detaljer være like lekkert etter en tids bruk? Foto: Morten Larsen

Vi setter oss i førersetet og kikker på detaljene. Riktig pent og delikat er det, men vil det sorte, blanke dørhåndtaket være like lekkert når hverdagens bruk har laget små riper i det blanke?

Authentique er laveste utstyrsnivå og godt utstyrt: Oppvarmede sidespeil, fartsholder med hastighetsbegrenser, radio med USB og blåtann, nøkkelkort med fjernkontroll for sentrallås, kjørecomputer og bakkestartassistent er alt standardutstyr. Førersetet kan justeres i høyden, og rattet både i høyde og ut/inn. Imponerende godt utstyrt, spesielt til en så gunstig pris.

Bilen vi lånte hadde høyeste utstyrsnivå, med 7 tommers LG-skjerm med navigasjon, automatisk klimaanlegg, regnsensor, nøkkelfri start samt 16" alufelger, for å nevne noe. Vi bet merke i at bilen låste seg automatisk når vi fjernet oss to - tre meter fra bilen, noe vi synes er veldig praktisk når man har mye å bære på, og fjernkontrollen ligger dypt nede i en lomme.

Personifisering er et stikkord for Renault Clio. For et tillegg i prisen kan man bestille bilen med dekor både inn- og utvendig. Vår bil hadde Trendy Rød, som er en av fire versjoner.

Den er lekker innvendig, personifisert med flott, rød dekor på setene, dørene og på dashbordet. Ikke alltid like praktisk, for det blir lett reflekser i frontruten. Å "personifiseres" vil si at du kan velge fargekombinasjoner og "tema". Vi ville hatt sort dashbord.

Vi vender tommelen ned for de brede, blanke listene rundt instrumentene. Disse gir sjenerende reflekser på dager hvor solen titter frem.

Les også: En bil å bli glad i

Komfort

Ute på veien trivdes vi svært godt bak rattet. Bilen er overraskende stillegående. Noe vindstøy fra sidevinduene er det, men ikke ubehagelig. Bilen er standard utstyrt med setevarme i forsetene. Slike seter pleier være utstyrt med en termostat. Enten fantes det ikke, eller så var den innstilt for høyt. Våre edlere deler kom i akutt fare for å bli kokt, med behov for å slå varmen av; men bryteren har en noe klønete og litt trafikkfarlig plassering.

Justeringen av vinkelen på ryggen er heller ikke ideell. Det er så trangt mellom sete og karosseri at døren bør åpnes for å komme til.

Kjøreegenskaper

Å bedømme kjøreegenskapene med vinterdekk kan gi et skjevt inntrykk, men bilen føltes trygg og forutsigbar. Litt tendens til overstyring når bilen provoseres i svinger var alt vi registrerte. Bilen er sporty uten å være ukomfortabel, den er rask og smidig i trafikken og en av de mest lettkjørte vi har testet.

Les også: En råtass for banedager

Plass

I forsetene er plassen god. Dette er en liten bil, så med voksne i baksetet må nok forsetepassasjerene finne seg i å skyve setene litt frem. Bagasjerommet tar 300 liter etter ISO-standard 3832, med ryggen på baksetene slått ned (delt 40/60) rommer bilen 1.146 liter opp til tak. Ikke dårlig.

Motor

Vår testbil var utstyrt med en tresylindret turbomotor på 1 liter. Den gikk forbausende bra. Foto: Morten LarsenVår testbil var utstyrt med en tresylindret turbomotor på 1 liter. Den gikk forbausende bra. Foto: Morten Larsen

Den turbomatede, tresylindrede motoren på bare én liters volum var et interessant bekjentskap. Lydbildet fra motoren er noe uvant, men en lett kiling av gasspedalen avstedkom en potent snerring. Turbotrykket kommer raskt, og selv om dette ikke blir noen racerbil, går den overraskende bra.

Sikkerhet

På sikkerhetssiden har nye Clio tatt toppscore 5 stjerner i EuroNCAP, har trepunkts Isofix fester for barnesete på passasjersetet, samt for to i baksetet. Elektronisk stabilitetssystem, kollisjonsputer og panikkbremseassistent er også standardutstyr, så sikkerhet er godt ivaretatt.

Girkasse

Girkassen har en utvekslig som stemmer bra med motorens ytelser. Girveksling går fint, kanskje med unntak av femtegiret, som muligens trenger noen flere mil til på telleren slik at overføringen fra girspaken går smidigere.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Forbruk og miljø

Vår bil skal under ideelle forhold bruke under halvliteren på mila ved blandet kjøring. Det er bra, men dieselversjonen er enda snillere: 0,34 på mila. Beregninger tilsier da at den skal kunne gå Oslo – Narvik på én tank. Vår bil var utstyrt med en ECO-bryter, som vi har fått opplyst tar bort 10% av dreiemomentet. Men man sparer noen dråper da...

Les også: Null utslipp fra ny franskmann

Konklusjon

Dette er en glimrende bil for de som ikke har allverdens plassbehov. Til sommeren kommer en stasjonsvognutgave, som gir enda litt mer plass. Dette er en bil for folk som har sans for vakker bildesign. Gunstig priset er den også, men man må leve med noen småting som kunne vært bedre. Vi nevner en kartlampe for passasjeren som kan sjenere føreren og instrumentbelysning som det ikke er mulig å justere. Alt dette er forbedringspotensial for Renault.

Med en pris som starter på kroner 164.900,- bør bilen friste ganske mange, særlig unge mennesker. Med et så hyggelig utgangspunkt er det kanskje muligheter for å spandere litt ekstra utstyr, noe som kan lønne seg når bilen en gang skal byttes ut. Vi anbefaler at man også går et hakk opp i motorytelse; til TCe 90.

Tekniske data

Renault Clio

1,2 16V 75

ENERGY TCe 90

ENERGY dCi 90

Modellnivå

Authentique

Expression

Expression

Pris, kr

164.900

184.900

194.900

Pris testbil, (Dynamique) kr

202.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

3 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.149

898

1.461

Motoreffekt, hk/kW

75/54

90/66

90/66

Dreiemoment, Nm v/turtall

107/4.250

135/2.500

220/1.750

Co2-utslipp (g/km)

127

104

90

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

14

135

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,55

0,45

0,34

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

15,4

12,2

11,7

Toppfart, km/t

167

182

178

Svingdiameter, meter

11

11

11

Lengde (mm)

4.062

4.062

4.062

Bredde (mm)

1.732

1.732

1.732

Bredde (mm, inkl speil)

1.945

1.945

1.945

Høyde (mm)

1.448

1.448

1.448

Akselavstand (mm)

2.589

2.589

2.589

Sporvidde for/bak

1.506/1.506

1.506/1.506

1.506/1.506

Bakkeklaring, cm

12

12

12

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

980

1.009

1.071

Nyttelast, basis

524

519

524

Tilhengervekt m/brems kg

1.200

1.200

1.200

Bagasjerom min/maks liter

300/1.146

300/1.146

300/1.146

Drivstofftank, liter

45

45

45

Drivstoff

Bensin/E10

Bensin/E10

Diesel

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Girkasse

5 trinns man

5 trinns man

5 trinns man

EuroNCAP, % voksen/barn

89/66

89/66

89/66

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden