Trax i strupen på Mokka
Små SUV-er ser ut til å være det nye vekstområdet for bilindustrien, og er en av få biltyper hvor salget fortsatt vokser i Europa. Opel så – som den første av de europeiske produsentene – denne trenden komme. For å få noen å dele kostnadene med, utviklet Opel i Tyskland bilen sammen med GM i Korea. Og plutselig ble bilen koreansk, og Opel endte opp som kunde hos sitt eget eierselskap.
Opel var likevel først på veien med den lille og smarte SUV-en med det sterke navnet Mokka.
Les også: 4x4 så snøen spruter
Kannibalisme
Men før Mokka har fått skikkelig feste i norske bilkjøperes bevissthet, rulles Chevrolet Trax ut på de samme veiene – og legges 20.000 kroner under Mokka i innstegspris. Det pussige er at General Motors ikke konkurrerer med seg selv i USA. Der selges nemlig ikke Chevrolet eller Opel, men kun Buick-varianten. I Norge, derimot, spiller visst kannibalisme liten rolle.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLa oss forklare: Opel Mokka, Chevrolet Trax og Buick Encore er trillinger. De tre produseres i Korea med minimale forskjeller, selv om Opel hevder at det er mer Opel-DNA i Mokka enn i de andre to.
Les også: Velger luksus og 4x4
Priskrig
Å prise Trax 20.000 kroner under Mokka (1,6 liter/115 hk motor og forhjulsdrift) må Opel-organisasjon oppleve som et slag under beltestedet.
Opel sliter svært tungt både i Europa og i Norge, og trenger maksimalt med hjelp fra GM for å overleve. Men slik tenker de tydeligvis ikke i Detroit, hvor alt handler om volum. Så får det gå som det går. Opel og Chevrolet er tross alt to forskjellige merker med to ulike importører, uansett om opprinnelsen er den samme.
Les også: En dinosaur på veien
Dette er prisene på Chevrolet Trax:
- Trax LS (1,6-115 hk bensin), 2WD – Kr 219.990?
- Trax LT (1,6-115 hk bensin), 2WD – Kr 249.990?
- Trax LT (1,4-140 hk bensin), 4WD – Kr 299.990?
- Trax LT (1,7-130 hk diesel), 4WD – Kr 309.990?
- Trax LT (1,7-130 hk diesel aut.) 2WD – Kr 309.990
Satser tungt
Nå er ikke prisfordelen til Trax like stor gjennom hele modellprogrammet. Eksempelvis koster automatgirvarianten faktisk 12.000 kroner mindre hos Opel og dieselvarianten med 1,7 liter/130 hk prises likt.
Les også: Krympet Volvo?
Chevrolet tas til Norge av Autonor AS i Østfold, som også står bak merkene SsangYong og DAF. Importøren har som mål å gjøre Chevrolet til et like stort bilmerke i Norge som Hyundai og Kia. Planen er etter hvert også å fase amerikansk Chevrolet inn i modellrekken.