Kangoo - aldri noen suksess i Norge

Oppgradert Kangoo. (Foto: Produsenten)

Renault Kangoo er den fornuftige person- og varebilen som selges i store volum sør for Alpene, men i Norge har Kangoo aldri blitt noen suksess som personbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nesten alle Kangoo som ruller på norske veier er uten baksete og registrert på grønne skilt.

Nå kommer varebilen i oppgradert utgave, med ny front og tre sitteplasser foran som de største nyhetene. Endringer i motorprogrammet gir også lavere utslipp.

Kangoo selges også som Mercedes Citan.

Rekord for Mercedes

Mercedes-Benz solgte 5616 personbiler i Norge i fjor. Det er rekord og plasserte merket blant de ti mest kjøpte.

Årsaken er primært å finne i den gode mottakelsen av kompakte A-klasse.

Les også: Miljøfartsgrense uten effekt

Problemer for Fisker

I tillegg til kun å ha en modell i programmet, luksushybriden Karma, er Fisker Automotive i California i store økonomiske vanskeligheter. Fisker forsøker nå å skaffe seg samarbeidspartnere, alternativt en kjøper til selskapet.

I mellomtiden er restruktureringsspesialisten Huron Consulting Group hyret inn for å holde bilprodusenten på hjulene.

Bak Fisker Automobile står dansk/amerikaneren Henrik Fisker, tidligere kjent designer hos BMW og Aston Martin.

Rimeligste Fisker Karma med 403 hk motor koster 1.249.000 kroner i Norge.

Les også: Bil verdig en oljenasjon

Hybrid øker

Det er ikke bare i Norge Toyota gjør det bra med hybridbiler. I USA solgte Toyota 236.659 hybride biler i fjor mot Fords 35.034.

Ifølge Automotive News er det ventet betydelig økning i salget av hybridbiler i år. Bare i januar solgte Ford over 6000 hybride Fusion og C-Max mot 1200 biler i samme måned året før.

Ford Fusion i USA er det samme som Mondeo i Norge, men her er ikke hybridvarianten lansert ennå.

Les også: Dekker bilforsikringen uflaks?

Ned for ladbart

Mens salget av ladbare biler fortsatt øker i Norge, falt salget dramatisk i USA i januar. For elektriske Nissan Leaf var nedgangen hele 56 prosent, mens salget av ladbare Chevrolet Volt gikk tilbake med 57 prosent og Toyota Prius Plug-In med 36 prosent fra måneder før. Og det til tross for generell nedgang i bilsalget i desember og sterk økning i januar, ifølge Automotive News.

Chevrolet solgte 23.461 Volt i hele USA i fjor, opp fra 7671 året før. Det er langt under GMs forventninger.

Heller ikke i Norge er Volts søstermodell, Ampera, blitt noen suksess. Den ble bare solgt i 12 eksemplarer i januar.

15 millioner Skoda

Skoda har siden oppstarten i 1905 produsert 15 millioner biler. I fjor bygde Skoda nær en million enheter.

Målet er å bringe det årlige volumet opp i 1,5 millioner biler innen 2018.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden