Toyota størst igjen
Disse bilmodellene var mest populære i Europa i 2012:
1. VW Golf
2. Ford Fiesta
3. VW Polo
4. Opel Corsa
5. Renault Clio
6. Ford Focus
7. Opel Astra
8. Nissan Qashqai
9. Renault Mégane
10. VW Passat
Bare Volkswagen signaliserer tydelig at de har til hensikt å bli største bilprodusent i verden. GM vil egentlig ikke være det, hevdes det. Heller ikke Toyota. Begge har erfart konsekvensene av å sitte på toppen av tronen. Det koster rett og slett for mye.
Kamp
Så viser det seg at de egentlig vil likevel, og at det i det stille foregår en intens kamp mellom de tre om å være størst.
Med finanskrisen kjørte Toyota i friskt tempo forbi GM. Men tiden på den øverste pallplassen skulle vise seg å bli kortvarig for Toyota, som kort tid etter hengte seg opp i en gasspedal og dernest holdt på å drukne da tsunamien skylte over flere av selskapets fabrikker.
Les også: Utsetter hydrogenbilen
Toyota opp
GM var igjen tilbake på toppen. Men å undervurdere Toyotas krefter er farlig. I 2012 var igjen Toyota tilbake på toppen, etter å ha solgt 9.75 millioner biler. Det er særlig i USA Toyota har vunnet tilbake gamle kunder, og selskapets bilsalg økte med 23 prosent. Bare på hjemmemarkedet Japan solgte Toyota 2,08 millioner biler, alt ifølge analyseselskapet Autodata.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGM økte mindre, men solgte likevel 9,29 millioner biler etterfulgt av VW med 9,07 millioner enheter.
Les også: 4X4-duell i snøen
VW i Europa
VW-konsernet har som mål å bli størst i verden innen 2018, men kan bli det allerede i 2014.
I Europa, derimot, var det aldri noen tvil om at VW Golf også i 2012 skulle bli bestselgeren – og VW det mest foretrukne merket. Golf har for lengst utkonkurrert den gamle Bobla som Europas mest kjøpte bilmodell gjennom historien, og har vært Europa-mester de fleste årene siden lanseringen i 1974.
Derimot viser tall fra analysebyrået JATO Dynamics at VW Polo og Ford Fiesta byttet plass etter Golf.
Les også: De sikreste og mest holdbare bilene