4x4-duell i snøen

DUELL: Nye Mitsubishi Outlander måtte gi tapt mot godt voksne Nissan Qashqai.

Den eldste er fortsatt best når nye Mitsubishi Outlander utfordrer Nissan Qashqai +2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nissan Qashqai har plassert seg som en storselger i Norge, etter at den ankom landet med og uten firehjulsdrift for noen år siden. En typisk familiebil, men litt trang. Så dukket en forlenget utgave – +2 – opp. Her var mulighet for både stort bagasjerom og sju sitteplasser.

Mitsubishi gikk motsatt vei med Outlander. Først kom den lange med sju sitteplasser og ble veldig populær. Dernest forkortet Mitsubishi bilen og døpte den korte om til ASX – som i 2011 ble landets mest kjøpte 4x4-bil uansett klasse.

Nå er en helt ny Outlander på plass i Norge. Derfor falt det helt naturlig å la den møte lange Qashqai, begge naturligvis med 4x4.

Les også: Sjarmerende og tøff japaner

Nissan Qashqai

Glem Qashqai som sjuseter. Den tredje seterekka er kun egnet for små barn eller som nødseter for større barn og voksne. Bilen er rett og slett for kort og lav under taket til så mange.

Derimot fungerer Qashqai strålende som femseters familiebil. Selv om bilen nå begynner å trekke på årene er den best av de to på komfort, samtidig som den kjører best på grunn av mer presis styring. Med 4x4 vinner også Qashqai på pris, men det skyldes nok like mye at Qashqai med Renaults nye 1,6 liters dieselmotor har 130 hk mot Mitsubishis 150 hk. Outlander er derfor litt raskere, men kraften i Qashqai oppleves likevel mer en tilstrekkelig med 320 Nm i dragkraft (380 Nm i Outlander).

Et litt gammelmodig interiør trekker ned i Qashqai. Ikke minst burde navigasjonsskjermen vært mye større. Qashqai kan oppleves som en litt kjedelig, men veldig komplett og kompetent bil.

Konklusjon: Elsket av eierne, undervurdert av motorjournalister.

Les også: En bilhobby for alle

Mitsubishi Outlander

Med en lengde på 4,66 meter er Outlander en middels stor bil, og litt større enn Qashqai. Outlander tilbyr mye plass og har komfort som viktig kjøpsargument.

Høyt innvendig støynivå var et problem med forrige Outlander. Problemer er slett ikke løst på den nye. Vi målte tre dB(A) høyere støynivå ved 80 km/t i Outlander sammenlignet med Qashqai (68 mot 65 dB(A)). Ved 50 km/t var forskjellen nesten like stor.

Derimot trekker Outlander 2000 kilo på kroken mot Qashqais 1400 kilo. Dette er viktig for mange som kjøper denne type kjøretøy.

I likhet med Qashqai har også Outlander ryggekamera. Denne fikse lille innretningen gjør bilene betydelig lettere å lukeparkere.

Det store avviket i lastevolum skyldes ikke at Qashqai er større innvendig enn Outlander, men at den ene har oppgitt lastevolum til taket, den andre til nedkant av vinduene.

150 hk motor gir krefter i massevis. I likhet med Qashqai trekker Outlander normalt på forhjulene, mens firehjulstrekket kobles automatisk inn ved behov. Dette sparer drivstoff og gir samtidig nødvendig framkommelighet.

Konklusjon: Stor bil til litt for stor pris.

Les også: Space Star: Billigst i Norge