Test: Audi Q5 quattro S-line

En bil du har fortjent?

Foto: Morten Larsen

Litt konservativ og solid som et pengeskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bilmodeller som har gjennomgått en facelift, eller på godt norsk «ansiktsløftning», er det alltid interessant å kikke litt nærmere på. Og Audi Q5 er intet unntak, fordi det er en bil som selger bra, til tross for at den ligger i et prisnivå forbeholdt de som har litt fetere lommebok enn folk flest.

God økonomi ligger det oftest hardt arbeid bak. Da kan det hende du har fortjent en Audi Q5.

Hvis du er av typen som «bare må ha» en Q5, men kanskje ikke er villig til å svi av så mye på bil, kan vi fortelle at det nå i januar kommer en rimeligere utgave. Den leveres med forhjulsdrift og 143 hk motor. Inngangsbilletten for den ligger på 446.000 kroner.

Denne modellen har vi ikke tatt med i oversikten over tekniske data nederst i artikkelen, blant annet fordi salget av denne er forventet å bli svært begrenset – cirka 10 i året, ifølge importørens beregninger. Totalt sett for Q5 i inneværende år ligger forventningene på 1200 biler, opplyser Marius Tegneby hos Harald A Møller AS.

Bilen vi brukte til vår test hadde den minste og mest avgiftsgunstige motoren, for øvrig var bilen svært godt utstyrt. Bare det å sette seg inn i alle finesser og tilgjengelige innstillinger på en slik bil er en utfordring i en kort låneperiode. Som eier av denne bilen kan man derimot ta seg bedre tid og nyte all den avanserte teknologien, som løfter opplevelsen av bilkjøring opp til et nytt nivå.

Karosseridesign

Vi måtte se både to og tre ganger på bilen for å finne justeringene av designet. Vi registrerte at eksosrørene nå er flate nederst, og vi så justerte luftinntak under frontlyktene, et litt avrundet panser og nytt diffuserdesign bak.

Kjørelysene dannes dessuten nå av to vinkler med led-lamper når den er utstyrt med Xenon-lamper, som på andre Audi-modeller.

Les også: Superbilen Audi R8 fornyes

Det som ikke var så lett å se med en gang, var den lille knekken på hjørnet av den store grillen. Dessuten har grillen nå tydelige vertikale ribber som dels gir bilen et mer luksuriøst preg, og dels tar bort oppfatningen av den store grillen som et «stort, svart hull».

For øvrig er Audi Q5 velproporsjonert som tidligere, og like velegnet som transportmiddel for en anleggsleder som for en børsmegler. Den føyer seg godt inn i Audi-familiens formspråk og har et tidløst og elegant design til en SUV å være.

Interiør

Navigasjon med Google Earth og tiptronic girkasse er av godsakene som tilleggsutstyr. Foto: Morten LarsenNavigasjon med Google Earth og tiptronic girkasse er av godsakene som tilleggsutstyr. Foto: Morten Larsen

Ryddighet og orden. Det er to stikkord som dukker opp første gang man setter seg bak rattet. Knapper og brytere sitter oversiktlig og greit til. Vekker man bilen til live og begynner å teste ut knappene, viser det seg at de skjuler en mengde smarte funksjoner.

Ikke slik å forstå at man blir skremt eller overveldet, men det er så mange funksjoner at man bør ikke ha redsel for å prøve og feile, eller motvilje mot å bla litt i instruksjonsboken.

Setene på vår bil var svært komfortable. God støtte på alle måter og ergonomisk riktig med rikelige justeringsmuligheter. Setevarme i seteryggen begrenser seg ofte til korsryggen, Audi Q5 har setevarme helt opp til toppen av seteryggen såvidt vi kunne kjenne.

Et lite minus med hensyn til brytere er forresten tretrinns trykknappen til setevarmen. Når det er behov for setevarme er det ofte også behov for hansker på hendene. Da oppleves trykknappen til setevarmen i minste laget.

Les også: Velger luksus og 4x4

Plass

Audi Q5 har en god del mer plass en Audi Q3 vi kjørte en test på tidligere. Både armslag og benplass er bedre, og bagasjerommet tar 540 liter mot 460, med nedslått bakseterygg 1.560 liter mot 1.365 på Q3.

Gulvet helt bakerst kan senkes, for gi plass til enda litt mer. Bakseteryggen kan slås ned 40/60 med en liten spak, men de er uvanlig tunge å løfte opp igjen. Mot et lite ekstra tillegg i prisen kan man få bilen med et baksete som kan justeres 10 cm i lengden, noe som øker bagasjeromvolumet noe mer. Dessuten kan seteryggen da deles 40/20/40, svært praktisk når man skal transportere lengre gjenstander.

Les også: Nå gjelder de nye reglene

Sikkerhet

Alt i utgangspunktet er dette en relativt trygg bil med sin tyngde (ca 1.800 kilo) og høyde. Litt urettferdig mot småbilene. Beltestrammerne foran og elektronisk stabilitetsprogram er standardutstyr.

Men det er mer bilen kan utstyres med. Vi nevner feltskifteassistent, som sier fra med lyd- og lyssignal i speilet dersom føreren skifter fil uten å tegn hvis det ligger en bil ved siden av, og adaptiv cruise control sørger for å holde avstanden til bilen foran. En bremsevakt «ser» dersom faren for kollisjon oppstår og varsler føreren med lys- og lydsignaler. Dersom hastigheten er under 30 km/t kan bilen stanse helt om nødvendig.

En filholder er en elektronisk innretning som styrer bilen inn igjen dersom føreren er uoppmerksom og bilen passerer kantlinjene. Det var antagelig samme system som satt i nye VW Golf 7 vi testet for ikke lenge siden.

Audi Q5 skorer bra på Euro NCAP sine tester; 92 prosent for voksne og 84 prosent for barn. 71 prosentpoeng for de elektroniske sikkerhetssystemene.

Komfort

Dette er en stillegående og komfortabel bil, men vi registrerte noe økt støy i tunneller. En enkel desibelmåling viste et par desibel høyere enn forventet, og årsaken kan ganske enkelt være panoramasoltaket (ekstrautstyr). Selv om det var lukket slipper det antagelig inn litt mer støy som kastes ned fra tunneltaket.

Ulempen med høyreiste SUV biler er at de må ha et strammere oppsett på hjulopphenget for at de ikke skal krenge. Vår testbil var som nevnt godt utstyrt, og hadde S-line sportsunderstell. Det gir en sportslig kjøreopplevelse, på bekostning av fjæringskomforten.

Les også: Ny og bedre SUV

Motor

Den største nyheten i den nye Q5 er motorene. Oppgraderingene består i en effektivisering som har ført til 15 prosent mindre drivstofforbruk. Standard på alle motorene er nå automatisk start/stopp, såkalt rekuperasjon (gjenvinning av energi) og elektrohydraulisk styring.

Vår testbil var utstyrt med 2-liter turbodiesel på 177 hk, som dro den relativt tunge bilen imponerende effektivt opp i fart.

Girkasse

S tronic girkassen som vår bil var utstyrt med er den etter hvert velkjente 7-trinns automatkassen med mulighet for å gire manuelt både på girspaken og med paddleskift på rattet.

Les også: Årets bilnyhet

Kjøreegenskaper

Bilen er utstyrt med Audi drive select, hvor du via et menysystem kan velge mellom fem moduser; comfort, dynamic, auto, efficiency og individual. Sistnevnte kan du med joystick og monitor justere bilens egenskaper selv.

Dynamic bringer ulven frem i dyret, øker motoren omdreiningstall, strammer opp støtdemperne hjulopphenget og sørger for en sportsligere giring når bilen er styrt med S tronic eller tiptronic.

quattro firehjulsdriften er nå legendarisk, og denne bilen ligger ikke noe tilbake med sin torsen system. En selvsperrende midtdifferensial med selektiv momentfordeling overfører drivkraften til det eller de hjul som har feste.

Grunnfordelingen ble endret for tre år siden til 60 prosent bak og 40 foran. Fordelen er en mer underholdende og samtidig trygt veigrep under pådrag. En elektronisk differensialbrems kan velges under spesielt krevende forhold og gjør at det skal svært mye til før den står fast.

Forbruk og miljø

Med en vekt på rundt 1700 kilo kreves det litt drivstoff for å få fart på doningen. Da er slett ikke et drivstofforbruk på 0,6 liter ille. Nå er det selvsagt tilnærmet umulig å oppnå dette i praksis, men vår lite vitenskapelige måling antydet at det ikke ligger langt unna.

Nå er det ikke lenger utslipp av CO2 som er i fokus. De nitrøse gassene NOx. Det er disse gassene (nitrogenoksid) som står for den lokale forurensing.

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Audi Q5 2,0 TDI quattro S tronic, altså presis den modellen vi hadde til prøvekjøring, er utstyrt med en DeNox katalysator. Den sparkes igang med et tilsetningsstoff som heter AdBlue, som medfører at katalysatoren omdanner nitrogenoksidene til nitrogen og vanndamp.

Ved tankpåfyllingen er det et eget påfyllingslokk for AdBlue, som man drar på et verksted for å etterfylle.

Med WLAN trådløst nettverk i bilen er det bare å surfe i vei. Foto: Morten LarsenMed WLAN trådløst nettverk i bilen er det bare å surfe i vei. Foto: Morten Larsen

Utstyr

Q5 er en «utstyrsmester». Her får du det meste. Navigasjon, praktfulle girkasser, parkeringsassistent, bakkeholder, lydanlegg, sportsseter, elektrisk drevet bakluke, DAB radio, 3-sonet klimaanlegg, lyspakke med innstigslys, og mye innvendig lys.

Vår bil hadde Audi connect. Det gir for det første Google Earth-bilder i navigasjonssystemet. Du kan følge med på landskap og bygninger, og når du er kommet frem til reisemålet vises et bilde fra gateplan av bygningen.

Du kan hente ned mye nyttig informasjon på monitoren på dashbordet, eller du kan streame musikk via en smarttelefon. Bilen har WLAN, slik at passasjerene kan surfe med sin iPad eller pc mens du kjører.

Listen er veldig lang, og det er bare å bestille av hjertens lyst. I utgangspunktet er bilen relativt beskjedent utstyrt, slik vi ser det.

Les også : Interessant, ekstrautstyrt kompaktbil

Pris

Kanskje på grunn av at bilen er nøkternt utstyrt gjør at prisen på bilen starter på et relativt fornuftig nivå, alt tatt i betraktning. Så er det bare å gå gjennom de lange listene med utstyrsmuligheter. Det er ikke rart at gjennomsnittsprisen for en Q5 ligger på 700.000 fra forhandler.

Forhandlerne har for tiden en kampanjemodell med fire pakkeløsninger pluss noe ekstra utstyr i tillegg til 628.320,-. Slett ikke dårlig, man får mye bil og man får en trygg og representativ bil for de kronene.

Konklusjon

Nærmeste konkurrenter er BMW X3, Mercedes Benz GLK og Volvo XC 60. GLK er den dyreste av de tre, og ligger ca 70.000 over Q5, men mye avhenger av hvilket utstyrsnivå bilen ligger på.

Audi Q5 var et hyggelig bekjentskap, solid som banken, en smule konservativ, men en bil du kanskje skal unne deg – fordi du har fortjent den!

Les også: G-Klasse for fremtiden

Les også: SUV'enes stamfar

Tekniske data

Audi Q5

2,0 TDI

3,0 TDI

2,0 TFSI

3,0 TFSI

Modellnivå

Pris lev. importør, kr

486.000

769.100

537.700

827.700

Pris testbil, kr

805.300

Motorkonfigurasjon

4 på linje

V6

4 på linje

V6

Slagvolum, cm3

1.968

2.967

1.984

2.995

Motor effekt, hk/kW

177/130

245/180

225/165

272/200

Motor dreiemom, Nm/turtall

380/1.750

580/1.400

350/1.500

400/2.500

Co2-utslipp (g/km)

157

169

176

199

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

N/A

N/A

N/A

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,6

0,64

0,76

0,85

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,9

6,5

7,6

5,9

Toppfart, km/t

204

225

222

234

Svingdiameter, meter

11,6

11,6

11,6

11,6

Lengde (mm)

4.629

4.629

4.629

4.629

Bredde (mm, inkl speil)

2.089

2.089

2.089

2.089

Høyde (mm)

1.655

1.655

1.655

1.655

Akselavstand (mm)

2.807

2.807

2.807

2.807

Sporvidde for/bak

1.617/1.614

1.617/1.614

1.617/1.614

1.617/1.614

Bakkeklaring, cm

N/A

N/A

N/A

N/A

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.755

1.935

1.795

1.915

Nyttelast

535

535

535

535

Tilhengervekt m/brems kg

1.700

2.400

2.000

2.400

Bagasjerom min/maks liter

540/1.560

540/1.560

540/1.560

540/1.560

Drivstofftank, liter

75

75

75

75

Drivstoff

Diesel

Diesel

Bensin

Bensin

Drivhjul

4x4

4x4

4x4

4x4

Girkasse

6 trinns man

7-tr tiptronic

6 trinns man

8-tr tiptronic

EuroNCAP, % voksen/barn

92/84

92/84

92/84

92/84

Personvernpolicy