Test: BiltjenesterIkke bare bare å bestille prøvekjøring på nett

SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Resultatet ble svært ujevn. Illustrasjonsfoto: Thinkstock.com
SVÆRT UJEVNT: Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Resultatet ble svært ujevn. Illustrasjonsfoto: Thinkstock.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bestiller du prøvekjøring av bil via nettet, kan du få kjapt svar - eller ikke svar i det hele tatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I vår digitale tidsalder foregår stadig mer av kommunikasjonen mellom bilselger og - kunde via internett. For eksempel så bestiller et økende antall potensielle bilkjøpere prøvekjøring via bilimportørenes (og -forhandlernes) nettsteder. Og det forventes selvsagt at disse web-baserte bestillingene fungerer. Gjør de det?

Vi tok en stikkprøve, og bestilte prøvekjøring hos ti forskjellige merker/forhandlere. Satte i gang stoppeklokka, og ventet. Vi vurderte ikke bare reaksjonstid, men også webdesign og oppfølging.

Resultatet ble svært ujevnt, og viser at ikke alle innen bilsalg har utviklet den kommunikasjonskulturen via internett kundene burde ha lov å forvente.

Av de ti forhandlerne svarte syv innen to døgn. Et par dager synes vi er akseptabelt, siden prøvekjøring sjelden er noe som bråhaster. Men aller helst bør reaksjonen komme i løpet av få timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har kontaktet de tre importørene av merkene hvis utvalgte forhandlere etter over en uke ikke har reagert. Her er svarene:

Hyundai ved informasjonssjef Morten Brusletto: «Vi har identifisert tekniske problemer med løsningen vår og derfor har ikke forespørselen blitt sendt til Skotvedt. Vi er i en prosess med å etablere nye rutiner og kontroll som skal sørge for oppfølging på kortest mulig tid».

BMW ved markeds- og informasjonsdirektør Kjetil Myhre: «Vi har satt rutiner og regler for oppfølging av dette, så jeg må få lov å grave litt hos forhandler. Vanskelig for meg å svare på årsak i denne saken».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota ved informasjonssjef Espen Olsen: «Normalt får kunder rask respons på slike henvendelser hos Toyota, men glipper kan skje. Vi skal sjekke fakta nærmere og se om det er mulig å forbedre prosessen».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere har vi testet bilkonfiguratorene på nettet, og da med et helt annet resultat.


=

Mercedes-Benz:

Best i test

6 points

Mercedes-Benz får toppscore.

Les hele testen


=

Volvo:

Tung start, god oppfølging

5 points

Volvo har ingen lett tilgjengelig prøvekjøringslenke på hjemmesiden, men når du først har fått kontakt er oppfølgingen glimrende.

Les hele testen


=

Peugeot:

Enkelt og funksjonelt

5 points

Peugeot har nesten det samme systemet som testvinneren, men reagerer ikke like kvikt.

Les hele testen


=

Skoda:

Telefon og mail

5 points

Skoda scorer på grundig oppfølging.

Les hele testen


=

Audi:

Aktiv respons

4 points

Vil gjerne selge oss en bil, uansett.

Les hele testen


=

VW:

Raskt svar

4 points

Når vi først finner lenken til prøvekjøring hos VW, skjer tingene fort.

Les hele testen


=

Ford:

Fungerer greit

4 points

Det fungerer greit hos Ford, uten at de imponerer.

Les hele testen


=

Mazda:

Kundevennlig

4 points

Mazda leverer varene, men kan levere dem kvikkere.

Les hele testen


=

Toyota:

Bommer - og treffer

3 points

Ingen respons hos Toyota - men på andre forsøk så...

Les hele testen


=

Hyundai:

Svikter

1 points

Hyundai krever at du binder deg til mottak av reklame, men svarer ikke på forespørsel.

Les hele testen


=

BMW:

Tause

1 points

BMW svarer ikke, og har et forbedringspotensial på flere områder.

Les hele testen


Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no.