En råtass for banedager

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har prøvekjørt nykommeren Mini John Cooper Works GP på bane

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Circuito Mallorca RennArena (ABC Nyheter)

– Har herren lyst til å prøve den nye Mini John Cooper Works GP noen runder på den lokale motorstadion?

Jeg fikk tilbudet da jeg for ikke lenge siden var på den kjente ferieøya for å teste Mini Paceman. Gjett tre ganger om jeg ville! Produksjonen av bilen skal begrenses til 2.000 eksemplarer, og til denne seansen ble det stilt fire biler til disposisjon.

Etter et lynkurs i sikker kjøring på racerbane bar det utpå.

Bilen det er snakk om er versjon to av Mini Cooper Works, en oppgradering som nå ligger tett opptil full racing-spesifikasjoner. Med så begrenset produksjon, bør du bestille en snarest du skal ha et eksemplar.

For å begynne med motoren, er det en modifisert firesylindret turbomotor på 1,6 liter som yter 218 hk. Motorblokk og bærelagerbrakettene er i aluminium, stemplene og topplokket er forsterket, og veivakselen er lettet. Eksosventilene er natriumfylt og turboen har doble skovler og gir et høyt turbotrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mini John Cooper Works modellene oppgraderes

Direkte innsprøyting med variable ventiltider basert på BMWs Valvetronic gir maksimal effektivitet og respons på gasspedalen. Bilen har justerbare spiralfjærer, kraftige 6-pot bremsekalipere boltet sammen med ventilerte skiver som er 330 mm i diamter og 25 mm tykke foran, og 280 x 10 mm bak.

Det dynamiske stabilitetssystemet (DSC) er ikke koblet opp mot systemet for traction control (DTC) som det vanligvis er. Dette er gjort for å forhindre motorkutt under hard kjøring. Istedet gir systemet avansert bremseassistanse basert på EDLC (Electronic Differential Lock Control), den elektroniske differensialen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjøregleden er tilbake

EDLC bremser det hjulet som ved banekjøring eventuelt får hjulløft og mister kontakt med banelegemet og dermed også muligheten for å overføre motoreffekten. Istedet blir effekten overført til det hjulet som har kontakt med veibanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjulene er ekstra lette 17 toms aluminiumsfelger (7.5 x 17 H2 ET45) spesiallaget til bilen, påmontert 215/40 R17 sportsdekk fra Kumho. Vekten på ekvipasjen er 1.160 kilo. 0 til 100 går på 6,3 sekunder og toppfarten på 242 km/t.

Intet baksete, men et solid støttestag for å oppnå maksimal vridningsstivhet. Foto: ProdusentIntet baksete, men et solid støttestag for å oppnå maksimal vridningsstivhet. Foto: Produsent

Bak rattet finner man seg vel tilrette i Recaro-setene, og bak disse er baksetet fjernet til fordel for et solid støttestag mellom støtdemperfestene. Her er det alvor!

Det er lagt mye arbeid ned i finjustering og testing, og det er brukt mye tid på Nürburgrings nordsløyfe. Der oppnådde den en bestetid på 8:23, hvilket overgår mange avanserte sportsvogner. I motsetning til første versjon av bilen er dette bilen som er konstruert for én ting: Kjøreglede – og det helst på bane.

Hjulgeometrien er satt opp for bane, med en litt sær innstilling av camber og spissing på forstillingen og en justering av bakhjulene som gir god såkalt turn-in respons; bilen lystrer rattet når du kaster bilen inn i en sving.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Et eksklusivt glattkjøringskurs

Ute på den underholdende, lett kuperte banen med skarpe hårnålsvinger fikk jeg kjøre bilen så hardt jeg ville. Mini John Cooper Works GP lystret lydig, nesten ingen understyring og intet hjulspinn ut av svinger. Dessuten stø som fjell under hard innbremsing fra nesten 200 på langsiden inn i krappe svingkombinasjoner.

Jeg slo av de elektroniske krykkene og fikk prøve meg helt på egen hånd. Å si at det var morsomt er fornavnet. På Rudskogen Motorstadion og Vålerbanen under banedager blir dette en vinner!

Motor

John Cooper Works GP

Maks. effekt

160 kW (218 hk) / 6,000 o.min

Maks. dreiemoment

260 (280) Nm / 1.750 - 5.750 o.min

Akselerasjon 0-100 km/h

6,3 s

Topphastighet

242 km/h

Drivstofforbruk (bykjøring)

0,95 l/mil

Drivstofforbruk (landeveiskjøring)

0,57 l/mil

Drivstofforbruk (blandet)

0,71 l/mil

CO2-utslipp

165 g/km

Egenvekt (EU)

1.235 kg

Tillatt totalvekt

1.410 kg

Bagasjeromsvolum (min. – maks.)

723 liter

Tankinnhold (ca.)

50 liter