Meny

Volkswagen Golf:

Den lille limousinen

Volkswagen holder på det kjente designet, største endring er lenger akselavstand. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volkswagen Golf er kompaktbilen med storbilfølelsen.

Det er utrolige 38 år siden den aller første VW Golf så dagens lys. Bobla trengte en avløser, så det var en viktig lansering for Volkswagen.

Bilen ble tatt godt imot, det viste seg hjørnesteinsbedriften i Wolfsburg hadde kommet frem til et vellykket konsept. Siden har populariteten til Golf bare vokst.

I Norge har Golf vært en salgssuksess, og den sjette modellen kommer garantert ikke til å være noe unntak. Forhåndssalget har vært veldig godt. Tilliten blant kundene må være massiv. Det var tross alt en helt ny bil som ble lansert.

Nye Volkswagen Golf leveres med fire bensinmotoralternativer; fra 1,2 liter TSI på 85 hk til 1,4 TSI på 140 hk, og to dieselmotoralternativer; en 1,6 på 105 hk og en toliter på 150 hk. DSG-girkassa alle utgavene bortsett fra den minste bensinmotoren. 4Motion leveres kun på de to dieselalternativene.

Vår testbil er en 1,6 TDI med DSG-kasse Highline utstyrsnivå og sportsunderstell.

Golf 7 var en av de store nyhetene under Paris Motor Show i september. Foto: Morten LarsenGolf 7 var en av de store nyhetene under Paris Motor Show i september. Foto: Morten Larsen

Den er 1,2 cm bredere og 4,2 cm lengre. Bruk av smarte metaller og andre intelligente løsninger har lettet bilen for 100 kilo, hvilket er mye. Akselavstanden er hele 5,3 cm mer enn på forrige modell. Dét bidrar godt til at bilen får et mer «voksent» uttrykk, enda mer «voksen» er kjølefølelsen.

Den er stillegående og komfortabel; ja nesten så man skulle tro man kjører en «limousin».

Karosseridesign

Både form og linjeføring er svært likt det gamle, men linjene er litt mer markerte, noe som kler bilen godt. Hjulene er plassert litt mer i hvert hjørne av bilen, men ellers har Volkswagen holdt kaldblodig på velprøvet design.

Interiør

Bak rattet er det heller ikke vanskelig å kjenne seg igjen, den største nyheten er en berøringsskjerm på 5,8 tommer. Spanderer du navigasjon «Discover Pro» får du en skjerm på hele åtte tommer.

En annen liten endring er at dashbordet nå er vendt en smule mot føreren. Setene er gode å sitte i og gir god sidestøtte. I Highline-versjonen kan sportsseter med enda bedre ergonomi installeres som ekstrautstyr. Anbefales.

Under forsetet er det en oppbevaringsskuff. Foto: Morten LarsenUnder forsetet er det en oppbevaringsskuff. Foto: Morten Larsen

Kvalitetsfølelsen er hevet på Golf 7. Kanskje de som lager premium kompaktbiler skulle bli en anelse nervøse?

Les også: Musikalsk maskin

Plass

Akselavstanden på nye Golf er økt med 5,3 cm, og dette har gjort plassen i bilen noe bedre. Forsetene kan dermed skyves 20 millimeter lenger bak, til fordel for de langbente av oss. Likevel er det 15 mm bedre benplass i baksetet.

Innvendig er bilen 30 mm bredere, og det er bedre plass til bagasje. Bagasjerommet er øket i volum med 30 liter - til 380 liter. Har du behov for å frakte lange gjenstander fra tid til annen, kan bilen leveres med nedfellbar seterygg på fremre passasjersetet.

Sikkerhet

Golf har Nå vært gjennom testene hos Euro NCAP og gikk ut med toppkarakter fem stjerner. Sikkerheten for barn er økt til 89 prosentpoeng, og for fotgjengere til 65 prosentpoeng. Forsetepassasjerenes score er på 94 prosent.

Komfort

Det er vel her de fleste vil si bilen overrasker mest. For det første er den nye Golf 7 svært stillegående. Man sitter godt og føler god kontroll med bilen. Til å være en så liten bil gir den mye storbilfølelse. Plassen svært god.

Motor

Som nevnt over er det hele seks motoralternativ å velge mellom. Alle importørene rapporterer om et synkende diesel-salg, hvilket ikke bør overraske etter myndighetenes noe vinglete avgiftspolitikk. Årsaken er selvsagt at fokuset på CO2 som globalt miljøtema har tatt oppmerksomheten bort fra NO2, som er en miljøgift som får konsekvenser for det lokale miljøet.

Diesel er fortsatt et gunstig motoralternativ, men kanskje først og fremst for de som ikke bor i de større byene og som har langt å kjøre. Diesel er nemlig ikke ideelt når det er snakk om hovedsaklig småkjøring.

Vår testbil hadde den minste dieselversjonen, og overrasket med et sprekt dreiemoment som gjorde bilen både rask og sterk. Det er nok denne motoren som vil sitte i de fleste Golf-er som blir levert her i landet.

Girkasse

Som nevnt hadde vår bil DSG-kassa med hele syv trinn. Den er programmert for å gire svært økonomisk, og det skal ikke store turtallet på motoren før den girer opp: Og opp. Og opp!

DSG-girkassen er flott. Foto: Morten LarsenDSG-girkassen er flott. Foto: Morten Larsen

Det er liksom ikke noen ende på hvor mange gir det er. Heldigvis utføres girskiftene nesten uten at man merker det. Så da den første interessen for hva som skjer i girkassen har lagt seg, kan man glemme hele girtemaet og bare kjøre. Ganske deilig.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Trenger vi å fortelle at giringen går så smidig på grunn av at dette er en dobbelclutch-kasse hvor nytt gir ligger klart for en smidig overgang? Nå er det i hvert fall gjort. Ønsker man å gire selv, er det mulig å gjøre det. Et minus for at man må skyve girspaken forover for å gire opp. Det bør være motsatt.

Kjøreegenskaper

Golf leveres nå med en avansert, multilink bakaksel. Dessverre var ikke vår bil utstyrt med den. Årsaken er at bare de med 122 hk og mer er tilgodesett med denne. Imidlertid oppførte vår testbil med torsjonsaksel seg aldeles glimrende, selv med frisk og provoserende kjøring. Hva skal man med multilink da?

Bilen er svakt understyrt, hvilket er trygt og godt. Det elektroniske antiskrens-systemtet fungerte utmerket.

Forbruk og miljø

Drivstofforbruket er oppgitt til 0,39 på blandet kjøring. Vi fikk selvsagt ikke dét til, men akkurat forbruket var ikke vår største utgiftspost under testen...

Utstyr

Vår testbil er godt tilleggsutstyrt, noe som er smart fordi det gjør bilen mer lettsolgt når dét blir aktuelt. Testbilen er i modellvariant Highline, med skinnratt, alcantara-trekk på setene og adaptive kjørelys, for å nevne noe. I standardversjon har imidlertid Golf utstyr som imponerer. Vi snakker om avanserte sikkerhetssystemer som for ikke lenge siden ble levert som ekstrautstyr på kostbare luksusbiler.

Håndbrekket er borte, nå er det elektronisk styrt med en knapp. Stanses bilen i en motbakke holdes den autmatisk på bremsene slik at bakkestarten blir en fornøyelse.

Vår testbil var godt utstyrt. Blant annet var den utstyrt med såkalt «Lane-assist». Flere bilmodeller kan utstyres med dette, og betyr at bilen varsler dersom du er i ferd med å passere en filmarkering i veien. Et nyttig bidrag til sikkerheten, særlig hvis man skulle sovne bak rattet.

Citroën DS5, som vi testet for en tid tilbake, varslet med vibrasjon i setet. Mazda CX5 varsler med en kraftig basshøytaler i fordørene. Vi har tidligere kjørt toppmodellene fra Audi og opplevet at bilen styrer selv. Utstyrt med denne funskjonen styrer bilen aktivt - mer enn vi kan huske Audien gjorde - og holder på med det i 10-15 sekunder før lyssignal og lydsignal sier klart og tydelig fra at nå er det på tide at du tar tak i rattet og styrer selv.

Av andre godsaker man kan putte på bilen er ryggekamera, stort soltak, innfellbare speil og mye annet.

Les også: Interessant, ekstrautstyrt kompaktbil

Pris

Golf starter på kroner 236.800,-. Det er en Trendline med den minste bensinmotoren. Laveste pris for en Golf med dieselmotor er en Comfortline med samme motor som i vår testbil for kroner 275.500,-.

Med Highline, perlemetallic lakk, parkerinssensorer foran og bak, sportsunderstell, parkeringsvarmer, parkeringsassistent, hengerfeste, adaptive lys, 18-toms felger, nøkkelfri og «innovasjonspakke» med fartsholder, kjørefeltassistanse og navigasjon blir altså prisen 365.690,-.

Konklusjon

Det er ikke vanskelig å spå at VW Golf vil selge som varme hvetebrød og feie konkurrentene av banen. Gode produkter pleier å gjøre dét.

På veien er bilen lettkjørt og utrolig stillegående. Dette er som å kjøre en vesentlig større bil. Ujevnheter apsorberes effektivt av hjulopphenget og på glatta er den lett understyrt, hvilket er trygt og godt. Det elektroniske stabiliseringssystemet fungerer perfekt.

Er det så ikke mulig å finne noe kritikkverdig ved nye Golf? Vi må medgi at det ikke er lett. Noen vil kanskje hevde at bilen kunne vært mer direkte på rattet og gi klarere tilbakemeldinger når du kjører på ujevn vei, men det er det rett og slett ikke alle som ønsker.

Tekniske data

VW Golf  

1,2 TSI

1,4 TSI

1,4 TSI ACT

1,6 TDI

Modellnivå

Comfortline

Highline

Highline

Highline

Pris, kr

266.200

290.200

299.800

275.500

Pris testbil: Highline + +

   

365.690

Slagvolum, cm3

1.198

1.390

1.390

1.590

Motoreffekt, hk/kW

85/-

122/-

140/-

105/-

Dreiemoment, Nm v/turtall

175/1.550

200/1.500

250/1.500

250/1.500

Co2-utslipp (g/km)

114

120

109

102

Nox-utslipp (mg/km)

25,2

28,2

26,2

142

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,49

0,52

0,47

0,39

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,2

9,3

8,4

10,7

Toppfart, km/t

192

203

212

192

Svingdiameter, meter

10,9

10,9

10,9

10,9

Lengde (mm)

4.255

4.255

4.255

4.255

Bredde, (mm)

1.799

1.799

1.799

1.799

Bredde (mm, inkl speil)

2.207

2.207

2.207

2.207

Høyde (mm)

1.452

1.452

1.452

1.452

Akselavstand (mm)

2.637

2.637

2.637

2.637

Sporvidde for/bak

1.549/1.520

1.549/1.520

1.549/1.520

1.549/1.520

Bakkeklaring, cm

14,2

14,2

14,2

14,2

Vekt (kg)

1.135

1.150

1.195

1.238

Bagasjerom min/maks liter

380/1.270

380/1.270

380/1.270

380/1.270

Drivstofftank (liter)

50

50

50

50

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Diesel

Girkasse

6 trinns man

6-trinns man

6-trinns man

7-trinns DSG

Motor
Populært