Skoda Rapid:Prisgunstig og praktisk Skoda

Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har prøvekjørt nye Skoda Rapid, og den er overraskende romslig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da vi første gang hørte om Skoda Rapid og så bilder av den, trodde vi det var den samme bilen som har vært på det indiske markedet en stund.

Det er det ikke. Dette er en helt ny modell.

Under bilutstillingen i Paris hadde Skoda satt av god plass og lanserte Rapid med signaler om at dette ville bli en viktig modell.

Eksteriøret er svært likt Skoda Octavia. En nøktern, pen og ordentlig hatchback. Den er ni centimeter kortere og seks centimeter smalere enn Octavia og havner i C-segmentet.

Det må være gjort noen ganske geniale grep, for innvendig er den faktisk romsligere enn Octavia. Ikke mer enn tre millimeter bredere, men likevel.

Dette er en av modellene som ble lansert under Paris Motor Show i høst. Foto: Morten LarsenDette er en av modellene som ble lansert under Paris Motor Show i høst. Foto: Morten Larsen

Bagasjerommet er den store overraskelselsen. Ikke bare er det tilnærmet fritt for hindringer, det er dypt og langt. 550 liter tar det, og det gir stor stjerne i margen. Slår man baksetet ned, har man 1.490 liter tilgjengelig. For å matche det må vi opp i stasjonsvogner som Toyota Avensis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bil med nettkjenning

Seriøs konkurrent

Vi vil derfor påstå at plassmessig har Skoda Rapid ingen konkurrenter i sin klasse. Ser vi på pris, ytelse og øvrige mål blir Hyundai i30 en klar konkurrent. Så spørs det hvor opptatt man er av design, plass og image. Ønsker man å vise at man er av den praktiske typen må Skoda Rapid bli førstevalget blant de to.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Midtarmlenet kan slås ned, og en romslig luke gjør det mulig å transportere lengre gjenstander. Foto: Morten LarsenMidtarmlenet kan slås ned, og en romslig luke gjør det mulig å transportere lengre gjenstander. Foto: Morten Larsen

Rapid følger nemlig opp sitt image som bilen med praktiske løsninger. Her er det flusst med slikt som oppbevaringsrom og kroker til å henge handleposer i. Finessen med en isskrape plassert bak luken til tanklokket taler sitt tydelige språk om praktisk bil.

Les også: Denne bilen har det de fleste trenger

Med fattige 86 hesters motor ventet vi ytelse som kunne sammenlignes med strikkmotor. Men Rapid er rundt 100 kilo lettere enn sin eldre bror, og den minste 1,2-literen er slett ingen sinke. På turtall over 1.500 omreininger går det greit, over 2.000 er bilen kvikk nok for de fleste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen virket godt støydempet og gir en svært sympatisk opplevelse bak rattet. Vi likte dessuten å slippe fra de motepregede «gripekulene» på rattet.

Utstyr

Ifølge pr-sjef Anita Svanes regner de med at Elegance 105 TSI blir den mest populære modellen.

– Vi synes det er litt vanskelig å spå hvor mange biler vi kommer til å selge, men vi blir ikke overrasket dersom den selger godt.

Les også: SUV-enes stamfar

Svanes opplyser at den ikke leveres med pakkeløsninger på utstyrssiden, her er det bare å velge og vrake fra en rikholdig utstyrsmeny.

Vår testbil hadde tåkelys, aluminiumsfelger og cruisekontroll som ekstrautstyr. Nylig fikk Skoda Rapid full score hos EuroNCAP med fem stjerner og 94 prosentpoeng på sikkerhet for fører og passasjer, og 80 prosent på barn. Bilen har for øvrig Isofix-fester som standard i baksetet.

Produktsjef hos Møller Bil, Jarle Lunde, forteller til ABC Nyheter at en 90 hk diesel med DSG-girkasse vil komme.

Les også: Brødrene Huets bil

Tekniske data

Skoda Rapid

1,2 TSI

1,2 TSI

1,4TSI

1,6TDI

Modellnivå

Ambition

Elegance

Elegance

Ambition

Pris, kr

191.000,-

225.900,-

257.600,-

208.900,-

Pris testbil

201.300

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.197

1.197

1.390

1.590

Motoreffekt, hk/kW

86/-

105/-

122/-

105/-

Dreiemoment, Nm v/turtall

160/1.500

175/1.550

200/1.500

250/1.500

Co2-utslipp (g/km)

114

118

127

106

Nox-utslipp (mg/km)

16

21,9

39,2

145,7

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,49

0,5

0,55

0,4

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

11,8

10,3

9,5

10,4

Toppfart, km/t

183

195

206

190

Svingdiameter, meter

10,9

10,9

10,9

10,9

Lengde (mm)

4.483

4.483

4.483

4.483

Bredde (mm, inkl speil)

1.940

1.940

1.940

1.940

Høyde (mm)

1.461

1.461

1.461

1.461

Akselavstand (mm)

2.602

2.602

2.602

2.602

Sporvidde for/bak

1.463/1.500

1.463/1.500

1.463/1.500

1.463/1.500

Bakkeklaring, cm

13,6

13,6

136,6

13,6

Rampevinkel for/under/bak

14/12,3

14/12,3

14/12,3

14/12,3

Vekt (kg)

1.080

1.100

1.155

1.190

Nyttelast

535

535

535

535

Tilhengervekt m/brems kg

900

1.100

1.200

1.200

Bagasjerom min/maks liter

550/1.490

550/1.490

550/1.490

550/1.490

Drivstofftank (liter)

55

55

55

55

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Diesel

Girkasse

6 trinns man

6 trinns man

7-trinns DSG

6 trinns man

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Foran