Hybrid på øverste hylle

DUELL: To hybrider i test: Lexus GS 450 møter BMW 535 Active Hybrid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukens test handler om det ypperste av hybridbiler. Bak hybridteknologien skjules enorme krefter og svært høye ytelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus GS 450 og BMW Active Hybrid 5 er så komfortable, raske og miljøriktige at du allerede nå bør forberede julenissen på ditt neste bilønske.

Lexus hadde lenge monopol på bensin/elektrisk motorteknologi i luksusbilklassen. Men det var inntil både BMW og Mercedes fant ut at løsningen nok var smartere enn de først hadde tenkt.

Derfor lot vi Lexus GS 450 møte BMW Active Hybrid 5 til duell denne gang. Så skulle det vise seg – etter noen dager på de mest varierte veier dette landet kan oppvise – at Lexus trakk det lengste sverdet.

Les også: Aygo, 107 og C1 faller gjennom

Det ble en reise på bilindustriens fremste klasse. Begge testbilene bikket millionen før vi satte oss inn.

– Det blir aldri feil med V8, sukket en i testteamet og åpnet panseret på begge bilene. Så skulle det vise seg å være feil likevel. V8 ser ut til å høre historien til, avlivet av krav om redusert forbruk og lavere miljøbelastning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det er her hybridteknologien kommer sylinderkåte til unnsetning. For elmotoren bidrar ikke bare til å redusere forbruket (og bilprisen), men også til å opprettholde den høye effekten.

På den måten får bilprodusentene og entusiastene både i pose og sekk i den ypperste enden av produktskalaen.

Les også: Den nye Hafjell-ekspressen

Lexus GS 450

Testvinneren er ikke bedre enn BMW i denne testen, men vinner fordi den koster 300.000 kroner mindre uten egentlig å være dårligere utstyrt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus GS 450 er virkelig en flott bil og like rask som BMW. Det skyldes ikke minst 200 elektriske hester på toppen av 296 bensinhester. Samlet effekt oppgis til 343 hk, men 550 Nm i dragkraft topper BMWs 450 Nm.

Om det går an å si det slik, opptrer Lexus som mer hybrid. Det merkes på forbruket som hele tiden lå desiliteren under BMW.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet laster dessuten 90 liter mer enn i BMW og dekker behovet. Men heller ikke i Lexus kan bakseteryggen felles ned. Derimot kan Lexus trekke 1.500 på kroken. Ikke imponerende til en så stor bil å være, men likevel langt bedre enn 0 kilo for BMW.

Les også: Volvo kobler biler til nettskyen

Vi mener fortsatt at Lexus har noe å lære av BMW i organiseringen av førerplassen, og musestyringsknappen for viktige funksjoner ble vi aldri venner med. Men den digre og høyoppløselige skjermen – omtrent som en liten PC-skjerm – falt vi pladask for.

GS 450 plages av overraskende mye hjulstøy på grov asfalt.

BMW Active Hybrid 5

BMW bruker første og fremst hybridteknologien til å booste effekten. Her tar man en 5-serie, putter en tre liters sekssylindret motor med 306 hk effekt under panseret og legger til 54 elhester. Samlet maksimalt effektuttak oppgis til 340 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan love at det gir enormt skyv selv om vekten, inkludert batteriene, bikker 1.850 kilo. 5,9 kjappe sekunder tar det til 100 km/t i et velvære av gromlyd og mykt skinn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Personbilsalget stuper

BMWs styrke ligger i kjøregleden, og den er hakket bedre enn i Lexus. Men det koster i form av økt forbruk. 0,89 brukte vi i testen. Det er sikkert mulig å kjøre med et par desiliter lavere forbruk per mil, man hva skal man da med en slik bil?

På BMW lukkes også dørene elektrisk, det er egen temperaturregulering til baksetet, infrarødt kamera foran, sideveis kameraer og instrumenter som skifter bakgrunnsfarge fra hvitt til oransje når bilen kjører inn i en tunnel eller mørket faller på. Alt dette drar ekstraprisen opp 442.000 kroner, noe som tilsvarer en bra utstyrt familiebil.

Derfor skuffer det at BMW har stablet batteripakken på høykant bak i bagasjerommet. 375 liter bagasjeplass i en 4,90 meter lang bil er fislete. Dessuten kan ikke bakseteryggen legges ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Smått kan være flott

Fete dekk gir også plagsomt mye hjulstøy på grov, norsk standardasfalt. Og hvem glemte å krysse av i rubrikken for adaptiv cruisekontroll som også inkluderer automatisk nødbremsing? Slikt skal en bil til 1,3 millioner ha!

Og hvorfor kan ikke bilen trekke tilhenger? Med 340 hk under panseret?