Elektrisk BMW snart produksjonsklar
Vi fikk se nærmere på BMW i3 Concept under Paris-utstillingen i september. Den var neppe et prosjekt for produksjon, for folk flest liker ikke å sitte på utstilling.
Bilen som ble presentert under Los Angeles Auto Show var derimot mye mer realistisk. Nå er de store sidevinduene borte, bare for baksetepassasjerene er sidevinduet lavere, noe som vil gi bedre utsyn.
Karosseriet på denne versjonen har karbonfiber, og BMW i3 Concept Coupe gjør krav på å være verdens første nettverkstilknyttede elbil. BMW påpeker at det er ConnectedDrive, som benyttes i produksjonsmodell, som gjør dette mulig. Et bidrag til produksjonsklart produkt, med andre ord.
Les også: Elektriske tider
Som på i3 Concept er i3 Coupe utstyrt med en elektromotor som er utviklet av BMW selv. Den driver bakhjulene, er på 170 hk og har et dreiemoment på 250 Nm. BMW forteller at eDrive teknologien nå snart er produksjonsklar.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBilen er 3,96 meter lang, 1,76 bred og 1,55 høy. Det er tre kjøremodus som kan velges ved hjelp av en kontrollbryter på midtkonsollen; Comfort, EcoPro og EcoPro+. Comfort gir høy ytelse, EcoPro sparer på strømmen og EcoPro+ kan gi så mye som 20% lengre distanse, som ifølge BMW skal være 160 km.
Les også: Nå går bilfabrikkene fra konseptene
Ladeprosessen kan fjernstyres eller opereres via en timer. Med en smarttelefon kan man se det samme som på displayet i bilen og følge med på ladingen. Slik kan man planlegge turen og legge inn navigasjonsruter og planlegge og reservere ladeplasser.
Bilens batteri ligger midt i bilen og svært lavt, noe som bidrar vesentlig til et superlavt tyngdepunkt og dermed suverene kjøreegenskaper.
Vi gleder oss.
Les også: Disse elbilene selger best