Test: Lexus CT 200h:

Kjøreglad miljøbil

Særegent frontparti, og en lav profil preger CT 200h. Foto: Morten Larsen

Lexus CT 200h er en underholdende premium kompaktbil med miljøalibiet i orden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det går Lexus' vei for tiden. Glimrende resultater i Autoindex-undersøkelse og salg som tydelig peker en vei; oppover. Tidligere var Lexus i hovedsak kjent for å være sporty biler med et litt særegent design og bakhjulsdrift.

Så ble Lexus CT 200h lansert. Fortsatt en sportslig preget bil, men vi vil si vesentlig mer rettet mot kjøpere med «normal» inntekt. Bilen stakk seg ut fra sine søsken på en annen måte: Den hadde forhjulsdrift og var fullhybrid. For å si det litt stygt; er dette en «pysebil»?

De siste årene har Lexus solgt ca 200 biler årlig, og fikk i fjor et kraftig løft med introduksjonen av hybridbilen CT 200h som konkurrerer direkte med modeller som Audi A3 og BMW 1-serie. Inneværende år går mot 500 solgte biler.

Salgsøkningen, og den økte interessen for Lexus i byer hvor merket i dag ikke er representert, medfører at antall forhandlere skal økes fra dagens fire til seks. Etableringene skjer fra 2. januar 2013 i oljebyen Stavanger og Norges eldste by, Tønsberg. Merket er fra før etablert i byene Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

Vi har fått opplyst at det i første omgang lages en midlertidig «shop in shop» i Toyotas lokaler i begge byene, men det vektlegges at det blir dedikert bemanning med nødvendig kompetanse på merket.

Jan Christian Holm er sjef for Lexus i Norge. Foto: ImportørJan Christian Holm er sjef for Lexus i Norge. Foto: Importør

– Vi ser et spesielt stort potensiale i Stavanger, og tror merkets kvalitet og miljøprofil passer svært godt inn i et av Norges mest kresne og krevende bilmarkeder, sier Jan Christian Holm, som er sjef for Lexus i Norge.

– Samtidig vet vi også at kjennskapen til merket er stor gjennom det internasjonale miljøet Stavanger er en del av, og vi har allerede flere kunder i området.

Les også: Diesel eller elektrisk? Ja takk, begge deler

– Vi tror det skal være mulig å selge cirka 100 biler årlig her frem til et komplett anlegg er på plass, sier Jan Christian Holm.

Han påpeker at de så raskt som praktisk mulig vil etablere et helt nytt anlegg i Stavanger. I Tønsberg planlegges det et nytt bygg ved innkjøringen til byen.

– Så langt i år har vi en fremgang for Lexus på 11,1 prosent. RX 450h opplever en vekst på hele 105 prosent. I byene Trondheim og Bergen selger begge disse hybridmodellene nå det dobbelte av konkurrenter som BMW 1-serie og X5.

Etter at vi har kjørt Lexus CT 200h i noen dager har vi konstatert at dette slett ikke er en pysebil. Det er en tøffing for folket.

Nei til diesel

Jan Christian Holm slipper etpar kommende nyheter ut av sekken:

– Sommeren 2013 tilbys en svært spennende konkurrent til Audi A4 og BMW 3-serie fra oss, med modellbetegnelsen IS 300h. Året etter er det forventet en helt ny suv i mindre format enn dagens RX 450h. Salgsmålet for 2013 er satt til mellom 650-700 biler.

Allerede i 2011 faset den norske importøren ut dieselbiler til fordel for bensinhybrid. Norge er derfor det eneste landet i Europa hvor Lexus har faset ut diesel til fordel for 100 prosent hybrid. Belønningen for lavt utslipp av CO2 og lokalt forurensende NOx er lavere engangsavgifter.

Les også: Ny luksushybrid fra Lexus

Lexus er dessuten vinner av tilfredshetsundersøkelsen Autoindex 2012. For første gang vinner et merke samtlige fire kategorier i undersøkelsen.

– For oss er det svært tilfredsstillende at kundene plasserer Lexus som soleklar vinner i den mest omfattende og prestisjefylte undersøkelsen i bransjen. Kundene er mest fornøyd med oss på alle områder, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm fornøyd.

Undersøkelsen Autoindex 2012 (utført av Loyalty Group International for Norges Automobilforbund) ble gjennomført i første kvartal 2012 blant 17.000 norske bileiere. De har svart på til sammen rundt 120 spørsmål om bilen, forhandlerne, verkstedene og lojalitet. Undersøkelsen omfatter biler registrert i perioden 2005-2011.

Lexus var med i undersøkelsen for første gang, og oppnådde høyest samlet poengsum noensinne.

Karosseridesign

Vi liker designet på Lexus CT 200h. Bilen vi har fått låne til vår test er en F-sport, som i tillegg har «solpakke». Det betyr at den har soltak og små solskjermer over sidevinduene, som ikke akkurat bidrar positivt til et lett og luftig utseende.

Fronten preges av L-finesse design, som det heter. L står ikke for Lexus, men for «Leading edge» – hva som nå menes med dét. Designuttrykket er dratt helt ut i Lexus LF-CC og spinner på idéen om et oppspendt edderkoppnett. Sitt særpreg har det i hvert fall, og det er viktig for en bilmodell.

Bilen er 4,32 meter lang og bare 1,43 høy, og gir et inntrykk av stødighet. Samtidig har den litt til felles med Toyota Urban Cruiser. Om den er pen, kan diskuteres, men vår dom er at den slett ikke er stygg.

Interiør

F-Sport har dekorelementer i karbonfiber. Foto: Morten LarsenF-Sport har dekorelementer i karbonfiber. Foto: Morten Larsen

Vi har kikket inn i Lexus før, og denne ligger lite tilbake for sine brødre. Kvaliteten er god, med designelementer av karbonfiber her og der. Midtkonsollen er bred og har kontroller som får bilen til å skille seg ytterligere fra sine konkurrenter.

Det første man savner er en skikkelig girspak. Men etter at man har kjørt bilen litt, finner man ut at den lille, rare «knappen» er grei å ha med å gjøre. Systemet er det samme som på Toyota; man skyver den i den retningen bilen skal kjøre når den skal forover, og den andre veien bakover.

Når man har gjort det, returnerer spaken til nøytral, posisjonen den står i kan avleses på instrumentene.

Les også: Kjøregleden er tilbake

Setene gir god støtte og er gode å sitte i. Vi trives usedvanlig godt i denne lave sitteposisjonen, som gir så god kontroll med bilen under aktiv og engasjert kjøring på svingete vei. Rattet sitter der det skal, vi har fin oversikt over instrumenter og kontroller, og litt dårlig sikt bakover kompenseres med ryggekameraet, som er standard på utstyrsversjon Comfort og oppover.

Plass

I forsetene er plassen god nok i massevis, selv om dette er en kompaktbil. Bak er det noe mer beklemt, men hvilken kompaktbil i denne klassen har det romslig i baksetet? De fleste vil finne seg godt tilrette.

Under dørken hvor reservehjulet tidligere regjerte, er det et ekstra rom. Foto:Morten LarsenUnder dørken hvor reservehjulet tidligere regjerte, er det et ekstra rom. Foto:Morten Larsen

Betraktet utenfra ser det ikke ut for at bilen tar særlig bagasje. Men der overrasker den. 275 liter opp til vinduene med bakseteryggen oppe er slett ikke verst. Tar man med rommet under dørken hvor reservehjulet pleide å ligge, og utnytter plassen opp til taket sluker Lexus CT 200h 375 liter. Med baksetet nedfelt går det inn hele 985 liter.

Sikkerhet

Fem stjerner hos EuroNCAP og en score på 94 prosent for voksne og 84 prosent på barn er fullt ut godkjent. Bilen er utstyrt åtte airbag-er, hvor forsetepassasjerenes åpnes i to trinn. Det er også airbag-er til å beskytte knær samt sidekollisjonsgardiner.

Komfort

Det er deilig å komme i en bil hvor hovedfokuset har vært å gi en positiv kjøreopplevelse. Hybridbiler flest er jo stort sett familiebiler som er ganske så ordinære å kjøre, men dette var en positiv erfaring; velbalansert, direkte på styringen og morsom å kjøre. Sittestilling, seteutformingen og en fast, men ikke stubbestiv avfjæring gir en deilig følelse av å ha full kontroll.

Høye biler gir god oversikt i tett trafikk, men ulempen er et høyt tyngdepunkt. Dagens krav er at bilene ikke skal krenge, men derimot forsere svinger som en gokart. Da må det stive krengningshammere og generell stiv fjæring til.

Holdes tyngdepunktet nede, som i Lexus CT 200h, kan fjæringen være mykere uten at det går ut over følelsen av å «ligge klistret til veien». Selv om vår testbil var en F-sport utgave med stivere dempere synes vi ikke den var ubehagelig.

For å øke komfortfaktoren og samtidig skåne miljøet, overstyres varmen i setene automatisk og slås på når kupevarmen settes på ved kaldstart. Slik øker komforten, samtidig som varmen som pumpes inn i kupeen kan senkes noen grader fordi varmen i setene øker varmefølelsen. Passasjersetene kan ikke varmes opp uten at det sitter noen i dem.

Motor

Bilens motor er av typen Atkinson Cycle, firesylindret, 16-ventilert 1,8 liter på 99 hk og 142 Nm i dreiemoment. I en motor med Atkinson Cycle er kompresjonen og ekspansjonen i forbrenningstakten ikke symetrisk, samtidig som ventilene stenger senere, noe som forsinker kompresjonstakten. Dette gir høy ekspansjonsutveksling mot lav kompresjon, noe som reduserer energitap og derved sparer drivstoff og reduserer utslipp av klimagasser.

I tillegg blir eksosen kjølt ned fra 700° til 130° og sendt inn i systemet for på den måten å skåne katalysatoren, istedet for å sprøyte inn ekstra drivstoff når det er nødvendig å kjøle ned eksosgassene som er vanlig på konvensjonelle motorer. Systemet kalles Exhaust Gas Recirculation (EGR) på fagspråket, og betyr at man reduserer drivstofforbruket ytterligere.

Girkasse

Trinnløse CVT girkasser kan være en prøvelse hvis motoren er for liten. Da kreves det turtall for å flytte doningen.

Lexus CT 200h sin CVT-girkasse fungerte glimrende ved normal kjøring. Ingen symaskin-takter med høye turtall i tide og utide.

Med rattet midt i bildet styres tre av kjøremodusene. EV aktiveres med trykknappen til venstre. «Girspaken» øverst til venstre. Foto: Morten LarsenMed rattet midt i bildet styres tre av kjøremodusene. EV aktiveres med trykknappen til venstre. «Girspaken» øverst til venstre. Foto: Morten Larsen

Bilen kan kjøres i fire modus: Elektrisk (EV), Eco, Normal og Sport. Hvis man setter bilen i Sportsmodus må man regne med motorturtall. Tingen er at man må venne seg til at turtallet kommer straks man trykker gasspedalen til bunns. I en manuelt giret bil girer man ned, gir gass – og så stiger turtallet så mye som føreren ønsker. Mer turtall gir oftest best akselerasjon.

Les også: Ladbar Toyota Prius med høy elbilfaktor

På Lexusen kommer turtallet øyeblikkelig og gir maks effekt fra første stund i Sportmodus. Uvant, men vi synes det er helt greit bare redskapen reagerer riktig. Det er verre med vanlige automatkasser som girer ned etter at føreren gir full gass og dermed ofte gir den berømte «ketchupeffekten».

Kjøreegenskaper

Nå er riktig nok ikke dette en racerbil, men karosseriets vridningsstivhet har større betydning enn man skulle tro – også for en sivilisert bil som dette. Bilen kjennes godt sammenskrudd og oppfører seg eksemplarisk i svinger forsert på grensen av det som er forsvarlig. Det er når det midt i en sving er større ujevnheter av typen «gupp» som det heter på fagspråket, at svakheter avsløres. Det klarte vi ikke å avdekke med denne bilen.

Karosseriet er bygget opp av både aluminiuskomponenter og avanserte stållegeringer.

En ulempe med et stivt chassis er at strukturstøy får større livskraft. Så viser det seg at CT 200h har et dempesystem på for- og bakhjulsoppheng som tjener to hensikter; dempe vibrasjoner og sørge for god retningsstabilitet.

Vi tilføyer at forhjulsopphenget er av L-arm type MacPherson, med doble fjærben og multilink bak.

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Forbruk og miljø

I Eco-modus er instrumentpanelet blått. Foto: Morten LarsenI Eco-modus er instrumentpanelet blått. Foto: Morten Larsen

Som nevnt har bilen fire kjøreinnstillinger å velge mellom: EV, for ren elektrisk drift (maks. 45 km/t og inntil to kilometer når batterikapasiteten tillater), ECO, hvor ytelsene strupes og girutvekslinger favoriserer økonomisk kjøring, NORMAL og SPORT - hvor ytelsene favoriseres. I Eco- og Normalmodus har instrumentene blå bakgrunnsbelysning; når man velger Sport blir belysningen rød. Dessuten erstattes energiforbruksoversikten til venstre av en klassisk turteller.

Når vi snakker miljø er det ett moment som har kommet sterkt inn i det siste; diesel og lokal forurensing. Dette har naturlig nok satt sinnene i kok, for det var myndighetene som oppfordret folk til å kjøpe diesel fremfor bensin fordi dette skulle gi mindre utslipp av CO2.

I Normal- og Sport-modus er instrumentpanelet rødt, samt at det dukker opp en turteller til venstre. Foto: Morten LarsenI Normal- og Sport-modus er instrumentpanelet rødt, samt at det dukker opp en turteller til venstre. Foto: Morten Larsen

Så viser det seg at dieselbiler slipper ut en god del mer nitrøse gasser (NOx) enn det man trodde. Mens CO2 er en ufarlig gass som det finnes mengder av i naturen forøvrig, er NOx en giftig gass som fører til lokal forurensing – særlig under spesielle metereologiske forhold.

Nå har et annet moment kommet frem i lyset:

– En dieselbuss slipper ut like mye NO2 som fire dieselbiler, eller hele 300 bensinbiler, forklarer Karl Idag Gjerstad, forsker ved Norsk Institutt for Luftforskning (NILU). En 1,8 liters bensindrevet bil slipper ut ca 20 til 30 mikrogram NOx per kilometer.

Les også: Elektriske tider

Lexus CT 200h er oppgitt med tre mikrogram NOx. Ifølge praktiske tester som er gjort, er det dokumentert at en dieselbil slipper ut minst 50 ganger mer NOx enn en bensindrevet hybridbil.

På monitoren kan man følge med på oppsamling og forbruk av energi i beste Toyota-tradisjon. Her samles energi fra hjulene til batteriet. Foto: Morten LarsenPå monitoren kan man følge med på oppsamling og forbruk av energi i beste Toyota-tradisjon. Her samles energi fra hjulene til batteriet. Foto: Morten Larsen

Men tilbake til utgangspunktet: Drivstofforbruk. Det er oppgitt til 0,38 liter per mil ved blandet kjøring. Å komme så lavt må nok de fleste bare drømme om. De målingene er som med alle biler gjort ved idelle forhold for å si det forsiktig.

Det som er mer viktig med en hybridbil enn med andre biler, er at man er bevisst forbruket når man kjører. De som virkelig bruker hodet kan spare drivstoff. Gir man blaffen blir forbruket tilsvarende en helt vanlig bil.I løpet av vår test kjørte nok litt økonomisk for å teste ut hybridsystemet, men for det meste kjørte vi ganske normalt.

Pluss at testkjøring er testkjøring. Da blir det ikke spesielt økonomisk for å si det slik. Resultatet etter testen ble 0,6 liter på mila. Det synes vi var overraskende bra.

Les også: Interessant, ekstrautstyrt kompaktbil

Utstyr

Her går bilen elektrisk, kun på batteri. Foto: Morten LarsenHer går bilen elektrisk, kun på batteri. Foto: Morten Larsen

Dette er i utgangspunktet en relativt velutstyrt bil, og hvis man hopper bukk over Eco-utgaven - som er innstegsmodellen - får man i Comfort blant annet fartsholder og ryggekamera. Satser man på F Sport får man navigasjon, oppgradert lydanlegg, sportslig hjuloppheng og sportslig dekor for å nevne noe.

Vår testbil var som nevnt F Sport med det som kalles «solpakke», det vil si soltak og solskjermer på sidevinduene. Den var også utstyrt med skinnseter.

En uvanlig og positiv detalj vi la merke til, var at sidevinduene foran var av typen hvor vann preller av. En ikke uvensentlig detalj, blant annet i sikkerhetens tjeneste.

Derimot syntes vi navigasjonssystemet var tungvint å bruke, med alt for mange detaljer man må gjennom for å komme frem til bestemmelsesstedet.

Pris

Under et lite lokk på midtkonsollen finner man uttak til strøm og kontakter for media. Foto: Morten LarsenUnder et lite lokk på midtkonsollen finner man uttak til strøm og kontakter for media. Foto: Morten Larsen

Innstegsmodellen begynner på 292.900 pluss leveringsomkostninger. Det er slett ikke verst for en kjøreglad og godt utstyrt kompaktbil. Men det lønner seg å investere i en bil med enda mer utstyr av hensyn til bruktbilprisen. Om man satser på F Sport som vår testbil får smaken avgjøre.

Vi ville vel gå for Comfort-utgaven. Da får man blant annet 16" felger, fartsholder og ryggekamera.

Konklusjon

Lexus CT 200h er etter vårt syn et velstemt kompromiss mellom luksus, sportslighet og miljøhensyn. For å svare på vårt eget spørsmål: Dette er ingen "pysebil". Kjører man dessuten litt varsomt og miljøvennlig med denne bilen, har du litt bedre samvittighet.

Tekniske data

Lexus

CT 200h

Modellnivå

Eco

Pris, kr

304.800

Pris testbil, kr

406.300

Motorkonfigurasjon

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.798

Motoreffekt, hk/kW

99/73

Motoreffekt, elmotor, hk/kW

82/60

Dreiemoment, Nm

142/4.000

Dreiemoment elmotor, Nm

208

Co2-utslipp (gram/km)

87

NOx-utslipp (mg/km)

3

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,38

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,3

Toppfart, km/t

180

Svingdiameter, meter

10,4

Lengde (mm)

4.320

Bredde (mm)

1.765

Høyde (mm)

1.430

Akselavstand (mm)

2.600

Sporvidde

1.572/1.500

Bakkeklaring, cm

13

Rampevinkel for/under/bak

N/A

Vekt (kg)

1.370

Nyttelast

587

Tilhengervekt m/brems kg

Ikke

Bagasjerom min/maks liter

275/985

Drivstofftank (liter)

45

Drivstoff

Bensin

Drivhjul

Foran

Girkasse

E-CVT trinnløs

Kollisjonsputer

8

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden