Derfor bør du importere selv
Det er lange ventetider på populære biler. Hvorfor vente?
Er du ute etter ny bil, men sliter med lange ventetider? Det er fordi du er ute etter det samme som mange andre, og fordi leveringssituasjonen til Norge er for dårlig. Dette kan du enkelt dra nytte av til egen fordel.
Markedet bugner
Lenger ned i Europa står det nemlig flust av biler. Markedet i blant annet Tyskland har vært på hell den senere tiden. Det ryktes at forhandlerne derfor har kjøpt biler til eget lager for å få det til å se ut som sjappa går bedre enn den egentlig gjør, men på et eller annet tidspunkt pleier de økonomiske realitetene å bite de fleste i halen. Den tiden er nå kommet for de tyske forhandlerne.
Denne økonomiske nedturen kan altså norske forbrukere utnytte ved å selv importere biler fra det tyske overflodsmarkedet.
Les også: Egen import kan lønne seg
Regnskapets time
Samtidig som forhandlerne i Tyskland har fylt lageret med biler, så nærmer det seg slutten på året. De bilene som allerede er registrert bør helst ut av lageret før året er omme. Over nyttår vil de ha en registreringsdato fra året før. Dette er sjelden positivt. I tillegg kommer de regnskapsmessige ulempene med å sitte med stort lager. Bilene skal med andre ord ut og vekk. Det gjør det mulig å gjøre et kupp.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI Norge er situasjonen en annen. På mange nye biler er det lange ventelister. Vi har tidligere skrevet om Mazda CX-5, som på et tidspunkt hadde en venteliste på over 2.000 biler, og ble offer for sin egen suksess. Kia Sportage hadde også opp mot et års ventetid på det verste. Hvor lenge er du klar for å vente?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet finnes jo biler for salg lenger ned i Europa, der tilgangen er mye bedre. Det er synd å si det, men mange av de norske importørene er som lilleputter å regne i forhold til store forhandlerne på kontinentet. Det gjenspeiles også på tilgangen.
I Norge var det lange ventetider på Kia Sportage. I Tyskland stod biler for salg.
Garantigevinst
Noen biler er mer egnet for import enn andre, og Kia står på mange måter i en særstilling. De gir nemlig syv års fabrikkgaranti. Dermed spiller det ingen rolle hvor du har kjøpt bilen. Du får den samme garantien uansett, egenimport eller ei. Dette har mange forhandlere i Norge dratt nytte av, og det er ikke få Kia-modeller som har kommet over landegrensene utenom det offisielle apparatet.
Artikkelen fortsetter under annonsenHusk bare at: Du får ikke garantien!
Vinn-vinn
De som har mot til å hente biler fra Tyskland på et tidlig tidspunkt drar også en annen fordel. Ikke bare kan du risikere å få deg en billigere bil i kjøpsøyeblikket, men når du har hatt den et par-tre år, så vil du også stå langt fremme i køen blant bruktbilkundene. De bilene som er populære som nybil er også svært ettertraktet som bruktobjekter. Markedskreftene gjør dermed at du vil få en god pris for den, ettersom etterspørselen er stor.
Mens noen venter et år på sin nye bil, kan du med andre ord nyte bilen det samme året, og samtidig ha et ypperlig salgsobjekt året etter der igjen. Det er vinn-vinn.
Artikkelen fortsetter under annonsenValgets kvaler
Så hvilke biler er det du skal satse på? Den samme regelen gjelder her som ved alle andre kjøp. Finn ut hvilken type bil du er ute etter. Eksemplene i denne saken tar i stor grad for seg typiske storselgere, der presset er stort i starten. Finner du en bil du kan leve med blant disse, så er mye gjort. Ellers er det generelt biler med lang leveringstid som gjelder. Det er der du drar gevinsten. Først i form av tid, deretter i form av pris.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere kommer
Tidligere nevnte eksempler, som Mazda CX-5 og Kia Sportage har vært midt i blinken. Kia er for øvrig interessant til enhver tid, først og fremst på grunn av garantien. Snart kommer også nye Mazda 6, en bil det er verdt å følge med på. Frem til Mazda har den nye fabrikken i Russland i full drift, så er dette også en bil det kan bli lange ventelister på. Da kan en egenimport gi deg gode kort på hånden.
Big business
Bransjenettstedet Bilnytt.no fortalte tidligere i uken om norske bilformidlere som har hatt stor suksess med disse bilene. De virkelig store bilformidlerne er firmaer som ikke leverer biler til deg og meg som privatpersoner, men fungerer som bindeledd mellom store salgskanaler i utlandet og de norske forhandlerne i Norge. Noen opererer derimot også ut mot sluttbruker, oss som kunde, men de fleste av disse har som regel en butikk, og selger bilen på ordinær måte.
Slik gjør du det
Ønsker du å finne ut hva det koster å importere egen bil, så er Mobile.de og autoscout24.de de to største portalene i Tyskland for annonsering av biler. Deretter kan du bruke importkalkulatoren her på DinSide for å beregne avgiftene. Legg også til noen kroner for å hente hjem bilen, eller å få den levert av speditør.