Meny

Nye sannheter om bildekk

BREDE DEKK: Brede dekk krever høyere lufttrykk for å få jevn dekkslitasje. Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bredere dekk på bilen endrer gamle sannheter om slitasje.

Det har i flere generasjoner vært en grunnfestet sannhet at for lite luft i bilhjulene gir ekstra slitasje på dekkenes sider. Og motsatt – at for mye luft sliter dekkene midt på.

– Ja, alle har jo lært dette, og ikke minst at midtslitasje skyldes for høyt lufttrykk, sier Frank Larsen i Continental Dekk. – Bredere dekk endrer denne sannheten og gjør bildet mer komplisert.

Vinterdekk

– På dagens bildekk, som er betydelig bredere enn de var for et tiår eller to siden, fører for lavt lufttrykk til at midtbanen i dekkene «kastes» ut mot underlaget under akselerasjon. Dette gjelder spesielt for dekk montert på drivhjulene. Når så bileieren oppdager begynnende midtslitasje, dukker gammel kunnskap opp, og lufttrykket reduseres. Dermed øker midtslitasjen ytterligere, sier Larsen.

– Dette er årsaken til at dekkprodusentene nå generelt anbefaler at bilprodusentens høyeste oppgitte verdi for lufttrykk brukes, og at det i tillegg legges på ti prosent på denne verdien om man kjører på nordiske vinterdekk, piggede eller piggfrie, konkluderer Frank Larsen.

Det ekstra høye lufttrykket i nordiske vinterdekk forklares med dekkenes myke gummiblanding, skarpe skuldrer og mange lameller. Høyere lufttrykk stabiliserer vinterdekkene bedre og forbedrer kjøre- og bremseegenskapene på bar og våt vei.

Bilprodusentenes anbefalte lufttrykk finner du i bilens instruksjonsbok og som oftest også i en av dørkarmene eller på innsiden av tanklokket.

Kjørestil

Kjørestilen påvirker naturlig nok også slitasjen på dekkene. Her er noen generelle råd fra dekkbransjen:

* Hastighet: Høye hastigheter øker drivstofforbruk og dekkslitasje på grunn av større rullemotstand.

* Belastning: Overbelastning er en vanlig årsak til redusert levetid på dekket. Ved å øke belastningen med 10 prosent utover det anbefalte, reduseres levetiden med 20 prosent.

* Motorstørrelse: Sterke motorer gir raskere akselerasjon, men også økt dekkslitasje. 20 prosent flere hestekrefter gir 10 prosent kortere kjørelengde.

* Temperatur: Utetemperaturen påvirker dekkenes levetid. Om temperaturen øker fra 15 til 30 grader, reduseres levetiden med 25 prosent.

* Veibanen: Dekkene slites betydelig mer på tørr vei enn på våt.

* Hastighetsvariasjoner: Kraftige hastighetsvariasjoner øker slitasjen. Om du halverer bremselengden, firedobles slitasjen.

* Svingkjøring: Ved å øke hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med radius 200 meter, blir dekkslitasjen mer enn seksdoblet!

Motor
Populært