Meny

Bestselgere i duell

DUELL: Ny VW Golf mot Ford Focus, de to for tiden viktigste bilene i Norge

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Denne uka duellerer de to mest kjøpte bilene i Norge – VW Golf og Ford Focus. Golf endte en skjermlengde foran Focus.

De kompakte bilene er nå blitt så bra at ingen bilklasse gir mer for pengene. Kompaktbilene er store nok for små familier, og de egner seg utmerket som bil nummer to. Sikkerhets-, utstyrs- og komfortnivået befinner seg der de store bilene var for få år siden.

Derfor selger kompaktbilene best, og på toppen av lista befinner VW Golf seg. Bilen har vært en bestselger gjennom mange av de 37 årene den har eksistert. Nå er Golf her i generasjon sju – bedre, sikrere og mer velutstyrt enn noen gang.

På plassen bak på salgslista befinner Ford Focus seg. Den ble oppgradert betydelig for et par år siden og er svært populær i Norge.

Prismessig skiller det så lite mellom de to testbilene at det ikke har noen betydning i forhold til bilvalget. Begge bilene brukte i testen akkurat én desiliter mer per mil enn oppgitt forbruk.

Bremsene på bilene er akkurat like gode. Kun 30 cm skilte i gjennomsnitt de to i stopplengde fra 80 km/t (29,6 og 29,9 meter) på tørr asfalt, med piggfrie vinterdekk av samme type og merke ved pluss én grad.

Les også: Så mye faller bilen i verdi

VW Golf

Det beste med Golf er aksepten i alle sosiale lag. Det vil aldri være feil å velge Golf, og samtidig er den vanskelig å velge bort. De svært høye salgstallene bekrefter det.

Selv om Volkswagen har nykonstruert Golf tvers gjennom, tviler du aldri på at det er en Golf. Bilens karakter gjenkjennes på flere hundre meters avstand, og med en gang du setter deg inn i bilen vil også det meste være kjent.

Nye Golf er blitt en veldig bra bil, faktisk mye bedre enn forgjengeren. Samtidig skiller det mindre enn noen gang mellom Golf og de like store bilene i den såkalte premiumklassen – som Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse og Volvo V40.

Nye Golf er litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig. Den har 30 liter mer bagasjeplass, men framfor alt kjører den bedre på grunn av mer presis styring. At variantene med minst motor – slik som den testede – har en enklere bakaksel, ser ikke ut til påvirke kjøreegenskapene negativt sett i forhold til norske fartsgrenser.

Pluss for at bilen ikke kan feiltankes, at DAB-radio er standard, den store åpningen på bakdørene og avstandskontrollerende konstantfartsholder (adaptiv cruisekontroll). Testbilens 105 dieselhester passer bilens størrelse og vekt godt. Pluss også for DSG-girkassen (i praksis automatgir).

At Golfs utstyrspakke strekker seg herfra og til julenissen er jo bra, men at det skal koste ekstra å få bilen til å stoppe for uforutsette hindringer når den langt rimelige VW Up har det som standard, går over vår fatteevne.

Les også: Disse kan bli «verdens beste bil»

Ford Focus

Ford Focus er fortsatt klasseledende på kjøreopplevelse selv om forspranget til Golf nå har skrumpet betydelig.

Med 10 cm ekstra utvendig lengde i forhold til Golf oppleves Focus ganske rommelig, selv om bagasjerommet laster litt mindre enn Golf (363 mot 380 liter).

Et tiltalende og ganske aggressivt utseende gjør Focus til en moderne bil. Men inntrykket svekkes når vi i et tivoli av farger, knapper og brytere nærmest går oss vill bak rattet. Da er det betryggende å vite at bilen både leser veiens kantlinjer og holder styr på trafikken foran. Om vi i et øyeblikk skulle være uoppmerksomme og ikke bremse i tide, så gjør i det minste bilen det automatisk – og uten at du må betale ekstra for slikt sikkerhetsutstyr.

Pluss også for at Focus var først ute med en mekanisme i drivstoffrøret som gjør det umulig å feiltanke den. 115 hk dieselmotor passer bilen utmerket.

Focus støyer litt mer innvendig på grov asfalt enn Golf.

Motor
Populært