Meny

Nå er Opel Adam på veien

Lanseringen av Opel Adam finner sted på den portugisiske kysten vest for Lisboa der DinSide har testkjørt mange biler tidligere. Her er et av de mer diskrete eksemplarene plassert ved siden et av et velkjent landemerke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå frir Opel til de ungdommelig trendy, urbane kundene - forhåpentligvis med de gode argumentene.

Man er så ung som man føler seg, heter det visst, og i så måte setter nok ikke Opel noen øvre aldersgrense for kjøp av den nye trendbomben, Adam.

Vi har kjørt Opel Mokka

Fremtidsrettet

Adam er nyskapende på flere måter ifølge Opel. Den er helt klart en konkurrent til de allerede eksisterende "mote-bybilene" på markedet, i første rekke Mini og Fiat 500. I motsetning til de to nevnte referansene er det ingenting "retro" over Adam: Den skal være resolutt fremtidsrettet i sin design, og henter ingen nostalgiske elementer fra historiske modeller.

Opel har også nylig vist spenstige takter med sin nye modell Cascada - for eksempel.

Smått for enhver smak

Opel Adam er så vidt under 370 centimeter lang. Mini måler til gjengjeld 372 centimeter, mens Fiat 500 er en god del kortere enn det igjen med sine 355 centimeter.

Adam spiller på nærmest ubegrensede muligheter for individualisering, inkludert flerfoldige kombinasjoner av farger på tak, karosseri og interiører er mulige.

Dette er en type produktdiversifisering også Citroën har benyttet seg av, da de lanserte trendsetteren i segmentet over, Citroën DS3.

I tillegg tilbys kunden muligheten til å spesifisere sin helt unike bil. Hvert enkelt eksemplar skal kunne "skreddersys" for den enkelte. I bunnen ligger det tre utstyrsnivåer med navn som er like spenstige som designen: Adam Jam, Adam Slam og Adam Glam!

Saken fortsetter under bildetOpel Adam: Nærmest uendelige muligheter for individualiseringOpel Adam: Nærmest uendelige muligheter for individualisering

Stjernehimmel

Alt dette innebærer en helt ny retning for Opel. Helt ny er også stjernehimmelen man kan få som tilvalg - 40 ørsmå LED-lys i taket gir inntrykk av å bevege seg utendørs om natten. Ikke nyttig, kanskje, men i det minste nytt for denne bilklassen.

Teknologi

IntelliLink - styr systemene med telefonen. Nyskapende vil også Adam være når det kommer til teknologi. Den introduserer i hvertfall mange elektroniske hjelpesystemer, hvorav de fleste hittil bare har vært å finne på større og dyrere biler.

Saken fortsetter under bildet40 LED-lys forvandler taket til stjernehimmel ...40 LED-lys forvandler taket til stjernehimmel ...

Den introduserer et informasjons- og underholdningssystem kalt IntelliLink, integrert med smarttelefon (Apple iOS eller Android). Adam kan også leveres med helautomatisk selvparkering og blindsonevarsling.

Flere biler i A-segmentet: Best blant de minste? Peugeot 107 er oppdatert Elbil ble mest solgt i A-segmentet Skoda Citigo - minstemann

Litt kjipt på motorsiden

Og motorene da? Tja, her er det mindre nyskapende. Adam kan leveres med et utvalg av tre bensinmotorer, en 1,2-liter på 70 hestekrefter, en 1,4-liter på 87 eller 100 hestekrefter. Med den kraftigste motoren kommer 0-100-tiden ned i 11,5 sekunder, mot henholdsvis 14,9 (gjesp!) og 12,5 for de to foregående motoriseringene.

Les også: Den beste familiebilen

Kombinert forbruk ligger på mellom 0,5 og 0,55 liter per mil, og CO2-utslipp på 118 til 129 gram per kilometer. Det er rett og slett for dårlig i 2012 for en ny bil i A-segmentet.

Opel i bølgedalen

Med Opel Adam har Opel komplettert en fornyelse av sitt produktspekter som gjør at de har en av de yngste modellrekkene i markedet. Vi har testkjørt en rekke nye og svært attraktive modeller fra Opel den seneste tiden, og det er nærmest ubegripelig at Opel gjør det så dårlig i Europa - og spesielt i det norske markedet.

Renessanse i 2013? Men nå tas det altså grep, både på produktsiden og når det gjelder det organisatoriske.

Opel Norge har eksempelvis nettopp ansatt en ny administrerende direktør - Bernt G. Jessen, som har lang fartstid i norsk bilbransje og kan vise til utmerkede resultater fra Mitsubishi de siste årene. Opel Adam lanseres på det norske markedet i januar og prisene skal vi komme tilbake til.

Adam Opel (1837-1895) Synes du forresten navnet på bilden er snodig? Joda, men for bilkjennere er det en viss logikk bak det:

Det var fornavnet på Opels grunnlegger – Adam Opel –, som grunnla firmaet i 1862. Den første bilen ble imidlertid ikke produsert før i 1899, fire år etter grunnleggerens død.

Les også: Dette er er Årets bil i Europa

Opel mener likevel han fortjener en hyllest, og hva er da mer nærliggende enn å gi hans navn til et produkt som nærmest symboliserer gjenreisningen av et tradisjonsrikt bilmerke etter en svært vanskelig periode, hvor den tyske produsenten har vært nærmere å bukke under enn noen sinne?

Motor
Populært