TERMOELEKTRISKE GENERATORER I BILERVil utvinne strøm fra eksosvarme
Svenske forskere har utviklet nytt termoelektrisk materiale som kan generere strøm fra eksosvarmen.
Mye av energien i drivstoffet til dagens biler går tapt som varme.
Forskere har anslått at biler kan spare opp til ti prosent av bensinforbruket ved å utnytte eksosvarmen.
Flere bilprodusenter ser derfor på muligheter for å bruke termoelektriske generatorer for å utvinne strøm fra eksosvarmen som ellers sløses bort.
Den genererte elektrisiteten kan brukes til å lade batteriet eller drive bilens elektronikk.
Les også: Hver tjuende bil er elektrisk
Nytt nanomateriale
Utfordringen er at hittil har ikke de termoelektriske materialene vært tilstrekkelig effektive til praktisk bruk i biler. Nå har en gruppe forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) utviklet et nanomateriale som mangedobler effekten bilen kan hente fra eksosvarmen, skriver Nyteknik.
Gruppen samarbeider med Volkswagen, Seat og Siemens.
– Innen fem år tror jeg teknikken er på plass i bilene, sier Mamoun Muhammed, professor i materialkjemi ved KTH til Nyteknik.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAllerede neste år kan Seat teste en modul som gjenvinner varme i eksossystemet.
Les også: Slik produseres renere diesel
Drives av temperaturforskjell
KTH-forskerne bruker en legering av kobolt og antimon med det sære navnet skutterudit. Materialet leder elektrisk strøm, samtidig som det leder varme dårlig.
Jo dårligere materialet leder varme, desto bedre, fordi elektrisiteten genereres av temperaturforskjell i den termoelektriske generatoren. KTH-forskerne har lykkes å få materialet til å lede varme dårlig ved å dope legeringen med nikkel.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge Nyteknik, finnes det termoelektriske materialer som er enda mer effektive. Forskere ved det Northwestern University i USA har testet svært effektive termoelektriske generatorer med blytellurid.
– Skutteruditer er mer miljøvennlige og dessuten lettere og billigere. Men hva som er fremtidens store termoelektriske material er fremdeles skrevet i stjernene, sier Professor Sven Lidin, som forsker på termoelektrisitet ved Lunds universitet til Nyteknik.
Les også:
Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet
Derfor tar det åtte år å bygge 10 kilometer jernbane