Velger SUV framfor MPV

VELGER BORT: De praktiske flerbruksbilene velges bort til fordel for tøffere SUV-er. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

SUV-enes sterke frammarsj i Norge ser ut til å gå på bekostning av de praktiske flerbruksbilene (MPV).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser en klar dreiing bort fra flerbruksbil og over til SUV. Dette har nå pågått en stund, sier Jan Tore Kopperud, produktsjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, landets største bilimportør.

Trenden er ikke bare et norsk fenomen. Det utvikles nå få rene flerbruksbiler fra bilprodusentene, men desto flere SUV-er eller crossover-biler som defineres som noe mellom SUV, flerbruksbil og stasjonsvogn. Klassen for små SUV-er er eneste bilklasse som vokser i et europeisk bilmarked i betydelig tilbakegang.

Sterk vekst

Som et eksempel gir endringen seg utslag i at salget av Touran, den klart mest kjøpte flerbruksbilen i Norge gjennom mange år, fram til oktober falt med 29,6 prosent – mens salget av SUV-en Tiguan i samme tidsrom har økt med 96,1 prosent, alt ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Tiguan er nå blant nordmenns favoritter, den femte mest kjøpte bilmodellen og mest populære SUV.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Årets nye vinterfavoritter

Kopperud forklarer at de to bilene koster omtrent det samme når motor og utstyr holdes på likt nivå.

– SUV-ene inntar nå byene som en urban trend. Bruksområdet er endret, og bilene tilpasses deretter, påpeker Kopperud som en forklaring på at SUV ikke nødvendigvis lenger er en firehjulstrekker, men kun en høybygd bil med høy sittestilling.

Knapt synlig

Dukker man ned i OFVs tall, finnes det ikke en eneste flerbruksbil blant de 25 mest kjøpte personbilene så langt i år. Derimot er det hele åtte SUV-er og SUV-lignende biler på den samme lista.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enn så praktiske de er, ser det ikke ut til at norske bilkjøpere har behov for alt det smarte bilprodusentene dytter inn av fikse seteløsninger og mye plass i flerbruksbilene. Klassens nyeste og kanskje smarteste med sju seter, Opel Zafira, befinner seg helt nede på 72. plass på bestselgerlisten. Ford S-Max og VW Touran er de modellene av de store flerbruksbilene som fortsatt setter spor etter seg på registreringsstatistikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– SUV er i tiden. De er trendy og de er tøffe, påpeker informasjonssjef Jan Erik Haugen hos VW. Samtidig pekes det på at SUV-ene ikke lenger oppfattes som miljøkriminelle. Det er ikke lenger sosialt belastende å kjøre dem.

Les også: Nissan vil forandre bilsetet ditt

Vil sitte høyt

– Vi ser tydelig av folks bilvalg at mange gjerne vil sitte høyt med god oversikt i trafikken. Slike biler er gjerne lettere å komme inn og ut av, fortsetter Kopperud.

Samtidig krysses grensene mellom flerbruksbil og SUV, som i eksempelet Nissan Qashqai. Denne bilen selges både som kort med fem sitteplasser og som lang og flerbruksbillignende sjuseter. Samtidig tilbys begge varianter med og uten firehjulsdrift. Og Qashqai befinner seg på ti-på-topp listen i Norge og i Europa. En annen historisk storselger, Mitsubishi Outlander, kjører inn i det samme grenselandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Laget sin egen bil

En rekke kompakte og små SUV-er kommer i nær fremtid til Norge, eller er under utvikling. Opel er i ferd med å lansere Mokka. Neste år kommer Mokkas halvbror, Chevrolet Trax. Ford kommer med EcoSport, og alt tyder på at VWs konsept Taigun settes i produksjon om et par år. Også Peugeot, Renault, Audi, BMW og Mercedes planlegger små og urbane SUV-er.