Hybrid + tilhenger = problemer

PÅ FYLLINGA: Nordmenn har lang tradisjon i å kjøre med tilhenger, ikke minst med hageavfall til den lokale miljøstasjonen. Med en elektrisk eller hybrid bil kan du i mange tilfeller glemme det. (FOTO: Øivind Skar)
PÅ FYLLINGA: Nordmenn har lang tradisjon i å kjøre med tilhenger, ikke minst med hageavfall til den lokale miljøstasjonen. Med en elektrisk eller hybrid bil kan du i mange tilfeller glemme det. (FOTO: Øivind Skar)

Velger du å kjøpe en elektrisk eller hybrid bil, kan det bety at du må la tilhengeren stå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av helelektriske biler og bensin/diesel/elektriske hybridbiler har eksplodert det siste året. Ved inngangen til oktober utgjorde disse bilene 11,4 prosent av samlet bilsalg, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Det plasserer Norge på verdenstoppen i salg av miljøorienterte biler.

På tilhengertoppen

Samtidig er nordmenn verdensmestere i å kjøre med tilhenger etter bilen. Avdelingssjef Pål Bruhn i OFV opplyser at antallet tilhengere av ulike slag i Norge nå raskt nærmer seg 1,2 millioner. Rent statistisk ligger Norge på Europatoppen i å trekke noe etter bilen.

Det er her konflikten oppstår. For mens så godt som alle vanlige bensin- og dieseldrevne familiebiler kan påmonteres tilhengerfeste og dermed lovlig trekke tilhenger, gjelder dette i sjelden grad for hybride biler og nesten aldri for elektriske biler.

Og dette er ikke noe norske myndigheter har funnet på, men har å gjøre med hvordan bilen er konstruert for å spare mest mulig energi.

TILHENGERFESTE: På nesten alle elektriske og mange hybride biler tillates ikke tilhengerfeste. (FOTO: Øivind Skar)TILHENGERFESTE: På nesten alle elektriske og mange hybride biler tillates ikke tilhengerfeste. (FOTO: Øivind Skar)

De mest populære elbilene Nissan Leaf samt trillingene Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn kan ikke trekke tilhenger. Norskproduserte Buddy kan trekke en lett tilhenger. Det samme gjelder for elektriske Renault Kangoo når den snart blir å få kjøpt i Norge.

Bransjenettstedet BilNytt.no har laget en oversikt over hvilke hybride biler som kan/ikke kan trekke tilhenger.

Kan ikke trekke tilhenger:

* BMW 3, 5 og 7-serie Active Hybrid

* Honda Insight

* Honda Jazz

* Lexus CT 200h

* Opel Ampera

* Mercedes E-klasse

* Porsche Panamera S Hybrid

* Toyota Prius – alle varianter

* Toyota Auris hybrid

* Toyota Yaris hybrid

Hybrider som kan trekke tilhenger:

* Lexus GS 450h – 1500 kg

* Lexus RX 450h – 2000 kg

* Peugeot 3008 HYbrid4 – 770 kg

* Peugeot 508 RXH – 1100 kg

* Porsche Cayenne S Hybrid Tiptronic S – 3500 kg

* Volvo V60 Plugin Hybrid – 1900 kg

* Volkswagen Touareg 3,0 V6 Hybrid – 3500 kg

(Kilde: OFV/BilNytt.no)

Tre av de hybride bilene som slett ikke kan trekke tilhenger befinner seg på listen over de 20 mest kjøpte bilene i Norge; Toyotaene Prius, Auris og Yaris. Lexus CT 200h konkurrerer dessuten med premiumbiler som alle trekker tilhenger.

Nordisk problem

Toyota-sjef Lars-Erik Årøy sier til BilNytt.no at spørsmålet rundt tilhengerfeste egentlig er et nordisk fenomen. Videre har Toyota krav til bakkestart ved åtte grader helling, mens kravene til tilhengerfeste i typegodkjenningsdokumentene er 12 grader.

– Blir systemet overbelastet, kan elmotoren gå varm. Men vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning på problemet, slår Årøy fast overfor bransjenettstedet.

VW opplyser at 90 prosent av alle Passat leveres med tilhengerfeste.

Personvernpolicy