Endelig morsom å kjøre

ELDSTE OG NYESTE: Golfen til høyre er en oppgradert variant av første generasjon fra 1979.

Norgeshistoriens mest kjøpte bilmodell fornyes for å forsvare tittelen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Never change a winning team», heter det i et noe slitt munnhell. Men knapt noe passer bedre om VW Golf, som nå er på vei til Norge, nyinnpakket i sjuende generasjon. Siden introduksjonen våren 1974 har 29 millioner kjøpt Golf.

Golf har noe så unikt ved seg som sosial aksept i alle lag av befolkningen.

– Alle kan kjøre Golf, og bilen gjenkjennes på 200 meters avstand, sier Philipp Römers, som har vært med å streke opp den nye bilens ytre.

Les også: VW overrasker med Taigun

Blitt leken

Nettopp historien former også den nye Golfen. Endringene er moderate, de vekker slett ikke oppsikt. Golf forblir Golf, og elementer fra 1974-utgaven gjenkjennes tydelig på bakre takstolpe. Likevel avslører noen kilometer på asfalt at det meste ved bilen er nytt.

Det første en legger merke til ved ny Golf er økt lengde, mer plass inne i bilen og 30 liter større bagasjerom. Den er verken lengst, størst eller mest rommelige i klassen, men den er nå blant de beste å kjøre. Dette takket mer presis og aggressiv styring. Plutselig går Golf fra å være et greit transportmiddel til å bli så leken at en omvei i pur glede faller helt naturlig.

Ford Focus har i mange år framstått som referansebil i forhold til kjøreopplevelse. Denne posisjonen må Focus nå trolig dele med Golf.

Les også: Fint oppdresset i svart

Store ord

Volkswagen hevder at de med sin nye Golf demokratiserer dyrt sikkerhetsutstyr ved å flytte det fra store og kostbare biler til en folkebil, og derigjennom prise det folkelig. Store ord fra markedsavdelingen i VW.

Her gjelder nok heller at Golf nå tar igjen konkurrentene. Med unntak av åtte tommer navigasjonsskjerm til svinsk pris, flytter ikke Golf grenser i forhold til utstyr.

Rent prismessig går Golf ned i startpris sammenlignet med forgjengeren, selv om pakken nå inneholder mer sikkerhet, mer kraft og lavere forbruk. Faktisk er bilens vekt på det meste redusert med 100 kilo og forbruket med 13 til 15 prosent.

Les også: Derfor skal drivstoffprisene ned

Litt billigere

Rimeligste Golf med 85 hk bensinmotor prises nå fra 225.900 kroner. Men volummodellene koster fortsatt mellom 275.000 og 300.000 kroner. Legg så på utstyr for 50.000 kroner og du har en strøken Golf.

Nytt på Golf er at den ikke kan feiltankes, at bensinmotoren på 1,4 liter/140 hk kutter ut to sylindere når de ikke behøves, at bilen regulerer farten til forankjørende om den utstyres med radar og at et kamera i fronten leser trafikkskilt og veimerkingen.

Motorprogrammet omfatter valg fra 85 til 150 hk, senere til 290 hk. GTD, GTI og R med 290 hk står på programmet etter hvert. Foreløpig består Golf av en modell med fem dører. Varianten med tre dører tas ikke til Norge. I løpet av 2013 kommer også stasjonsvogn og en biogassvariant, før elektrisk Golf inntar Norge i 2014.

Personvernpolicy