Fint oppdresset i svart

TESTVINNEREN: Best på kjøreopplevelse og faktisk blant de rommeligste i testen selv om den ikke ser slik ut. En vinner i venstrefilen. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Ukens firebilstest handler om å reise på businessklasse. Best har du det bak rattet på BMWs nye 3-serie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen land i Europa opplever sterkere vekst i salget av såkalte premiumbiler enn Norge. Årsaken ligger i vår generelt høye levestandard, samt at disse bilenes forholdsvis sofistikerte teknologi ofte fører til lave bilavgifter. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at nær én av fire som handler ny bil i år, lander på en premiummodell.

Derfor er det igjen naturlig å sette fire av de mer populære modellene under lupen. Generelt er dette en bilklasse hvor det betales mer for å få mindre – med unntak av status. De fire er alle biler hvor merkevaren betyr mye for eierne, men la oss ile til med å si at alle tilbyr høy kvalitetsfølelse, alle ser bra ut, og alle tilbys i folkelige varianter – men stor motor og sofistikert ekstrautstyr dobler gjerne prisen. Videre bremser alle bilene i testen svært godt og stoppet på mellom 23,2 og 24,0 meter fra 80 km/t.

Dommen er likevel klar: BMWs nye 3-serie stasjonsvogn framstår som en soleklar vinner.

Les også: Mye motor for pengene

BMW 3-serie

Testvinneren er helt ny og nesten i en klasse for seg. En helt utrolig flott bil å kjøre. Om alle bygde biler med styring og kjøreegenskaper som BMW gjør i 3-serien, så kunne vi sluttet med tester. Den er ikke bare leken på veien, men også elegant presis uavhengig av hvilke kjøreoppsett som velges.

Ny 3-serie ser nesten ut som forgjengeren, men er litt større, spesielt i baksetet. Man sitter lavt i 3-serien og ikke alle liker det. Men utformingen av førermiljøet kan neppe gjøres bedre. Vår testbil var dessuten utstyrt med hele fem kameraer som ga god oversikt under parkering. Avstandsradar med konstantfartsholder virker ned til null og kobler ikke ut i kø.

BMW 3-serie koster i basisversjon ikke all verden, 408.100 kroner for å være nøyaktig. Men ekstra motorkraft og et dykk i godteposen for ekstrautstyr dro prisen opp med 270.000 kroner i vårt tilfelle.

Men selv ikke på dette prisnivået makter BMW å stenge hjulstøy fra fete dekk ute fra bilen. 68 dB(A) støy ved 80 km/t var faktisk dårligst i testen.

BMW tviholder på bakhjulsdrift. Dieselmotor med 163 hk gjør bilen mer enn rask nok. 0,58 liter/mil var lavest i testen. Pluss for effektivt headup-display.

Les også: Bilen som bestselgeren frykter

Mercedes C-klasse

Hva har skjedd med Mercedes C-klasse i siste oppgradering? Bilen er knapt til å kjenne igjen – med langt bedre styrepresisjon og et bitt i asfalten vi aldri har opplevd i C-klassen før. Den presise styringen engasjerer føreren.

C-klasse er lett å bli glad i, og bilen synes å være bygd for å vare lenge. Du merker det med en gang på dørlyden. C-klasse speiler dessuten litt klasseløs status og gir ikke samme brautende inntrykk som BMW og Audi.

Til tross for lengden på 4,60 meter føles C-klassen litt trang. Målebåndet viser at den faktisk er minst innvendig av testbilene. Tre voksne i baksetet vil får det temmelig intimt i denne bilen.

Generell sittekomfort kan ingen klage over. 136 hk motor og 360 Nm i dragkraft fungerer fint i kombinasjon med en av klassens beste sjutrinns automatgirkasser.

I testen kostet C200 Avantgarde klart minst, uten at den på noen måte framsto som ribbet.

Les også: Siste reise for en diger bil?

Audi A4

A4 er Audis bestselger i Norge og på ingen måte noen dårlig bil. De fleste sitter godt i A4 og bilen kjører godt. A4 er størst utvendig uten å være det innvendig. Ingen slår Audi på finish og materialvalg inne i bilen. A4 forblir helstøpt på kvalitet. Men selv om bilen henger godt med, merkes det at den er eldst i testen.

A4 koster mindre enn BMW og Mercedes. Selv pålesset 150.000 kroner i utstyr, prises testbilen 175.000 kroner under BMW-en. Det tilsvarer prisen på en småbil.

143 hk og 320 Nm i dragkraft passer fint til denne bilen, men sprintegenskapene svekkes av den trinnløse multitronic-girkassen. A4 har også det største avviklet mellom oppgitt og faktisk forbruk, hele 32 prosent høyere.

Les også: Bedre med mindre motor

Volvo V60

Å kjøre V60 blir aldri sosialt feil. Denne modellen er dessuten den Volvoen som sammen med nye V40 kjører best. V60 er i tillegg bestselgeren blant de fire testbilene.

Volvo scorer også stort på det høye sikkerhetsnivået. Hvis du er uoppmerksom og glemmer å bremse, vil bilen bremser og stopper av seg selv i byfart. V60 gjenkjenner også fotgjengere og syklister.

Den nordiske stilen gjør Volvo til en rimelig nøktern bil, men V60 har likevel det meste og kan utstyres med det beste fra Volvo hyller.

Men V60 befinner seg et godt stykke unna BMWs kjøreopplevelse og har dårligst styrefølelse av de fire. Minus for dårlig sikt på skrå bakover som nærmest betinger ryggekamera for effektiv lukeparkering. Pluss for at ryggen på passasjersetet foran kan legges ned. Det øker bagasjefleksibiliteten.

På grunn av firehjulsdriften og en ikke altfor moderne automatgirkasse forbrukte Volvoen hele 0,73 liter/mil i testen.

Saken fortsetter under bildet

Personvernpolicy