Starter priskrig

TREDJE GENERASJON: Mitsubishis nye Outlander stuper i pris. (Foto: Øivind Skar)
TREDJE GENERASJON: Mitsubishis nye Outlander stuper i pris. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitsubishi starter priskrig i Norge med populær firehjulsrekker. Neste år blir den også hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sviktede salg og sterkt prispress i Europa gjør at Mitsubishi velger å sette ned prisen når den populære SUV-en Outlander nå dresses om. Naturligvis hjelper myndighetene til med lavere avgifter, fordi bilen både er blitt lettere og slipper ut mindre av klimagassen CO2.

Fortsatt blir Outlander å få kjøpt med og uten 4x4.

Stort avslag

Prisavslaget er formidabelt: På toppmodellen med 156 hk dieselmotor og firehjulsdrift oppgis det reelle avslaget til 103.500 kroner. Inkludert utstyr skulle bilen kostet 559.000 kroner, nå selges den for 455.500 kroner. Selv for rimeligste variant går prisen ned 26.600 kroner. Ny Outlander koster ikke lenger 326.500 kroner, men 299.900 kroner.

Utpå sommeren neste år dukker også Outlander opp som den første ladbare familie-SUVen. Hva prisen blir på denne er foreløpig ikke kjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitsubishi-direktør Rune Gjerstad innrømmer at sviktende salg og sterk norsk krone har gjort det lettere å presse prisen.

En vinner

Noen år tilbake tok Outlander norske bilkjøpere med storm. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at i årene 2007 og 2008 sto bilen for to tredeler av Mitsubishis personbilsalg i Norge, og i 2010 var den landets klart mest populære firehjulstrekker.

Kombinasjonen av mye plass, syv sitteplasser og grei pris gjorde Outlander til en vinner. I siste verdifallundersøkelse fra biladministrasjonsselskapet LeasePlan kommer Outlander 4x4 ut som en av vinnerne, med lavest prisfall etter fem år på veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt som går opp kommer gjerne ned igjen. Salget av Outlander hadde ved inngangen til oktober falt med 33 prosent, og bilen ligger nå nede på 14. plass på OFVs 4x4-liste. Men nå skal norske kjøpere av familiestore SUV-er vinnes tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil bli størst

– Med 3000 Outlander neste år er vårt mål å igjen bli mest kjøpte familie-SUV, sier Gjerstad. Gjerstads mål er dessuten å gjøre Mitsubishi til et av de ti største bilmerkene neste år, og gjennom det kapre fem av hundre bilkjøpere som handler nytt.

I ambisjonene ligger også å selge et betydelig antall av den ladbare hybridversjonen. Denne får 50 km rekkevidde på strøm og et CO2-utslipp rundt 50 gram/km.

Med lengde på 4,66 meter er nye Outlander en centimeter kortere enn forgjengeren. Motorprogrammet forenkles til en bensinvariant (150 hk) og en dieselvariant (også 150 hk). Begge kan leveres med automatgir og i kombinasjon med adaptiv fartsholder nødbremser bilen selv om føreren ikke passer på.