Bekymringsfulle bil-rabatter

Renault er en av bilprodusentene som sliter. Her presenterer de sin nye Clio under årets bilmesse i Paris Mondial de l'Automobile. Foto: Ian Langsdon (EPA)
Renault er en av bilprodusentene som sliter. Her presenterer de sin nye Clio under årets bilmesse i Paris Mondial de l'Automobile. Foto: Ian Langsdon (EPA)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rabattene på nye biler i Europa har nå nådd et slikt nivå at det bekymrer bilindustrien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å forhandle seg frem til en god deal ved kjøp av bil gjelder fortsatt, men rabatter på europeisk nivå klarer ingen norske forhandlere å hamle opp med. Det er også årsaken til bruktimporten igjen øker. Europa flommer over av nye bruktbiler, prisene presses, og euroen står lavt i kurs mot norske kroner.

Ifølge Automotive News beskyldes Fiat og PSA Peugeot Citroën for å gi så mye som 30 prosent avslag på nye biler for å holde hjulene i fabrikkene i gang. Avslagene skal lokke kunder til å handle ny bil framfor å bruke pengene på annet forbruk. På den ene siden handler det hele om politikk og arbeidsplasser, på den andre siden om handelsmoral.

Les også: Her er de nye bilavgiftene

Store problemer = store rabatter

Ofte foregår rabattgivingen ved at produsentene selger bilene til seg selv gjennom stråselskaper, for derigjennom å kunne selge dem som brukte med én kilometer på telleren. Sånn sett unngås EUs krav om ikke å forskjellsbehandle ulike land prismessig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenter med størst problemer gir mest rabatt, forteller Automotive News som siterer GMs Susan Docherty og hennes bekymring for situasjonen. Særlig Fiat, Peugeot, Citroën, Renault, Opel og Ford sliter svært tungt for tiden.

Les også: Bilfabrikkene går fra konseptene

Som å tisse i buksa

Ford har estimert at 30 prosent av salget de første åtte månedene i Tyskland er salg til egne virksomheter. Samtidig tror interesseorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA, at nybilsalget i år vil bli det laveste siden 1995.

Bilsalgsituasjonen i Europa minner nå om det kjente munnhellet om å tisse i buksa for å holde varmen: God effekt på kort sikt, heller dårlig på lang sikt.