Meny

Paris Motor Show 2012:

Med Adam i Paris

Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var kun Adam å se i forskjellige farger – noen skamløst velutstyrte. Vi snakker om Opel Adam og Paris Motor Show, som avsluttes 14. oktober.

Paris (ABC Nyheter) Opel valgte bilutstillingen i Paris til verdenspremieren på sin nye A-segment småbil Opel Adam. På pressedagene var derfor Opel sin stand reservert kun for deres premium småbil.

Den nye trenden innen småbiler passer Opel fint. Trenden går på at småbilene ikke bare er billige blikkbokser, men velutstyrte biler med høy standard og kvalitet. Det må vel være lov å si at Opel med sine bilmodeller har ligget et hakk over konkurrentene i byggekvalitet. Og det koster, konkurrentene har levert rimeligere biler.

Les også: Bare smuler igjen av Opel

Saken fortsetter under bildetInteriøret har stor grad av "premium-følelse". Foto: Morten LarsenInteriøret har stor grad av "premium-følelse". Foto: Morten Larsen

Men i den senere tid har markedet etterspurt småbiler med høy kvalitet. Citroën DS3 var en slik. Den appelerte til yngre mennesker som ønsket å sette sammen en bil med sitt eget særpreg. Premiumfølelsen var til å ta og føle på. Så kom Audi A1, også den med premiumfølelse (selvsagt) og mulighet for å sette sammen en bil som var litt spesiell.

Opel har bevisst eller ubevisst brukt samme taklinje som Audi A1 kom med for en tid tilbake. Foto: Morten LarsenOpel har bevisst eller ubevisst brukt samme taklinje som Audi A1 kom med for en tid tilbake. Foto: Morten Larsen

I det landskapet har altså Opel skapt Adam, en bil som ifølge Opel nærmest har en "uendelig" mulighet for å skapes akkurat slik kunden vil ha den. På Opel sin stand står mange Opel Adam, alle med forskjellig dekor og personavhengig styling.

"SLAM" er en styling-versjon som kan kundene kan velge å vrake fra. Foto: Morten Larsen"SLAM" er en styling-versjon som kan kundene kan velge å vrake fra. Foto: Morten Larsen

Med Adam entrer Opel nå det motebevisste småbilsegmentet. Med 3,70 i lengde er dette en typisk urban bil som kan smyge seg inn på de fleste parkeringsplasser. Til sammenligning er både Citroën DS3 og Audi A1 25 cm lengre, altså 3,95. Det gjør selvsagt at både baksetet og bagasjerommet blir mindre, men vi tror ikke det vil bety så mye for mange bilkjøpere.

Les også: Så skapte Opel Adam

Opel har lagt vekt på å tilby premium teknologiske løsninger, så som InelliLink infotainment system som integrerer smarttelefoner (både android og Apple). På den måten har de sørget for at det er mulig å velge internet-baserte applikasjoner inne i bilen.

Videre har Opel installert siste generasjon parkeringsassistanse, som kjent et system som både finner ledige og store nok parkeringsplasser, og parkerer for føreren. Servostyringen inkluderer et CITY modus, som gjør bilen lett på rattet i bytrafikk.

"GLAM" er neste stylingretning. Foto: Morten Larsen"GLAM" er neste stylingretning. Foto: Morten Larsen

Opel har lyttet til trendanalytikere som spår at det livsstilsorienterte sub-segmentet kommer til å vokse i årene som kommer.

Les også: Dieselbiler kan bli nektet kjøring

Opel Adam kommer med tre bensinmotorer, 1,2 liter på 70 hk, 1,4 liter på 85 hk og 1,4 liter på 100 hk. Alle er tilgjengelig med ecoFLEX og start/stopp. Under gunstige kjøreforhold skal den minste motoren da komme ned i et forbruk på halvliteren på mila. En ny motor er lovet skal komme. Den har direkte innsprøyting og turbo, og vil bli å få kombinert med en sekstrinns girkasse.

... og "JAM" er tredje styling. Foto: Morten Larsen... og "JAM" er tredje styling. Foto: Morten Larsen

Opel Adam kommer til butikkene en gang på nyåret.

Les også: Musikalsk maskin

Motor
Populært