Meny

Populær som ny = populær som brukt

SIKRE BILKJØP: Er bilen populær som ny, vil den som regel også være populær i bruktmarkedet, forsikrer markedssjef Marius Paus i LeasePlan. (FOTO: Øivind Skar).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jo mer ettertraktet en bil er som ny, desto større er sjansen for et godt salg i bruktmarkedet.

De tryggeste bilkjøpene gjør du ved å holde deg på den brede landevei og helst midt på veien. Beveger du deg ut mot kanten av veien, øker sjansen for at bilkjøpet havarerer rent økonomisk.

4x4-vinneren

Tallene fra LeasePlan, landets klart største biladministrasjonsselskap, er ikke til å ta feil av. Dette er deres råd ved valg av ny bil for prosentvis å få mest igjen om fem år:

• Firehjulsdrift

• Stasjonsvogn eller SUV/høybygd

• Medium utstyrt

• Metallic lakk, vanlig farge

– Verdivinnerne de siste årene har vært biler som kombinerer firehjulsdrift, dieselmotor og gjerne er en SUV eller høyreist stasjonsvogn av anerkjent merke. Generelt kan vi si at kjente bilmerker og modeller med riktig utstyr og kurante farger gir mest igjen den dagen bilen selges eller byttes inn, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Les også: Slik blir bruktbilen mer attraktiv

LeasePlans tall baseres på at selskapet eier og administrerer rundt 37.000 biler for store og små bedrifter samt for offentlig sektor. Det gjør selskapet til landets største bruktbilselger med en årlig omsetning av rundt 8000 biler.

Halvert verdi

LeasePlan har nok en gang sett på det faktiske verdifallet for fem år gamle biler og samtidig gjort verdifallsberegninger fem år fram i tid for dagens bestselgere.

Alle de 20 mest kjøpte bilene i 2007 med lavest verdifall i prosent har dieselmotor. På topp med lavest verdifall ligger Toyota Rav 4 (136 hk D), Honda CR-V (140 hk D) og Mitsubishi Outlander (140 hk D), alle med firehjulsdrift og verdifall rundt 45 prosent.

– De 20 mest kjøpte bilmodellene i Norge utgjør i sum omtrent halvparten av alle nysolgte biler, og merkene er kjent for de aller fleste. De som kjøper en av disse modellene i dag, må regne med at verdien mer enn halveres (50 til 55 prosent) i løpet av de fem første årene. Men det forutsetter at du velger rett modellvariant, som også ofte er den mest solgte. Velger du feil motor, feil utstyr og feil farge kan tapet bli vesentlig større, og det vil ta lengre tid å bli kvitt bilen som brukt, slår Marius Paus fast.

Les også: Disse bilene er gjerrigst på drivstoffet

Han mener at mørk grå, sølv og svart hører med til de sikre fargene når bilen byttes inn, men at hvit også vinner stadig flere venner.

– Uansett gir metallic lakk høyere restverdi enn vanlig lakk, presiserer Paus.

Vinnere

– Noen biler kommer bedre ut enn andre. Biler i det vi kaller eliteserien kan du regne med at vil falle inntil 10 prosent mindre i pris enn andre biler. Verdifallet kan altså bli 45 til 50 prosent. Her kan du spare titusenvis av kroner, påpeker Paus.

Til eliteserien regnes nå biler som BMW X3 (163 hk), Mitsubishi ASX (115 hk), Nissan Qashqai (110 hk), Volvo V70/XC70 (163 hk) og VW Tiguan (140 hk) – alle med dieselmotor, og alle med firehjulsdrift – unntatt Qashqai.

– På den andre siden skal det ikke legges skjul på at biler med stort verdifall også kan være veldig gode bruktbilkjøp. De fleste biler holder i dag tross alt bra kvalitet, så ukurant bil betyr ofte ikke annet enn at de ikke står på folks handleliste og derfor faller raskere i verdi.

Marius Paus nevner spesielt Saab 9-3 diesel som et godt bruktbilkjøp.

Balanse i bruktmarkedet

Mer enn en halv million brukte biler kommer til å skifter eier i Norge i år.

Ved inngangen til september kunne finn.no rapportere om over 64.000 brukte biler til salgs. Samtidig forteller Opplysningsrådet for Veitrafikken at 319.000 brukte biler hadde skiftet eier i årets første ni måneder, og at dette var 2,8 prosent flere enn på samme tid i fjor. I tillegg kommer 22.900 bruktimporterte biler, det er 10,6 prosent flere enn for ett år siden.

– Det er god balanse i bruktmarkedet, og vi ser ingen tendens til nedgang i prisene på brukte biler. Trykket er stort og prisene gode. Selv med alt oppstyret rundt dieselbilene i Oslo kan vi ikke si at dieselbilene taper, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Les også: Nå går bilfabrikkene fra konseptene

Så langt har dieselbilene faktisk holdt seg best i pris, men Paus ser nå en trend mot mer bensin, først og fremst for de små bilene opp til Golf-størrelse. I store biler kommer man ikke utenom dieselmotor for å få mest igjen den dagens bilen byttes inn.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at dieselandelen har sunket fra 75 til 60 prosent av nybilomsetningen så langt i år. Forklaringen er tredelt: Flere kjøper elbil, flere velger hybride modeller og færre småbiler selges med dieselmotor.

I tillegg selges det 3500 til 5000 nye pickup-trucker i Norge hvert år. Disse er svært ettertraktet i bruktmarkedet:

– Folk står i kø for å sikre seg en brukt pickup som er i god stand, fastslår Paus.

Les flere motorsaker her

Motor
Populært