Paris Motor Show 2012:Nå går bilfabrikkene fra konseptene

BMW i8 Concept. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordspillet i overskriften betyr ikke at tiden med konseptbiler på Paris Motor Show er over, snarere tvert imot. Her har du en oversikt over noe av det vi fant.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Paris (ABC Nyheter) Motorshowet i Paris går for fulle hus i disse dager, og avsluttes først 12. oktober. Se mer av bilene ved å bla i galleribildene øverst.

BMW er en av utstillerne som legger bredsiden til og viser hele tre konseptbiler. Det varierer fra BMW Concept Active Tourer; fra en sniktitt på en bil i premium-kompakt-segmentet som etter alt å dømme er så godt som produksjonsklar, og opp til en bil man bare kan drømme om.

Bilen er 4,35 meter lang, man sitter høyt som i en SUV, og fremdriften besørges av en tresylindret bensinmotor og en elektromotor. Sammen får de bilen fra 0 til 100 på 8 sekunder, og gjennomsnittlig drivstofforbruk (EU-syklus, formoder vi) medfører et drivstofforbruk på 0,25 liter per mil. Det har skapt stor ståhei at bilen har forhjulsdrift. Selvsagt går ikke det upaktet hen når vi sier BMW. Men den har da vitterlig drift på alle fire: Bakhjulene drives av elektromotor. Så da så.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMW byr på forhjulsdrift

BMW Concept Active Tourer. Foto: Morten LarsenBMW Concept Active Tourer. Foto: Morten Larsen

Batteriet er lithium-ion og kan lades på vanlig husholdnings-nett. Og som plugin fullhybrid kan konseptbilen gå 30 kilometer på ren elektrisitet før bensinmotoren må hjelpe til. Høres ut som produksjonsklar ut, spør du oss.

BMW i3 Concept må vi nok vente litt lenger før vi ser resultatet av på veiene rundt om. Bærekraft er et sentralt begrep i denne bilen, skal vi tro BMW. Konseptbilen er helelektrisk, men interiøret skal være spesielt bærekraftig. Trevirket i dashbordet er eucalyptus-tre, bærekraftig kultivert i Europa et eller annet sted, og etterbehandlet med "naturlige substanser".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMW Motorsport feirer 40

BMW i3 Concept er gjennomført bærekraftig. Foto: Morten LarsenBMW i3 Concept er gjennomført bærekraftig. Foto: Morten Larsen

Skinnet i setene er spesielt mykt fordi det er behandlet med bladene fra oliventrær. Som om dette ikke er nok, er deler av dashbordet og dørpanelene trukket med ull. Vi får håpe den er kortreist, lekkert er det uomtvistelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 5. generasjon BMW 7-serie er her

Elegant design

Konseptbilen vi bare kan drømme om er BMW i8 Consept Spyder, en fullhybrid plugin som går 0 til 100 på fem sekunder og bruker drivstoff som en småbil.

BMW i8 Concept har plassbesparende dører. Foto: Morten LarsenBMW i8 Concept har plassbesparende dører. Foto: Morten Larsen

Hvis vi skal holde oss til Tyskland litt til, blir Mercedes-Benz Concept Style Coupé en konseptbil hvor avantgard design er kombinert med nydelige proporsjoner bestående av konvekse og konkave elementer. Bortsett fra de spesielle frontlysene, som illuderer "blikket fra et villdyr", kunne bilen antagelig vært satt i produksjon.

Mercedes-Benz Concept Style Coupé. Foto: Morten LarsenMercedes-Benz Concept Style Coupé. Foto: Morten Larsen

Think utgjør en glidende overgang mellom tysk og fransk, idet bilen produseres i Lorraine. Til Paris bringer de med seg en bil de kaller Smart forstars. Ikke så å forstå at konseptbilen har noe med filmstjerner eller andre kjendiser å gjøre, navnet henspeiler på glasstaket, som gir lykkefølelse for de som elsker å kikke på nattehimmelens stjerner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: G-Klasse født på ny

Think forstars har en videoprojektor på panseret. Foto: Morten LarsenThink forstars har en videoprojektor på panseret. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker man virkelig å imponere kameratgjengen, kan man slå på en videoprosjektor som ligger i panseret, rette bilen mot en hvit vegg og snurre film.

Vi holder oss i Frankrike og lar oss imponere over nordmannen Per Ivar Selvaag sitt designprosjekt Peugeot Onyx. Lang, bred og lav, bygget opp av karbonfiber og solide innslag av kobber. Ubehandlet vil jo dette bli grønt og fint med tiden. Bilen ble beundret av Louis Schweitzer, tidligere konsernsjef i Renault, idag styreformann i selskapet.

Peugeot Onyx er en elegant skapelse. Schweitzer til venstre av de tre herrer.Foto: Morten LarsenPeugeot Onyx er en elegant skapelse. Schweitzer til venstre av de tre herrer.Foto: Morten Larsen

Ikke bare bil

Før vi tar turen rundt til Asia, vil vi bare nevne at noe så fjernt fra bil som et flygel tilsynelatende har forvillet seg inn på Parisutstillingen. Peugeot har nemlig etablert Peugeot Design Lab. Svært sentralt på Peugeot-standen viser de nå frem resultatet av et nært samarbeid med flygelprodusenten Pleyel. Foruten et design som kunne ta pusten fra de fleste, strømmet smektende toner ut av det elegante instrumentet under pressedagene. Pris ukjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot Pleyel flygel. Foto: Morten LarsenPeugeot Pleyel flygel. Foto: Morten Larsen

Fra Asia har Honda tatt turen til Europa med sitt konsept Honda EV-STER, en liten men vakker skapning. Interiøret er som tatt ut av et romskip i en science-fiction film. Fra førersetet kan motoreffekt, hjulopphengets funksjon og mange andre elementer justeres. Ifølge Honda er dette neste generasjon fullelekrisk sportskjøretøy, og med carbonmaterialer er vekten redusert slik at den går 160 kilometer på en lading.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Honda EV-STER er en bil for kjøreglede. Foto: Morten LarsenHonda EV-STER er en bil for kjøreglede. Foto: Morten Larsen

Nissan TeRRa er en futuristisk SUV. Foto: Morten LarsenNissan TeRRa er en futuristisk SUV. Foto: Morten Larsen

Les også: Kjøretur med god karma

Fra Nissan har vi tidligere omtalt TeRRA, men det er en konseptbil til fra Nissan som har sin første opptreden på Paris Motor Show; PIVO 3. Den er laget for å vise hvilke nye teknologiske oppfinnelser som kan bli aktuelle for urbane kjøretøy i en ganske overskuelig fremtid. Nissan snakker her om Automated Valet Parking (AVP) og Robotic Agent Interface (RAI).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det første er tydeligvis et parkeringssystem hvor bilen svinger både på for- og bakhjul for å smyge seg inn og ut av parkeringsplasser som blir stadig mindre. RAI står for intergrasjon av bilens nøkkelteknologi i en interface.

Nissan PIVO 3 kan svinge på alle fire hjul. TV-selskapene formidler inntrykk.Foto: Morten LarsenNissan PIVO 3 kan svinge på alle fire hjul. TV-selskapene formidler inntrykk.Foto: Morten Larsen

Mens vi er hos Nissan må vi nevne Infinity. Merket er Nissans svar på Toyotas Lexus, og hadde med seg en særdeles vakker konseptbil, Inifinti EMERGE-E. Denne ble avduket på Geneve-utstillingen, og er en elektrisk bil med en 1,2 liters motor som rekkeviddeforlenger.

Inifinity er Nissan sitt svar på Lexus. Foto: Morten LarsenInifinity er Nissan sitt svar på Lexus. Foto: Morten Larsen

Les også: Lexus viser nytt coupékonsept

Rekkeviddeforlenger

Motoren driver ikke bilen, bidrar kun til å lade batteriene. Det samme konseptet har koreanske Hyundai i-oniq, som fremstår som en "shooting brake", en stasjonsvogn light. Mer har vi ikke å fortelle om den, men som konseptbiler flest er den tatt frem for å forbedrede publikum på både design og teknologi som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai i-oniq har stasjonsvognpreg. Foto: Morten LarsenHyundai i-oniq har stasjonsvognpreg. Foto: Morten Larsen

Les også: Hyundai tar nytt grep - nå teknologisk

Chevrolet viste to konseptbiler "for ungdom". Tanken er å skape interesse for å kjøpe en bil, enkelt og greit. Bilene er tenkt produsert i samarbeid med kunden; vedkommende skal kunne spesialsy sin helt personlige bil, slik vi har forstått det.

En av to konsepter Chevrolet har laget for ungdom. Foto: Morten LarsenEn av to konsepter Chevrolet har laget for ungdom. Foto: Morten Larsen

Vi avslutter med det vi trodde var utstillingens sprøeste konseptbil. Konsept var det, og helt klart sprøtt. Men det viste seg å være et eksperiementelt konsept på hvordan et GPS-basert navigasjonssystem kan være i en bil.

Utstillingens sprøeste konsept. Foto: Morten LarsenUtstillingens sprøeste konsept. Foto: Morten Larsen

Vi prøvde konseptet, og fant det lite brukervennlig. Da gikk vi helt fra konseptene....

Her finner du mer stoff fra Paris Motor Show:

Les også: Paris motorshow i gang

Les også: Paris-utstillingen åpnet for publikum

Les også: Det er bare å glede seg