Meny

Bilsalget ned – elbiler opp

NY ELBILREKORD: Myndighetsstyrte insentiver forklarer hvorfor elbilsalget igjen satte ny rekord i september. Nissan Leaf (bildet) er fortsatt den klart mest foretrukne enkeltmodellen. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av elektriske og hybride biler satte ny rekord i september. Samtidig gikk salget av nye biler generelt litt tilbake.

Bilindustrien gnir seg i øynene. Sakte synker det inn hvor viktig myndighetsstyrte insentiver er for å fremme ønsket utvikling.

Insentiver og ikke noe annet forklarer hvorfor fem av hundre som kjøpte ny bil i september, valgte en med elektrisk motor. Salgstallene er fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Andelen elbiler er rekord i Norge og naturligvis i resten av verden.

583 nye elbiler rullet ut på det norske veinettet i forrige måned. Det utgjør 5,2 prosent av nybilsalget. I tillegg utgjorde de hybride bilene 6,2 prosent av salget, slik at elbilene og hybridene samlet utgjorde 11,4 prosent av samlet nybilsalg.

Nissan Leaf inntar fortsatt en klar lederrolle i elbilsammenheng og var ellevte mest kjøpte enkeltmodell i forrige måned med 257 enheter. Det er enkeltmånedsrekord for Leaf også.

Nesten alle hybridbilene som selges i Norge, bærer Toyotas blåfargede emblem i grillen.

Les også: Slik blir fremtidens biler

11.134 nye biler

Totalt ble det omsatt 11.134 nye biler i september. 5,1 prosent nedgang i forhold til samme måned i fjor forklares med to færre registreringsdager. Siden hver dag utgjør snaut fem prosent av bilomsetningen, snakkes det mer om vekst enn nedgang. Septembersalget lå 21,3 prosent over gjennomsnittet de ti siste årene.

Mest solgte person- og varebilmerke er Volkswagen, og VW Golf ligger godt an til å bli landets mest foretrukne bilmodell i år også.

I takt med veksten i el- og hybridbilsalget avtar salget av dieselbiler, der andelen nå har stabilisert seg på 60 prosent, ned fra 75 prosent for ett år siden. Høyt salg av miljøvennlige biler tvang det gjennomsnittlige utslippstallet for CO2 ned til 125 gram/km, som er lavest i historien i Norge og blant det laveste i Europa. Regjeringens klimamål i 2007 var i nå 120 gram/km innen utgangen av 2012.

Les også:

Pakker teknologien fra Leaf inn i varebil

Opels lille Adam

Lite bil for pengene

Les mer motorstoff

Motor
Populært