Meny

Høyere og mindre i fremtiden

VELKOMMEN TIL FREMTIDEN: Høybygd og kompakt SUV-preg. Denne type biler, her representert ved konseptet Nissan Terra, blir det mange flere av i fremtiden. (FOTO: Øivind Skar) Foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremtidens biler er kortere og lettere, og du sitter høyere. Små SUV-er inntar veiene.

Bilindustrien i Europa sliter, og mange av produsentene står med ryggen mot veggen. Årets høstbilmesse i Paris kommer derfor til å gå inn i historien som en av de kjedeligere. Viktigste nyheter sett fra Norge, så som VW Golf, Toyota Auris, Audi A3 Sportback, Mercedes A-klasse, Renault Clio, Volvo V40 og familiestore Ford Mondeo, er allerede godt presentert.

Flere høybygg

Noen trender peker seg likevel ut: Bilene blir kortere, de blir lettere, og det blir flere små SUV-er/crossoverbiler og små flerbruksbiler. I praksis vil det si flere høybygg for å få nok plass til passasjerer og bagasje. Det betyr slett ikke at de store og motorsterke bilene forsvinner, men det kommer til å bli færre av dem. Og de som blir igjen, blir dyrere og fylles opp med mer avansert teknologi for å være miljøspiselige i et EU hvor vedtatte skjerpede miljøkrav stadig rykker nærmere.

Les også: Paris-utstillingen åpnet for publikum

Samtidig dukker det opp flere premium småbiler og småbiler med klare premiuminnslag og pris deretter. Koreanske merker spiser seg tettere inn på de tradisjonelle volumprodusentene i Europa og presser disse til å yte mer. Svaret ligger i en mer påkostet kjøreopplevelse for dem som synes biler er noe mer enn bare et transportmiddel.

Påkostede småbiler

Fiat 500 står fram som et godt eksempel på en slik bil, som til tross for høy prising er blitt en kjempesuksess i Europa. Nå følger Opel opp med Adam, en liten tass med tre dører, på størrelse med Fiat 500 og ment som en direkte konkurrent til denne. Billigbiler på denne størrelsen koster vanligvis 120.000 til 150.000 kroner i Norge, men skal Adam bli din, må du legge på minst 50.000 kroner.

Les også: Pakker teknologien fra Leaf inn i varebil

En annen liten bil med suksess over store deler av verden er Mini. Nå kommer nok en modell, Paceman, for dem som synes originalen er for liten og Countryman for stor. Den er tøff nok til å kunne appellere til mange nordmenn.

Trendy små-SUV-er

Små-SUV-ene og de høybygde bilene kommer som produsentenes direkte svar på EUs krav om lavere forbruk. Interessen for slike biler vokser sterkt, og selv om mange av dem ser ut som kokevaskede og krympede SUV-er, kommer de fleste av dem uten firehjulsdrift.

Fiat 500 L hører med i denne gruppen, sammen med blant annet Ford Ecosport, Ford B-Max, Opel Mokka, Chevrolet Trax samt konseptene Peugeot 2008, Audi Crosslane Coupe og Suzuki C-Cross. Et helt knippe med slike biler kommer de nærmeste årene.

Les også: Opels lille Adam

Den elektrifiserte biltrafikken rykker stadig nærmere, men altfor mange bilfabrikker sitter fortsatt på gjerdet i håp om mer drahjelp fra EU. Fortsatt er det slik at Norge lyser opp som enslig stjerne i en bilverden som generelt befinner seg svært langt unna stikkontakten.

Flere elbiler i 2014

Noen unntak finnes. Mercedes gjør nå alvor av å sette verdens raskeste elbil, SLS electric, i produksjon. Elektriske BMW i3 kan bli en hit i Norge når den kommer i salg om et års tid. Det store elbilraset i Norge kommer i 2014.

Men med unntak av Toyota og Lexus inngår hybrider fortsatt som en forsvinnende liten del av tankesettet til bilprodusentene. Derfor befinner de fleste bilkjøperne i Europa seg milevidt unna denne teknologien.

Les også: Lite bil for pengene

Skjerpede rensekrav til dieselmotorene, gjeldende fra 2014, gjør det mer interessant og rimeligere å utvikle høyeffektive bensinmotorer à la de nye småmotorene fra Ford og Fiat. Trolig vil små biler med dieselmotor bli en sjeldenhet om kort tid, mens dieselmotorene fortsatt vil være viktigst i mellomstore og store biler.

Les mer motorstoff

Motor
Populært